Bu
araştırmanın amacı, üniversite düzeyinde çalışan İngilizce okutmanlarıyla
üniversite öğrencileri arasında yaşanan öğrenci zorbalığının okutmanların
algılarına göre incelemesidir. Bu çalışmada, nitel araştırmada kullanılan
“olgubilim deseni” (fenomenoloji) kullanılmıştır. Çalışmada, üniversite
öğrencisi tarafından zorbalık davranışına maruz kalmış olmakla ilgili İngilizce
okutmanlarının bu konudaki algılarını araştırmak üzere ilgili literatür
taranarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme soruları yüz yüze görüşme
yöntemiyle okutmanlara sorulmuştur. Araştırma kapsamında, İstanbul ili Avrupa
yakasında bulunan bir devlet üniversitesinin Yabancı Diller Yüksekokulu’na
bağlı olarak çalışmakta olan 15 İngilizce okutmanı ile görüşülmüştür.
Görüşmeler kayıt altına alınmış, elde edilen veriler kodlanarak belirli temalar
altında toplanmış ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın
bulgularına göre, okutmanlar en çok öğrenciler tarafından sözlü zorbalık
davranışına maruz kalmakta, fiziksel olarak öğrenci zorbalığına maruz
kalmamakta, genellikle bu davranış okutmana karşı tek bir öğrenci tarafından sergilenmekte
ve nispeten kolay bir şekilde sonlandırılabilmekte ancak sınıf dinamiği
dolayısıyla bazen öğrenci grubunun zorbalığına maruz kalmakta ve bu durumu
sonlandırma sürecinde çaresiz kalabilmektedir. Okutmanlar, kendilerini sınıf
içinde zor duruma düşüren ve dersin işleyişini bölmeye yönelik davranışları
zorbalık olarak algılamaktalar ve öğrencinin niyetinin belirleyici bir faktör
olduğuna inanmaktadırlar. Okutmanlar zorbalık davranışlarına maruz
kaldıklarında; motivasyonları, mesleki özgüvenleri, iş performansları, iş
tatminleri düşmektedir. Öğrencilerle sınıf içi diyalogları zayıflamakta,
gerginlik ve stres düzeyleri artmaktadır. Ancak bu durum bir süreklilik
gösteren ve günlük yaşantılarını uzun süre etkileyen bir hal almamaktadır.
Öğrenci zorbalığı sonucunda, oluşan gergin ortam dolayısıyla sınıf içi
aktivitelerindeki çeşitliliği azaltma yoluna gitmeyi tercih edebilmektedirler.
Okutmanlar zorbalık davranışına uğramalarını mümkün kılan üç temel sebebin;
sınıf içi dinamikleri, yaşları ve sınıf paylaştıkları diğer okutmanların tavrı
olarak belirtmektedirler. Kurumsal olarak desteklenmedikleri zaman zorbalık
davranışına daha açık bir hale geldiklerini düşünmektedirler ve yönetimin bu
durumlarda özellikle zorbalığı önleyici faaliyetlerle yanlarında olmasını
beklemektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 11, 2019 |
Submission Date | June 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 3 |