Research Article
BibTex RIS Cite

YENİ RESİM İŞ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ (2018) UYGULAMAYA DAYALI DERSLER AÇISINDAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICI DÜŞÜNME GELİŞİMLERİ ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2019, Volume: 19 Issue: 4, 1561 - 1573, 31.12.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-520316

Abstract

Sanat bireyin yaratıcı düşünmesini geliştiren bir işleve
sahiptir. Plastik sanatlar ve görsel sanatlar alanlarında değerlendirilen Resim
İş Eğitimin de öğrencilerin yaratıcı düşüncesini geliştirdiği birçok araştırmacı
tarafından kabul edilmektedir. Bu durumu destekler biçimde alan yazında birçok
araştırma, özellikle uygulamaya dayalı resim iş eğitiminin öğrencilerin
yaratıcı düşünme becerilerini geliştirdiğine yönelik bulgular raporlamıştır.
Buna göre, ilgili eğitim programının uygulama ağırlıklı yapısının öğrencilerin
yaratıcı düşünme becerilerinin olumlu yönde gelişimi açısından önemli olduğu
iddia edilebilir. Buna karşın, 2018-2019 öğretim yılında yürürlüğe giren yeni yükseköğretim
resim iş eğitimi programında atölye-uygulamaya dayalı derslerin sürelerinde bir
azalma olduğu görülmektedir. Buna göre, ilgili alan yazına dayanarak, yeni
programı bir önceki programla karşılaştırarak, yarının bireylerini yetiştirecek
öğretmen adaylarımızın yaratıcı düşünme gelişimine olası etkilerinin ortaya
konması, bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Betimsel bir çalışma olan bu
araştırmada verilerin analizinde betimleyici
istatistik
tekniklerinden Simpson’ın
İkilemi
ve Korelasyon
istatistikleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, yeni programda atölye-uygulama
ders sürelerinde istatiksel olarak anlamlı bir azalma olduğu tespit edilmiştir.
Elde edilen sonuçlar özetlenip yorumlanmış ve gerekli önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Allen, A. D. (2010). Complex spatial skills: The link between visualization and creativity. Creativity Research Journal, 22, 241-249, doi:10.1080/10400419.2010.503530
  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma, (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Boling, E. (2016a). Introduction. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 1-3). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Boling, E. (2016b). How I learned, unlearned, and learned studio again. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 88-100). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları, Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri’nde bölüm. (Editör: Mustafa Metin). Ankara: Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Burke Johnson, R. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri, (Çev.: Çiğdem Apaydın, Gürsel Güler, Adnan Boyacı, Mehmet Karakuş, ….& Sabiha İşçi). (2.Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Duer, F. M. (2016). Reflective practice: Educational changes based on professional expertise. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 164-179). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Erinç, S. M. (1998). Sanat Psikolojisi'ne Giriş, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Gray, C. M. & Smith, K. M. (2016). Critical views of studio. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 260-270). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Kerr, B. & McKay, R. (2013). Searching for Tomorrow's Innovators: Profiling Creative Adolescents, Creativity Research Journal, 25(1), 21-32. http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2013.752180
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim. (2. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Locher, P. J. (2010). How does a visual artist create an artwork. In J. C. Kaufman, & R. J. Stenberg (Eds.). The Cambridge Handbook of Creativity. (pp. 131 -144). U.K., Cambridge: Cambridge University Press.
  • Miga, E., Burger, K., Hetland, L., & Winner, E. (2000). Does studying the arts engender creative thinking? Evidence for near but not far transfer. Journal of Aesthetic Education, 34, 91-104.
  • Newton, L. & Beverton, S. (2012). Pre-service teachers’ conceptions of creativity in elementary school English. Thinking Skills and Creativity, 7, 165 - 176, doi: 10.1016/j.tsc.2012.02.002
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Rieber, L. P., Clinton, G. & Kopcha, T. J. (2016). The studio approach at the University of Georgia: Always a work in progress. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 37-59). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Rostan, S. M. (2005). Educational Intervention and the Development of Young Art Students’ Talent and Creativity, Journal of Creative Behavior, 39(5), 237-261.
  • Runco, M. A. (2014). Creativity. (Second Edition). U.S.A.: Elsevier Inc.
  • San, İ. (1985). Sanat ve yaratıcılık eğitimi olarak tiyatro, Devlet Tiyatrolarınca düzenlenen “Gençlik tiyatrosu” Sempozyumunda sunulan bildiri (30 Mart, 1985).
  • San, İ. (2003). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınları. 3. Baskı.
  • Schwier, R. A. (2016). Hitler and Yon: Learning ID in a studio-based authentic ID context. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 21-36). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Sezer, H. (2001). İlköğretimde Resim-İş Eğitimi. Ankara: M.E.B.
  • Sternberg, R. J. (2003) Creative Thinking in the Classroom, Scandinavian Journal of Educational Research, 47(3), 325-338, doi:10.1080/00313830308595
  • Uysal, A. (2005). İlköğretimde Verilen Sanat Eğitimi Derslerinin Yaratıcılığa Etkileri, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 6, Sayı 1, s.41-47.
  • Wilson, J. (2016). The lake course: A studio a part. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 123-136). Third Avenue, NY: Routledge.
Year 2019, Volume: 19 Issue: 4, 1561 - 1573, 31.12.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-520316

