In
this study, it is aimed to determine the opinions of IT teachers, who are
thought to be an important stakeholder of STEM education in schools, on STEM in
four different dimensions. This study is important for determining the position
of ICT teachers in STEM education and drawing a strategic roadmap in the
forthcoming days. The study was
conducted with the participation of eighty-six ICT teachers from eighty-one
provinces gathered for a national meeting. The research has been designed by
using the phenomenological method. Data were collected through focus group
interviews through semi-structured interview forms prepared by experts. During
the focus group discussion, interviews were recorded by the voice recording and
the emotions were recorded by a reporter. The data were analyzed under four
main themes: strengths, weaknesses, opportunities and threats. The data
obtained from the research may provide data to researchers in preparing and
integrating curricula for STEM education in the future.
Bu araştırmada STEM eğitiminin okullar da yaygınlaştırılması sürecinin önemli bir paydaşı olduğu düşünülen Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin STEM konusundaki görüşleri dört farklı boyutta belirlenmiştir. Bu boyutlar günümüzdeki STEM eğitimi uygulamalarının güçlü yönleri, eksikleri, STEM’in uygulanması ve sürdürülebilirliğinde paydaşlara düşen görevler ve STEM eğitiminin uygulanması önündeki tehditlerdir. Araştırma ulusal bir toplantı için bir araya gelen otuz dört ilden seksen sekiz Bilişim Teknolojileri öğretmeninin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Fenomenoloji deseninden yararlanılarak planlanan araştırmanın verileri yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla odak grup görüşmesi yolu ile toplanmıştır. Odak grup görüşmesi sürecinde görüşmeler ses kaydına ve duygu ifadeleri ise bir raportör tarafından kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler güçlü yanlar, zayıf yanlar, fırsatlar ve tehditler olmak üzere dört ana tema altında içerik analizine tabii tutulmuştur. Bu çalışma okullarda STEM eğitiminin uygulanabilirliği, etkililiği ve sürdürülebilirliğinin sağlanması yönünde önemli bir paydaş olan Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin STEM eğitimi konusundaki konumunu belirleme ve ilerleyen dönemlere yönelik stratejik bir yol haritası çizme açısından önem taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 2, 2020 |
Submission Date | March 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 2 |