The
purpose of this research is to identify school principals’ views on
technological developments in education and to determine their views on the use
of educational technologies in education. For this purpose, face-to-face
interviews were conducted with 10 lower secondary school principals working in
Akşehir district of Konya, and then findings were interpreted. As a result, it
was found that teachers folow technology in education but they are not
sufficient in practice. School principals have the belief that technology
facilitates teachers’ work load, speeds up the learning process in school, and
makes it more permanent. School principals also indicated that the use of
educational technologies in schools is widespread in all kind of classes and
grades. When the satisfaction of school principals regarding the work of
Ministry of National Education (MoNE) was examined, it was indicated that smart
boards are found sufficient, but their efficient use must be ensured and the
amount of e-documents should be increased. Despite the fact that MoNE has been various
investments about technology, infrastructure problems the schools were revealed
in the study. In addition, school principals expect teachers to be willing to
use technology, to develop themselves in following and implementing
technological developments, an even to receive help from school administration if
they need.
school principal technological developments education technologies technology use in education
Bu
araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin eğitim alanındaki teknolojik gelişmelere ilişkin
düşüncelerini tespit etmek ve okullarda eğitim teknolojilerinin kullanımına
yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla Konya ili Akşehir ilçesinde
görev yapan 10 ortaokul yöneticisiyle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiş ve
elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Sonuç olarak öğretmenlerin eğitimde
teknolojiyi takip ettikleri; fakat uygulamada yetersiz kaldıkları tespit
edilmiştir. Okul yöneticileri teknolojinin öğretmenlerin işlerini
kolaylaştırdığı, okulda öğrenme sürecini hızlandırdığı ve daha kalıcı hale
getirdiği yönünde kanıya sahiptir. Eğitim teknolojilerinin okullarda genel
olarak tüm branşlarda ve sınıf seviyelerinde kullanımının söz konusu olduğu
okul yöneticileri tarafından belirtilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın
okullara sunmuş olduğu teknolojiden okul yöneticilerinin memnuniyetleri
incelendiğinde; akıllı tahtaların yeterli olduğunu, verimli kullanılabilmesinin
sağlanması gerektiğini ve e-doküman sayısının arttırılması gerektiğini
düşündükleri görülmektedir. MEB’in son yıllarda okullara teknolojik yatırımları
bulunmasına rağmen okullarda altyapı problemleri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca okul yöneticileri, öğretmenlerden teknoloji kullanımında ve öğrenmede
istekli olmalarını, kendilerini teknolojik gelişmelerin takibi ve
uygulanmasıyla ilgili geliştirmelerini, hatta ihtiyaç halinde okul yönetiminden
yardım almalarını beklemektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | October 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 4 |