Bu araştırmada, ortaöğretim öğretmenlerinin
sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algı düzeyleri ile bu algılarının cinsiyet,
yaş, branş, eğitim durumu ve hizmet yılı gibi değişkenler açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmada ortaöğretim
öğretmenlerinin, sınıf yönetimi becerisine yönelik algılarını ölçmek üzere,
Delson (1982) tarafından geliştirilen, Yalçınkaya ve Tonbul (2002) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan ve daha sonrasında Korkut
(2009) tarafından güncellenen “Sınıf Yönetimi Beceri Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçe formunun geneline ilişkin iç tutarlık katsayısı
α=0.86 iken Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ise çalışmamızda .79 olarak
hesaplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde araştırmada ele alınan problem
durumlarına uygun olarak, betimsel istatistik tekniklerinden yararlanılmıştır. Verilerin
normal dağılım gösterip göstermediğini test etmek için Kolmogorov-Smirnow testi
yapılmış, verilerin normal dağılmadığı saptandığından non-parametrik testler
kullanılmıştır. Alt problemlere bağlı olarak verilerin çözümlenmesinde yüzde,
frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, Spearman’s korelasyon testi, Mann
Whitney U Testi, ve Kruskal Wallis testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre; ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri arasında,
kendilerini en iyi algıladıkları boyutun “sınıf içi etkileşim ve davranış
düzenlemeleri” olduğu tespit edilmiştir. Plan-program etkinlikleri ve fiziksel
düzen algılarının “iyi” düzeyde olduğu, öğretmen-öğrenci ilişkisinin
düzenlenmesi ve zaman kullanımı algılarının “çok iyi” düzeyde olduğu ve
öğretmenlerinin sınıf içi etkileşim ve davranış düzenlemeleri algılarının da
“çok iyi” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Farklı branşlardaki öğretmenlerin
sınıf yönetimi beceri algı düzeylerine bakıldığında branşa göre farklılaştığı
ve meslek dersi öğretmenlerinin, sınıf yönetiminde plan-program etkinlikleri ve
fiziksel düzenlemeyi diğer branş öğretmenlerine göre daha verimli kullandıkları
tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş, eğitim durumu ve hizmet yılı değişkenleri
açısından ise sınıf yönetimi beceri algı düzeylerinin anlamlı olarak
farklılaşmadığı bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | July 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 4 |