The investigation of English as a Lingua Franca (ELF) in English for Specific Purposes (ESP) contexts has produced significant results in the last few years. Moreover, these results have initiated a shift from achieving native speaker competency to more context-related and functional language use in the perspective of the overall approach to ESP. Yet, the literature needs more study to reveal how far this shift has embedded ESP coursebooks and audio materials. Therefore, this study aimed to explore to what extent the recent ESP coursebooks and audio materials matched the characteristics of ELF. In the study, four ESP coursebooks and their audio tracks were analyzed in terms of the presence or absence of references to ELF features, specifically; ELF-informed activities, the promotion of using English outside the inner circle countries, and the use of authentic expending circle English communication. The findings revealed the dominance of Standard English in language exposure, a dearth of ELF-informed activities, and a sparse representation of expending circle cultures in the four ESP coursebooks. Similarly, the listening tracks showed a strong preference for native English speakers as the introducers of English users in the tracks. The study presents a number of critical implications for ESP instructors and material designers.
English as a Lingua Franca (ELF) English for Specific Purposes (ESP) ELF-informed materials ESP materials.
Özel Amaçlı İngilizce (ÖAİ) bağlamlarında Ortak Dil Olarak İngilizce’nin (ODİ) araştırılması, son birkaç yılda önemli sonuçlar ortaya koymuştur. Ayrıca, bu sonuçlar, ÖAİ'ye genel yaklaşım perspektifinde, ana dili İngilizce olanların yeterliliklerine ulaşmaktan daha çok bağlamla ilgili ve işlevsel dil kullanımına doğru bir geçişi başlatmıştır. Yine de literatürün, bu değişimin ÖAİ ders kitaplarını ve işitsel materyalleri ne kadar içine yerleştirdiğini ortaya çıkarmak için daha fazla çalışmaya ihtiyacı vardı. Bu nedenle bu çalışma, son dönemdeki ÖAİ ders kitaplarının ve işitsel materyallerin ODİ'nin özellikleriyle ne ölçüde örtüştüğünü keşfetmeyi amaçlamıştır. Çalışmada, ders kitapları ve ses kayıtları, ODİ özelliklerine yapılan göndermelerin varlığı veya yokluğu açısından, özellikle; ODİ ile bilgilendirilmiş aktiviteler, İngilizce'yi yakın çevre ülkeleri dışında kullanmanın teşviki ve otantik gelişen İngilizce iletişiminin kullanılması açısından ele alınmıştır. Bulgular, dile maruz kalmada Standart İngilizce normlarının baskın olduğunu, ODİ ile bilgilendirilmiş etkinliklerin eksikliğini ve ders kitaplarında genişleyen çevre kültürlerinin seyrek temsilini ortaya çıkarmıştır. Benzer şekilde, dinleme parçaları, parçalardaki İngilizce kullanıcıların tanıtıcıları olarak anadili İngilizce olanlara yönelik güçlü bir tercih göstermiştir. Çalışma, ESP eğitmenleri ve materyal tasarımcıları için bir dizi kritik çıkarım sunmaktadır.
Ortak dil olarak İngilizce (ODİ) Özel amaçlı İngilizce (ÖAİ) ODİ bilgilendirici materyaller ÖAİ materyalleri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2024 |
Submission Date | July 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 1 |