Self-esteem is the individual's perception of himself as valuable and competence. In this study, it is aimed to determine the predictive power conditional-unconditional self-acceptance, inner-outer self-confidence, and self-construal comformity-relatedness-autonomy dimensions on self-liking and self-competence dimensions of self-esteem in high school and university students. The participants of the study consisted of two different student groups, high school and university. It consisted of a total of 146 high school students, 56 (38%) girls and 90 (62%) boys, a total of 317 university students, a totol of university students 317 and 239 (75.4%) girls and 78 (24.6%) boys. Two-dimensional self-esteem scale, Comformity-Relationship and Autonomy Scales, Unconditional Self-Acceptance Scale and Self-Confidence Scale were applied to the participants. Data obtained from high school and university students were analyzed separately. Regression analysis was performed to determine the variables that predicted the dependent variable of the study, self-esteem. As a result of the regression analysis, the relatedness dimension of self-construal and unconditional self-acceptance are predictive the self-liking dimension of self-esteem in high school participants. In addition, it was determined that the self-competence dimension and inner self-confidence and relatedness, conformity of self-constructual predict the self-competence of self-esteem. In the university participants, inner self-confidence predicts self-liking dimension of self-esteem and conditional self-acceptance, inner-outer self-confidence and autonomy dimension of self-construal predict the self-competence of self-esteem. These results obtained from high school and university students are discussed within the framework of self-construal in individualist-collectivist culture, conditional-unconditional self-acceptance and inner-external self-confidence.
Two dimentional self-esteem comformity-relatedness-authonomy unconditonal self-acceptance self-confident high school and university students
Benlik saygısı bireyin kendini yeterince değerli ve yeterli algılamasıdır. Bu araştırma lise ve üniversite öğrencilerinin benlik saygısının kendini sevme ve öz yeterlik boyutlarını koşullu-koşulsuz kendini kabul, iç-dış öz-güven, benlik kurgusunun uyma-ilişkililik-özerklik boyutlarının yordayıcı gücünün belirlenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın katılımcıları lise ve üniversite olmak üzere iki farklı öğrenci grubundan oluşmuştur. Katılımcılar 56’sı (%38) kız ve 90’ı (%62) erkek olmak üzere toplam 146 lise öğrencisinden, 239’u (%75.4) kız ve 78’i (%24.6) erkek olmak üzere toplam 317 üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Katılımcılara İki Boyutlu Benlik Saygısı Ölçeği, Uyma-İlişkililik ve Özerklik Ölçekleri, Koşulsuz Kendini Kabul Ölçeği ve Öz-güven Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada lise ve üniversite öğrencilerinden elde edilen veriler ayrı ayrı analiz edilmiştir. Çalışmanın bağımlı değişkeni olan benlik saygısını yordayan değişkenleri belirlemek amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Regresyon analizi sonucunda, liseli katılımcıların benlik kurgusunun ilişkililik boyutu ve koşulsuz kendini kabul boyutu benlik saygısının kendini sevme boyutunu yordamıştır. Ayrıca lise öğrencilerinin benlik kurgusunun ilişkililik ve uyma boyutlarının, içsel özgüven benlik saygısının öz-yeterlik boyutunu yordama gücüne sahip olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte üniversiteli katılımcılarında iç özgüven benlik saygısının kendini sevme boyutunu yordarken, koşullu kendini kabul, iç -dış özgüven ve benlik kurgusunun özerklik boyutunun öz-yeterlik boyutunu yordama gücü anlamlı düzeye erişmiştir. Lise ve üniversite öğrencilerinden elde edilen bu sonuçlar benlik yapısının bireyci-toplulukçu kültürdeki benlik kurguları, koşullu-koşulsuz kendini kabul ve iç-dış özgüven çerçevesinde tartışılmıştır.
İki boyutlu benlik saygısı bağımlı-ilişkili-özerk koşulsuz kendini kabul özgüven lise ve üniversite öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2021 |
Submission Date | November 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 4 |