Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 20 Issue: 1, 269 - 280, 06.03.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477

Abstract

References

  • Akkoyunlu, B. (2003). Eğitimde internet kullanımı. Ceren Yayın Dağıtım s. 9. TÜBAV Yayınları.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T. ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri İle Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elementary Education Online, 12(3), 797‐807, 2013.
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher Pedagogical Belief: The Final Frontier In Our Quest For Technology Integration? Educational Technology Research and Development. Vol. 53, No. 4, 2005, pp. 25–39 ISSN 1042–1629.
  • Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284. doi: 10.1080/15391523.2010.10782551
  • Fraenkel, J., R. and Wallen, N., E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York: McGraw-Hill Publishing.
  • Horzum, B., M., Akgün, E., Ö., ve Öztürk, E. (2014). The Psychometric Properties of the Technological Pedagogical Content Knowledge Scale. International Online Journal of Educational Sciences. 2014, 6 (3), 544-557. ISSN: 1309-2707.
  • Koehler, M.,J. & Mishra, P. (2005) What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge, Educatıonal computing research, 32(2) 131-152.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (8.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köroğlu, A., Y. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojileri özyeterlik algıları, teknolojik araç gereç kullanım tutumları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • MEB. (2011). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. MEB 21. Yüzyıl Öğrenci Profili. Ankara, 2011.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108 (6), 1017–1054.
  • OECD, (2016). The Organization for Economic Co-operation and Development- Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Organizasyonu. http://www.oecd.org/skills/improve-skills-to-build-fairer-more-inclusive-societies.htm, Erişim Tarihi: 17.04.2016.
  • Özturan, S. ve Bozcan, Ü., E. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilgi Ve İletişim Teknolojilerini Kullanmanın Önemine İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Ağustos 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 Makale No: 07 ISSN: 2146-9199
  • P21 (Partnership21), (2015). P21 framework definitions. 08 Eylül 2018 tarihinde http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf adresinden edinilmiştir.
  • PISA, (2012). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2012 Araştırması Ulusal Nihai Rapor. MEB Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara, 2015. ISBN:978-975-11-3899-6.
  • PISA, (2015). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2015 Ulusal Raporu. MEB Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. ISBN:978-975-11-4337-2.
  • Sancar-Tokmak, H., Yavuz-Konokman, G. ve Yanpar-Yelken, T. (2013), “Mersin Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Özgüven Algılarının İncelenmesi”, Kırşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Y. 14, S.1, s. 35-51.
  • Şad, N., S., Açıkgül, K. ve Delican, K. (2015). Senior Preservice Teachers’ Senses of Efficacy on their Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2), 204-235, Nisan 2015.
  • TED. (2009). Türk Eğitim Derneği. Öğretmen Yeterlikleri: Özet Rapor. 1. Baskı. Ankara. 2009.
  • TIMSS, (2015). TIMSS 2015 Ulusal Matematik ve Fen Bilimleri Ön Raporu 4. ve 8. Sınıflar. MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara, 2016. ISBN:978-975-11-4154-5.
  • UNESCO (2011). Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü, 2011. ICT Competency Framework for Teachers.
  • Yaşar, C., M. ve Aral, N. (2010). Yaratıcı Düşünme Becerilerinde Okul Öncesi Eğitimin Etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3 (2), 201-209. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29341/313988
  • Zhao, Y., & Cziko, G. A. (2001). Teacher adoption of technology: A perceptual control theory perspective. Journal of Technology and Teacher Education, 9(1), 5–30.

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ

Year 2020, Volume: 20 Issue: 1, 269 - 280, 06.03.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477

Abstract

İçerisinde bulunduğumuz dijital çağda öğrencilere 21.yüzyıl becerilerin yanı sıra dijital vatandaşlığın kazandırılması büyük önem arz etmektedir. Yüz yüze eğitimin başlangıcı olarak kabul edilen okul öncesi eğitimde teknolojinin kullanılması yönündeki görüşler gün geçtikçe artmaktadır. Yapılan çalışmalar sayesinde teknolojinin etkili ve doğru biçimde kullanıldığında fırsatları arttırdığı, ancak yanlış kullanıldığında zorlukları beraberinde getirdiği ve fiziksel aktivite düzeyinde azalmaya bağlı obezite gibi olumsuz etkiler yaratabileceği bilinmektedir. Bu nedenle okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji, pedagoji ve alan bilgisinin birlikte kullanıldığı Teknopedagojik alan bilgisine diğer öğretmenlerden daha fazla ihtiyaç duyduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi yeterliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yapılan bu betimsel çalışma, Ankara’da okul öncesi öğretmeni olarak Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okullarda görev yapan 1169 öğretmen ile yürütülmüştür. İlişkisel tarama modeli kullanılarak öğretmenlerin Teknopedagojik yeterlilikleri irdelenmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenlerde Teknopedagojik yeterlilikleri eğitim düzeyi (lisans ve yüksek lisans) ve mesleki kıdeme göre farklılık gösterip göstermediği sorgulanmış, elde edilen verilerin analizleri sonucunda öğretmenlerin Teknopedagojik yeterliliklerinin yüksek düzey olduğu görülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin lisans ve yüksek lisans yapmış olmaları ile mesleki kıdemlerinin Teknopedagojik yeterliliklerine etkisinin olmadığı görülmüştür.

