Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin “Yönetici” ve “Lider” kavramlarına ilişkin
metaforik algılarını saptamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018
eğitim-öğretim yılının 2. döneminde Bolu ili merkez ilçe sınırları içerisinde
yer alan okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan toplam 493
öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin “Yönetici” ve “Lider” kavramlarına yükledikleri
metaforik anlamların ortaya çıkartılıp incelenmesini amaçlayan bu çalışmada,
olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplamak
için, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde
kodlama, temaların bulunması, verilerin kod ve temalara göre örgütlenmesi
aşamalarından oluşan içerik analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin algılarına dayalı olarak
“Yönetici” kavramına ilişkin 108 adet metafor üretilmiştir. Öğretmenler
tarafından üretilen 108 adet metafor araştırmacılar tarafından 10 kategori
altında toplanmıştır. Öğretmenler tarafından üretilen en çok beş metafor
incelendiğinde sırasıyla; Takım Kaptanı, Pusula, Orkestra Şefi, Gemi Kaptanı ve
Komutan olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin algılarına dayalı olarak “Lider”
kavramına ilişkin 163 adet metafor üretilmiştir. Öğretmenler tarafından
üretilen 163 adet metafor araştırmacılar tarafından 8 kategori altında
toplanmıştır. En çok üretilen beş
metafor sırasıyla; Öğretmen, Güneş, Beyin, Komutan ve Atatürk olduğu
görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | June 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 4 |