The significance of the MoNE's digital education platform (EBA) has increased in recent years, especially during the Covid-19 pandemic. EBA directs both in-class activities and distance education with its constantly developing content and applications. The purpose of this study is to reveal the usage level of EBA in social studies classrooms as well as to determine the perspectives and suggestions of social studies teachers towards it. In this qualitative research, the required data was obtained by using a semi-structured interview form developed by the researchers. In-depth interviews were conducted with 10 social studies teachers determined by the purposeful sampling method. The majority of the teachers participating in the research stated that they benefited from the EBA digital education platform in their lessons. Teachers use the EBA platform mostly for measurement and assessment, reinforcement, repetition, and removing the monotony of the lesson. The teachers participating in the research stated that the content in the EBA was insufficient before the Covid-19 pandemic, but they stated that the lack of content was quickly eliminated with the use of EBA as a distance education tool during the pandemic period. According to the teachers, most of the problems in EBA are due to technical reasons such as insufficient infrastructure, connection problems, and internet access restrictions. In addition, teachers' uploading content to the system for the purpose of collecting points causes problems such as unqualified content, unnecessary content density, and confusion of the interface. For the development of EBA, teachers generally suggested increasing the content and quality, increasing the variety of questions, solving connectivity problems, and improving the infrastructure.
MEB'in dijital eğitim platformunun (EBA) önemi son yıllarda özellikle Covid-19 pandemi döneminde artmıştır. EBA, sürekli gelişen içerik ve uygulamaları ile hem sınıf içi etkinlikler hem de uzaktan eğitime yön vermektedir. Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler derslerinde EBA'nın kullanım düzeyini ortaya koymak ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin EBA'ya yönelik bakış açılarını ve önerilerini belirlemektir. Durum çalışmasına göre tasarlanan bu nitel araştırmada gerekli veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenen 10 sosyal bilgiler öğretmeni ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin çoğunluğu derslerinde EBA dijital eğitim platformundan yararlandığını belirtmiştir. Öğretmenler EBA platformunu daha çok ölçme değerlendirme, pekiştirme, tekrar ve dersi monotonluktan çıkarma amacıyla kullanmaktadır. Covid-19 pandemisinden önce EBA’daki içeriklerin yetersiz olduğunu, ancak pandemi döneminde EBA'nın uzaktan eğitim aracı olarak kullanılmasıyla içerik eksikliğinin hızla giderildiğini belirtmişlerdir. Öğretmenlere göre EBA'daki sorunların çoğu yetersiz altyapı, bağlantı sorunları ve internet erişim kısıtlamaları gibi teknik nedenlerden kaynaklanmaktadır. Bunun yanı sıra öğretmenlerin sisteme puan toplama amaçlı içerik yüklemesi niteliksiz içerik, gereksiz içerik yoğunluğu ve arayüzün karışık olması gibi sorunlara neden olmaktadır. EBA'nın geliştirilmesi için öğretmenler genellikle içerik ve kalitenin artırılmasını, soru çeşitliliğinin artırılmasını, bağlantı sorunlarının çözülmesini ve altyapının iyileştirilmesini önermişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2023 |
Submission Date | December 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 2 |