Abstract

References

  • Allen, A. D. (2010). Complex spatial skills: The link between visualization and creativity. Creativity Research Journal, 22, 241-249, doi:10.1080/10400419.2010.503530
  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma, (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Boling, E. (2016a). Introduction. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 1-3). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Boling, E. (2016b). How I learned, unlearned, and learned studio again. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 88-100). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları, Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri’nde bölüm. (Editör: Mustafa Metin). Ankara: Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Burke Johnson, R. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri, (Çev.: Çiğdem Apaydın, Gürsel Güler, Adnan Boyacı, Mehmet Karakuş, ….& Sabiha İşçi). (2.Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Duer, F. M. (2016). Reflective practice: Educational changes based on professional expertise. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 164-179). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Erinç, S. M. (1998). Sanat Psikolojisi'ne Giriş, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Gray, C. M. & Smith, K. M. (2016). Critical views of studio. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 260-270). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Kerr, B. & McKay, R. (2013). Searching for Tomorrow's Innovators: Profiling Creative Adolescents, Creativity Research Journal, 25(1), 21-32. http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2013.752180
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim. (2. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Locher, P. J. (2010). How does a visual artist create an artwork. In J. C. Kaufman, & R. J. Stenberg (Eds.). The Cambridge Handbook of Creativity. (pp. 131 -144). U.K., Cambridge: Cambridge University Press.
  • Miga, E., Burger, K., Hetland, L., & Winner, E. (2000). Does studying the arts engender creative thinking? Evidence for near but not far transfer. Journal of Aesthetic Education, 34, 91-104.
  • Newton, L. & Beverton, S. (2012). Pre-service teachers’ conceptions of creativity in elementary school English. Thinking Skills and Creativity, 7, 165 - 176, doi: 10.1016/j.tsc.2012.02.002
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Rieber, L. P., Clinton, G. & Kopcha, T. J. (2016). The studio approach at the University of Georgia: Always a work in progress. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 37-59). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Rostan, S. M. (2005). Educational Intervention and the Development of Young Art Students’ Talent and Creativity, Journal of Creative Behavior, 39(5), 237-261.
  • Runco, M. A. (2014). Creativity. (Second Edition). U.S.A.: Elsevier Inc.
  • San, İ. (1985). Sanat ve yaratıcılık eğitimi olarak tiyatro, Devlet Tiyatrolarınca düzenlenen “Gençlik tiyatrosu” Sempozyumunda sunulan bildiri (30 Mart, 1985).
  • San, İ. (2003). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınları. 3. Baskı.
  • Schwier, R. A. (2016). Hitler and Yon: Learning ID in a studio-based authentic ID context. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 21-36). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Sezer, H. (2001). İlköğretimde Resim-İş Eğitimi. Ankara: M.E.B.
  • Sternberg, R. J. (2003) Creative Thinking in the Classroom, Scandinavian Journal of Educational Research, 47(3), 325-338, doi:10.1080/00313830308595
  • Uysal, A. (2005). İlköğretimde Verilen Sanat Eğitimi Derslerinin Yaratıcılığa Etkileri, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 6, Sayı 1, s.41-47.
  • Wilson, J. (2016). The lake course: A studio a part. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 123-136). Third Avenue, NY: Routledge.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kani Ülger

Publication Date December 31, 2019
Submission Date January 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 19 Issue: 4

Cite

APA Ülger, K. (2019). YENİ RESİM İŞ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ (2018) UYGULAMAYA DAYALI DERSLER AÇISINDAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICI DÜŞÜNME GELİŞİMLERİ ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1561-1573. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-520316