Kültürel ve doğal
mirasın korunması ve yaşatılması çerçevesinde tarihî ve doğal çevrenin günümüz
yaşantısı ile bütünleştirilerek geleceğe aktarılması önemli bir yer
tutmaktadır. Kültür varlıkları tarihî, ekonomik, estetik ve belge değerlerinin
yanı sıra kent kimliklerinin oluşmasındaki belirleyici rolleri sebebiyle de
büyük bir öneme sahiptir. Kültürel-tarihî kimliğine sahip çıkan bir toplum
yaratma isteği, dolayısıyla kültürel ve doğal mirası koruma kararlılığını bütün
bir topluma mal etme gerekliliği, bu konuda özellikle öğretmen adaylarının
bilgi ve buna bağlı olarak gelişen bir bilince sahip olmalarını zorunlu hale
getirir. Çünkü yaşadığı çevreyi tanıyan, bilen, bu çevre ile ilişkiye giren,
onu anlamaya ve anlamlandırmaya çalışan, tarih bilincine sahip bireyler elbette
kendi geçmişlerinden gelen kültürel ve doğal varlıkları koruyacak, onlara sahip
çıkacak, onların aynı zamanda insanlığın ortak mirası olduğunu bilerek onları
dünyaya aktaracak, yarınlara taşıyacak ve böylelikle devamlılıklarını
sağlayacaklardır.
Böyle bireyler
yetiştirebilmeleri için öncelikle öğretmen adaylarına gerekli bilgi verilmeli,
yakın tarihî ve doğal çevrenin nasıl kullanılabileceği öğretilmelidir. Bu
bağlamda, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği öğrencileri ile “Yanıbaşımızdaki Tarih” projesi çerçevesinde bir
çalışma yapılmıştır. Üç aşamada gerçekleştirilen bu çalışma için Bolu’ya 54 km.
mesafede bulunan ve kuruluşu itibariyle çok eski bir yerleşim yeri olan, ancak
henüz yeteri kadar tanınmayan Seben ilçesi seçilmiştir. Kaya evleri, peri
bacaları, geleneksel konut mimarisi, tarihi eserleri ve fosil ormanları ile
dikkat çeken Seben böyle çalışma için son derece uygundur.
Bu bildiride,
programlı bir tarihî ve doğal çevre gezisinin nasıl yapılması gerektiği Seben
örneği üzerinden hem teorik hem de görsel olarak sunulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | October 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 4 |