References

  • Akkoyunlu, B. (2003). Eğitimde internet kullanımı. Ceren Yayın Dağıtım s. 9. TÜBAV Yayınları.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T. ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri İle Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elementary Education Online, 12(3), 797‐807, 2013.
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher Pedagogical Belief: The Final Frontier In Our Quest For Technology Integration? Educational Technology Research and Development. Vol. 53, No. 4, 2005, pp. 25–39 ISSN 1042–1629.
  • Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284. doi: 10.1080/15391523.2010.10782551
  • Fraenkel, J., R. and Wallen, N., E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York: McGraw-Hill Publishing.
  • Horzum, B., M., Akgün, E., Ö., ve Öztürk, E. (2014). The Psychometric Properties of the Technological Pedagogical Content Knowledge Scale. International Online Journal of Educational Sciences. 2014, 6 (3), 544-557. ISSN: 1309-2707.
  • Koehler, M.,J. & Mishra, P. (2005) What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge, Educatıonal computing research, 32(2) 131-152.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (8.baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köroğlu, A., Y. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojileri özyeterlik algıları, teknolojik araç gereç kullanım tutumları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • MEB. (2011). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. MEB 21. Yüzyıl Öğrenci Profili. Ankara, 2011.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108 (6), 1017–1054.
  • OECD, (2016). The Organization for Economic Co-operation and Development- Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Organizasyonu. http://www.oecd.org/skills/improve-skills-to-build-fairer-more-inclusive-societies.htm, Erişim Tarihi: 17.04.2016.
  • Özturan, S. ve Bozcan, Ü., E. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilgi Ve İletişim Teknolojilerini Kullanmanın Önemine İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Ağustos 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 Makale No: 07 ISSN: 2146-9199
  • P21 (Partnership21), (2015). P21 framework definitions. 08 Eylül 2018 tarihinde http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf adresinden edinilmiştir.
  • PISA, (2012). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2012 Araştırması Ulusal Nihai Rapor. MEB Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara, 2015. ISBN:978-975-11-3899-6.
  • PISA, (2015). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2015 Ulusal Raporu. MEB Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. ISBN:978-975-11-4337-2.
  • Sancar-Tokmak, H., Yavuz-Konokman, G. ve Yanpar-Yelken, T. (2013), “Mersin Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Özgüven Algılarının İncelenmesi”, Kırşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Y. 14, S.1, s. 35-51.
  • Şad, N., S., Açıkgül, K. ve Delican, K. (2015). Senior Preservice Teachers’ Senses of Efficacy on their Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2), 204-235, Nisan 2015.
  • TED. (2009). Türk Eğitim Derneği. Öğretmen Yeterlikleri: Özet Rapor. 1. Baskı. Ankara. 2009.
  • TIMSS, (2015). TIMSS 2015 Ulusal Matematik ve Fen Bilimleri Ön Raporu 4. ve 8. Sınıflar. MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara, 2016. ISBN:978-975-11-4154-5.
  • UNESCO (2011). Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü, 2011. ICT Competency Framework for Teachers.
  • Yaşar, C., M. ve Aral, N. (2010). Yaratıcı Düşünme Becerilerinde Okul Öncesi Eğitimin Etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3 (2), 201-209. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29341/313988
  • Zhao, Y., & Cziko, G. A. (2001). Teacher adoption of technology: A perceptual control theory perspective. Journal of Technology and Teacher Education, 9(1), 5–30.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Rabia Hürrem Özdurak Sıngın This is me 0000-0003-3729-5028

Bayram Gökbulut 0000-0002-7218-5900

Publication Date March 6, 2020
Submission Date April 23, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 20 Issue: 1

Cite

APA Özdurak Sıngın, R. H., & Gökbulut, B. (2020). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOPEDAGOJİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 269-280. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.52925-556477