This study aims to determine the economics literacy competencies for citizenship. The participants of the research conducted with the survey method are economics and social studies experts and social studies teachers. In this study, in which the Delphi technique was used as the data collection technique, the content of economically literate citizen competencies and the competencies agreed on this content were determined in four Delphi rounds. As for the participants, 71, 34, 48 and 23, and 116 faculties and teachers in total were included in the four Delphi rounds, respectively. Surveys prepared by the researcher were used in the rounds. As a result of the four Delphi rounds, three basic competency areas were revealed: knowledge, skills, and attitude/values. Economics knowledge area includes fourteen sub-dimensions. The skills dimension includes thirteen sub-dimensions. Attitude/values dimension includes nineteen attitude/values. In addition to these three basic dimensions that make up the scope of economics literacy, the participants emphasized the connection of economics literacy with general culture. They stated the general cultural areas that an economically literate person should know. This result reveals that a more holistic perspective is presented to economics literacy than in existing frameworks. The results of the study are discussed in terms of citizenship competencies, economics education, and implications for curriculum development efforts.
Economics literacy citizenship competencies citizenship education economics teaching Delphi technique
Bu araştırmanın amacı ekonomi okuryazarı vatandaş yeterliklerini belirlemektir. Tarama modeliyle yürütülen araştırmanın katılımcılarını ekonomi ve sosyal bilgiler alan uzmanları ile sosyal bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Veri toplama tekniği olarak Delphi tekniğinin kullanıldığı bu çalışmada dört Delphi turu ile ekonomi okuryazarı vatandaş yeterliklerinin içeriği ve bu içerik üzerinde uzlaşılan yeterlikler belirlenmiştir. Dört tura sırasıyla 71, 34, 48 ve 23; toplamda ise 116 farklı katılımcı dahil olmuştur. Turlarda araştırmacı tarafından düzenlenen anketler kullanılmıştır. Dört turun sonucunda bilgi, beceri ve tutum/değerler olmak üzere üç temel yeterlik alanında farklı temalar altında bir yeterlikler çerçevesi ortaya çıkmıştır. Ekonomi bilgisi alanı on dört alt boyutu içermektedir. Beceriler boyutu on üç alt beceri boyutunu içermektedir. Tutum/değerler boyutu ise on dokuz tutum/değeri içermektedir. Ekonomi okuryazarlığının kapsamını oluşturan bu üç temel boyutun yanı sıra katılımcılar ekonomi okuryazarlığının genel kültürle de bağlantısını vurgulamış ve ekonomi okuryazarının bilgi sahip olması gereken genel kültür alanlarını belirtmişlerdir. Bu durum, ekonomi okuryazarlığına, mevcut çerçevelerde olduğundan daha bütünsel bir bakış açısı sunulduğunu ortaya koymaktadır. Çalışmanın sonuçları, vatandaşlık yetkinlikleri ve ekonomi eğitimi ile program geliştirme çalışmalarına etkileri açısından tartışılmaktadır.
Ekonomi okuryazarlığı vatandaşlık yeterlikleri vatandaşlık eğitimi ekonomi eğitimi Delphi tekniği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2021 |
Submission Date | December 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 2 |