In Turkish education system, boards of teachers are
constituted to enable primary school/branch teachers to study together or
support each other. Based on the teachers' perceptions, this research tried to
identify how school principals employ management processes in boards of
teachers' studies. Multiple case studies which is a type of case study in
qualitative research design, was used in the research. The participants of the
research consisted of the teachers who work in primary, lower secondary and
upper secondary schools. Focus group and semi-structured interview techniques
were utilized to collect the data. The data was analyzed through descriptive analysis
method. As a result of the study, it was found that the school principals are
not fully effective to employ management processes in the boards of teachers'
studies. It was determined that they are effective in planning and document
controlling, whereas they are not effective to organize and lead boards of
teachers' activities to fulfill their goals. School principals prefer not being
involved in board of teachers' activities. The following suggestions for the
practical implications were made: School principals' awareness with regard to
the management of boards of teachers should be raised; teachers should be
trained about the importance of board of teachers' studies; management of board
of teachers should be included in legislative arrangement; researchers should
conduct their research with different method and samplings; the documents
dealing with the board of teachers should be exam.
Türk
Eğitim Sisteminde sınıf/alan öğretmenlerinin birbirlerini desteklemeleri ve
birlikte çalışmaları amacıyla zümreler oluşturulmuştur.
Zümrelerin yönetilmesi okul müdürlerinin yetki ve sorumluluğundadır. Bu sebeple okul müdürleri, yönetim süreçlerini
zümre faaliyetlerine uygulamak durumundadırlar. Araştırmada okul müdürlerinin zümre çalışmalarında yönetim süreçlerini nasıl uyguladıkları öğretmen algılarına dayalı olarak belirlemeye
çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasının iç içe geçmiş çoklu durum deseni
kullanılmıştır. Katılımcılar Türkiye’nin farklı bölgelerinde bulunan illerinden okulöncesi, ilkokul,
ortaokul ve lise kademelerinden köy, ilçe ve şehir merkezindeki farklı
büyüklüklerdeki okullarda görevli farklı deneyim sürelerine sahip
öğretmenlerden oluşmuştur. Verilerin toplanmasında odak grup görüşmesi ve yarı-yapılandırılmış görüşme teknikleri kullanılmıştır.
Veriler betimsel analizi yöntemi ile analiz edilerek sonuçlara ulaşılmıştır. Çalışma sonunda okul müdürlerinin, yönetim
süreçlerini zümre çalışmalarına uygulamada tam etkili olamadıkları
saptanmıştır. Planlama ve doküman temelli denetimde etkili olmalarına karşın
zümre faaliyetlerinin amaçlarına ulaşabilmesi için gerekli örgütleme ve
liderlik etmede etkili olmadıkları belirlenmiştir. Okul müdürleri, zümre
faaliyetlerinin dışında kalmayı tercih etmektedirler. Sonuçlar ilgili alan
yazınla ilişki kurularak tartışılmış, uygulamaya dönük olarak yöneticilerin,
zümre yönetimi konusunda bilinçlendirilmeleri; öğretmenlerin zümre çalışmaların
önemi konusunda eğitilmesi, mevzuat düzenlemelerinde zümre çalışmaları
yönetiminin dikkate alınması araştırmacılara yönelik olarak; başka
yöntem ve örneklemlerle araştırmaların yapılması, zümre çalışmaları ile ilgi
dokümanların incelenmesi, orta ve üst kademe eğitim yöneticilerinin katıldığı
araştırmaların yapılması önerilerinde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | April 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 4 |