The aim of this study is to analyse the quality of addition and subtraction problems posed by primary school students and to reveal whether or not there is a correlation between students’ problem posing performance and grade levels. The survey method was used to reveal the problem posing skills of the students. The participants of the study are 75 second grade students (42%), 47 third grade students (27%) and 53 fourth grade students (30%) attending two different public schools in Burdur province. The data of the study are collected through a problem-posing form that includes mathematical problems on addition and subtraction. A rubric was developed to evaluate the performance of the participants. The findings of the study indicate that some students cannot pose verbal problems in relation to the statement given. Instead, they posed operational problems. It is found that when the students do not know results/difference or the whole, they can produce much more understandable problems. It is concluded that the problem posing skills of the primary school students do not improve in relation to grade level and that the fourth grade students do not have competency in posing verbal problems. Future studies are needed to have more information about how problem posing skills of primary school students change over time.
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin toplama ve çıkarma işlemlerine ilişkin kurdukları problemlerin niteliğinin ve problem kurma becerilerinin sınıf düzeylerine bağlı olarak nasıl bir değişim gösterdiğini incelemektir. Bu kapsamda ilkokul öğrencilerinin problem kurma becerilerinin betimlenmesi hedeflenmiş olup tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmaya, Burdur il merkezindeki iki farklı devlet okulunda öğrenim görmekte olan 75 ikinci sınıf (%42), 47 üçüncü sınıf (%27), 53 dördüncü sınıf (%30) öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak toplama ve çıkarma işlemlerini içeren matematiksel ifadelerden oluşan problem kurma formundan yararlanılmıştır. Öğrencilerin kurdukları problemleri değerlendirebilmek amacıyla dereceli puanlama anahtarı (rubrik) hazırlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre öğrencilerin bir kısmının ilgili matematik cümlesine karşılık gelecek sözel problem kuramadığı ve işlem sorusuna yer verdiği görülmüştür. Öğrencilerin kurdukları sözel problemler anlaşılırlık açısından değerlendirildiğinde, öğrencilerin sonuç/fark ya da bütün bilinmemesi durumunda daha anlaşılır problemler kurdukları görülmüştür. İlkokul öğrencilerinin problem kurma becerisinin sınıf seviyesine bağlı olarak gelişim göstermediği ve özellikle dördüncü sınıf öğrencilerinin sözel problem kurma, problemi anlaşılır şekilde ifade etme, matematiksel açıdan doğru ve verilen işleme uygun problem kurma konusunda daha yetersiz oldukları tespit edilmiştir. İlkokul öğrencilerinin farklı sınıf seviyelerine göre problem kurma becerilerinin nasıl bir değişim gösterdiğini anlamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2021 |
Submission Date | August 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 2 |