All the extracurricullar
activities that allow the education and teaching given in school by means of a
certain programme to continue outside school hours can be defined as homework.
In this study, it was aimed to investigate the effects of homework given in
English class on students’ academic achievement and to understand the students’
ideas about homework given in English class with semi-structured interview
form. In this respect, mixed pattern research method, which uses both
quantitative and qualitative datas, was used in the study. The study was
conducted with 32 students in the 6th grade who were studying at a school of
the Ministry of National Education in Alanya, Antalya. The groups that were
divided into two groups as experimental and control groups were pre-tested at
the beginning of the study and while the group was being assigned, the course
process was continued without the control group being assigned. At the end of
the process, the results of the final test were in favor of the experimental
group by comparison to the pre-test results and it was concluded that homework
had a positive effect on academic achievement. In addition, the majority of the
students participated in the research stated that homework was beneficial for
them. As a result of the research, it
was concluded that the basic problems faced by the students were not knowing
the words correctly, not being able to pronounce correctly and not writing
correctly. According to this, homework given to students in English class is
generally related to reading and writing skills. As the assignments given to
the students are not directed towards speaking and listening skills, there are
no problems about these skills.
Belirli bir program aracılığıyla okulda verilen eğitim ve öğretimin okul saatleri dışında devam etmesini sağlayan tüm ders dışı etkinlikler ödev olarak tanımlanabilir. Bu araştırmada İngilizce dersinde verilen ev ödevlerinin öğrencilerin akademik başarısına etkisini araştırmak ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile öğrencilerin İngilizce dersinde verilen ev ödevleri hakkındaki fikirlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışmada hem nicel hem nitel verilerin kullanıldığı karma desen araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 32 6. sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar deney ve kontrol grubu olarak iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna ödev verilmiş, kontrol grubuna ödev verilmemiştir. Süreç sonunda uygulanan son test sonuçları, ön test sonuçlarına göre deney grubunun lehine çıkmış ve ev ödevlerinin akademik başarıya olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, araştırmaya katılan öğrencilerin çoğunluğu ev ödevlerinin kendileri için yararlı olduğunu belirmiştir. Araştırma sonucunda İngilizce dersi ödevleri yapılırken öğrencilerin karşılaştığı temel sorunların kelimelerin anlamını bilmeme, doğru telaffuz edememe ve doğru yazamama olduğu sonucuna ulaşılmıştır Buna göre, İngilizce dersinde öğrencilere verilen ev ödevleri genellikle okuma ve yazma becerileri ile ilgilidir. Öğrencilere verilen ödevler konuşma ve dinleme becerilerine yönelik olmadığından, bu becerilerde hangi sorunların yaşandığı tespit edilememiştir. Öğrenciler henüz dinleme ve konuşmada yaşadıkları sorunların farkında değillerdir. Bu nedenle dinleme ve konuşma becerilerine yönelik ev ödevlerinin artırılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 6, 2020 |
Submission Date | May 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 1 |