This study aims to examine the metaphorical expressions used by university students regarding test anxiety. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used to study the metaphors that university students thought of about test anxiety. The study group consists of 456 students studying at different faculties of a state university in the Fall semester of the 2020-2021 academic year. 264 metaphors used by the students were classified into different categories during content analysis. The results showed that the metaphors could be grouped under 11 categories. It was observed that the metaphors were mainly composed of concrete expressions, and negative meanings were attributed to test anxiety. Based on those with the highest frequency (stress source, fear, anxiety, illness), it can be said that university students' negative connotations of exam anxiety are based on a perceived relation between exam anxiety and illness. As a result, students express exam anxiety as an important problem, and exams are generally negatively perceived. Scholars primarily described exam anxiety with expressions related to illness and stress. The fact that the expressions related to exam anxiety reveal wide and varied metaphors shows that students internalize exam anxiety and make it a part of their lives. In this sense, it can be said that one of the most important stressors students have to deal with is test anxiety. In future studies, students with different education levels, such as high school and secondary school students, can be used as study groups. A study on exam anxiety may be conducted in groups with different socio-demographic characteristics. Semi-structured individual interviews may be used to do a more in-depth analysis, and the bio-psychosocial aspect of test anxiety may be evaluated by examining the metaphorical expressions of parents' attitudes toward students' success. In addition, studies on factors that cause exam anxiety in university students may be conducted. The findings in this research can be used by practitioners to create intervention and prevention studies regarding test anxiety.
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin sınav kaygısına ilişkin metaforik ifadelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin sınav kaygısına yönelik ürettikleri metaforları ortaya koymak amacıyla nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubu 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde bir devlet üniversitesinin farklı fakülte ve yüksekokullarında lisans düzeyinde öğrenim gören 456 öğrenciden oluşmaktadır. Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısına ilişkin metaforik ifadelerinin değerlendirilmesinin amaçlandığı bu çalışmada, öğrencilerin ürettikleri 264 metafor içerik analizine tabi tutularak farklı kategoriler altında incelenmiştir. Bulgular, üniversite öğrencilerinin sınav kaygısına ilişkin metaforlarının 11 kategori altında toplandığını göstermiştir. Bu metaforların büyük oranda somut ifadelerden oluştuğu, sınav kaygısına olumsuz anlam atfedildiği görülmüştür. En yüksek frekansa sahip olanlardan (stres kaynağı, korku, endişe, hastalık) hareketle üniversite öğrencilerinin sınav kaygısına yönelik olumsuz algılarının sınav kaygısını stres ve hastalıkla ilişkili olarak düşünmeleri olduğu söylenebilir. Sonuç olarak, öğrenciler sınav kaygısını önemli bir sorun olarak ifade etmekte ve genellikle sınavı olumsuz bir şekilde anlamlandırmaktadırlar. Sınav kaygısını başta hastalık ve stres ile ilişkili ifadelerle betimlemişlerdir. Sınav kaygısı ile ilgili ifadelerin çok geniş ve çeşitli metaforlar ortaya koyması öğrencilerin sınav kaygısını hayatlarının bir parçası olarak içselleştirdiklerini göstermektedir. Bu anlamda öğrencilerin baş etmek zorunda oldukları en önemli stresörlerden birinin sınav kaygısı olduğu söylenebilir. Gelecek araştırmalarda lise öğrencileri, ortaokul öğrencileri gibi farklı eğitim seviyelerindeki öğrencilerle de çalışılabilir. Farklı sosyodemografik özelliklere sahip gruplar üzerinde sınav kaygısına ilişkin çalışma yürütülebilir. Bu bağlamda yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler daha derinlemesine analiz yapmak için kullanılabilir ve ebeveynlerin başarılarına yönelik tutumlarının metaforik ifadeleri incelenerek sınav kaygısının psikososyal yönü değerlendirilebilir. Ayrıca üniversitelerde öğrencilerde sınav kaygısına neden olan faktörlere yönelik çalışmalar yapılabilir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular, uygulayıcılar tarafından sınav kaygısına ilişkin müdahale ve önleme çalışmalarının oluşturulmasında kullanılabilir.
Sınav Kaygısı Üniversite Öğrencisi Metafor Stres Kaynağı Exam anxiety university student metaphor stress source.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | January 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 22 Issue: 4 |