Three Idiots: is a 2009 Indian feature film directed by Rajkumar Hirani and starring famous names such as Aamir Khan, Kareena Kapoor. This study was conducted to determine the prevalent educational representations in the movie Three Idiots and the educational approaches that could be employed in the analysis of these representations. In the study, on the one hand, the educational dimensions of the film are emphasized, on the other hand, educational understandings are tried to be analyzed comparatively on the basis of characters. The study aimed to demonstrate how the criticism of the conventional educational approach was interspersed throughout the movie and determine the foundations of the contemporary education philosophy based on the movie characters and their lines. The study is considered significant since it aimed to analyze a movie from an educational perspective, focused on educational approaches as well as educational representations, analyzed these approaches with the comparative method, and finally included social science techniques such as discourse and indicator analysis within the context of socio-educational discipline. The study was designed with the "framing analysis" model, a qualitative research method, discourse and indicator analyses were preferred as the data analysis technique. The study concluded that the traditional education was system-oriented and ignored the individual, while the contemporary understanding of education puts the learner in the center and emphasizes individual differences, criticism and creativity.
Üç İdiot (3 Aptal): Rajkumar Hirani tarafından yönetilen ve başrollerini Aamir Khan, Kareena Kapoor gibi ünlü isimlerin paylaştığı 2009 Hint yapımı bir sinema filmidir. Bu çalışmada, Üç Idiot filminde yer alan eğitimsel temsillerin neler olduğu ve bu temsillerin hangi eğitim anlayışları çerçevesinde değerlendirilebileceği konu edinilmektedir. Çalışmada, bir yandan filmin eğitimsel boyutları üzerinde durulurken öte yandan eğitim anlayışları karakterler bazında karşılaştırmalı bir biçimde analiz edilmeye çalışılmaktadır. Çalışma, farklı eğitim anlayışlarının film örneği üzerinden nasıl işlendiğini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Daha açıklayıcı bir ifadeyle hedef, geleneksel eğitim anlayışına yöneltilen eleştirelliğin filme nasıl serpiştirildiğini göstermek ve çağdaş eğitim felsefesinin hangi temele dayandığını, filmden kodlanan sahne ve karakterler bağlamında ortaya çıkarmaktır. Çalışma şu açılardan önem arz etmektedir: bir sinema filmini eğitimsel açıdan çözümlemesi, eğitim temsillerinin yanı sıra eğitim anlayışlarına odaklanması, bunları karşılaştırmalı bir biçimde analiz etmesi ile söylem ve gösterge analizi gibi sosyal bilim tekniklerine bir sosyo-eğitim çalışmasında yer veriyor olması. Çalışmada, yöntemsel açıdan nitel bir araştırma deseni olan “çerçeveleme çözümlemesi” modeli esas alınırken veri analiz tekniği olarak da söylem ve gösterge analizleri tercih edilmektedir. Çalışmanın neticesinde filmin, geleneksel eğitim sisteminin eleştirisi üzerine kurgulandığı belirlenmiş, geleneksel eğitimin sistem odaklı kurgulandığı ve bireyi göz ardı ettiği; çağdaş eğitim anlayışının ise öğreneni merkeze alarak bireysel farklılıkları, eleştirelliği ve yaratıcılığı ön plana çıkardığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 12, 2024 |
Publication Date | June 24, 2024 |
Submission Date | August 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 2 |