Review Article
BibTex RIS Cite

Ses Eğitiminde Nefes Kullanımına İlişkin Yapılan Çalışmaların İncelenmesi

Year 2024, Volume: 24 Issue: 4, 2566 - 2585, 15.12.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1425973

Abstract

İnsan yaşamında, iletişim kurma ve etkileşim faaliyetlerinin çok büyük bir kısmının ses sayesinde mümkün olduğu bir gerçektir. Ancak sesin olanakları yalnızca bununla sınırlı değildir. Sanat, estetik ve eğitim alanlarında da sesin yeri oldukça büyüktür. Sese eğitim penceresinden bakıldığında temel ögeleri arasında nefes konusu öne çıkmaktadır. Nefes, sesin niteliğini arttıran bir ön koşul olması nedeniyle ses eğitiminde önemli bir yer tutmaktadır. Ses eğitimi alanında nefes kullanımı, yalnızca performans anını değil, performansa doğru giden yoldaki süreci de etkilemektedir. Bu nedenle nefese hazırlık, nefesin alınması, tutulması, verilmesi ve bu doğrultuda kullanılmasının eğitimi, ses eğitimi dersi için gereklidir. Buradan yola çıkarak ses eğitiminde nefes kullanımına ilişkin çalışmalar üzerine bir inceleme gerçekleştirilmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, konu özelinde yapılmış çalışmaların oldukça az olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra incelenen çalışmaların bir çalışma grubu olmaması nedeniyle çalışmalarda kullanılan yöntem, bulgu ve sonuçların büyük oranda benzerlik gösterdiği ortaya çıkmıştır. Betimsel yöntemlere dayalı bir içerik analizi çalışması olan araştırmada, ses eğitiminde nefes kullanımının irdelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmalardaki bulgular ve sonuçlar analiz edilerek nefes kullanımına yönelik bir değerlendirme yapılmıştır. Bu çalışmanın ses eğitimcilerine ve mesleki müzik eğitimi alanında ses eğitimi dersi alan öğrencilere nefes kullanımı konusunda farkındalık yaratması ve yeni bir bakış açısı sunması arzu edilmektedir.

References

  • Acar, N. (2016), Nefes, Kullanımı ve Şan Eğitimi, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), s. 231-246.
  • Baltacıoğlu, A. G. (2017), Şan İçin Temel Bilgiler ve Ses Egzersizleri, 2. Baskı, Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi – Teknikler ve Örnek Çalışmalar, 1. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cevanşir, B. & Gürel, G. (1982), Foniatri, İstanbul: Sanal Matbaacılık.
  • Creswell, J. W. (2021), Nitel Araştırma Yöntemleri - Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (Çev.: A. Budak, İ. Budak), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çevik, S. (2019), Koro Eğitimi ve Yönetimi, 3. Baskı, Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Denizoğlu, İ. (2020), Klinik Vokoloji, 1. Baskı, Ankara: Doctor Vox Sağlık Hizmetleri ve Medikal Sistemler Lim. Şti.
  • Dimon, T. (2021), Ses Anatomisi, (Çev.: M. Şeker, N. Yücel, N. E. Günhan Şenol), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Gayretli, Ö. (2020). Göğüs Duvarı Hastalıkları ve Cerrahisi. Kutluk, A. C., Gürsoy, S. (Ed.), Göğüs Duvarı Anatomisi ve Topografik Anatomi (ss. 3-19). Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., Taşğın, S. (2015), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürel, G. (2023), Fonksiyonel Ses Eğitimi, 1. Baskı, İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Helvacı, A. (2012), Şarkı Söyleme Eğitimi – Temel Konular ve Uygulamalar, 1. Baskı, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • İşsever, İ. (2017), Şan Eğitiminde Solunum ve Nefes Yönetimi, Sosyal Bilimler Dergisi (The Journal Of Social Science), 4(16), s. 365-375.
  • Kaplan, A. (2013), Kültürel Müzikoloji, 3. Baskı, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Kartal, M. (2007), Nefes Teknikleri - Nefesin Sihirli Gücü, 1. Baskı, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kızıldeli, N. (2008), Programlı Bir Ses Eğitimine Bağlı Olarak, Solunum Mekanizmasının Sesin Algısal, Görsel, Akustik ve Aerodinamik Özellikleri Üzerine Etkileri, Doktora Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lessac, A. (1997), The Use and Training of the Human Voice, 3 th ed., NewYork: McGraw-Hill Higher Education.
  • Malkoç, T. (1992), Nefes – Şarkı Söyleme İlişkileri (Diyafram Nefesinin Şarkı Söylemeye Etkileri), Yüksek Lisans Tezi, T. C. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Manaf, A. (2018), Nefes Sanatı, 4. Baskı, İstanbul: Dahi Yayıncılık.
  • Miller, R. (2000), Training Soprano Voices, 1 th ed., Oxford: Oxford University Press.
  • Miller, R. (2008), Securing Baritone, Bass-Baritone, and Bass Voices, 1 th ed., Oxford: Oxford University Press.
  • Nestor, J. (2023), Nefes, Kayıp Bir Sanatın Yeni Bilimi, (Çev.: D. Alemdar), 2. Baskı, İstanbul: Melisa Matbaacılık.
  • Ömür, M. (2001), Sesin Peşinde, 1. Baskı, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Özkan, U. B. (2021), Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Doküman İnceleme Yöntemi, 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özsan, E. (2010), Metodik Şan Eğitimi, 1. Baskı, İstanbul: Moss Yayınları.
  • Öztürk, S. (2021), Müzikte İnsan Sesi, 1. Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Patton, M.Q. (2018), Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri [Qualitative Research &Evaluation Methods], (Çev.: M. Bütün, S. B. Demir), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sabar, G. (2018), Sesimiz Eğitimi ve Korunması, 4. Baskı, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Say, A. (2006), Müziğin Kitabı, 3. Baskı, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sezin, K. (2021), Vokal Mekanizma, 1. Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Töreyin, A. M. (2015), Ses Eğitimi Temel Kavramlar, İlkeler, Yöntemler, 2. Baskı, Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Töreyin, A. M. (2021), Ses Eğitiminde Metot ve Uygulama, 1. Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Uyar, T. (2017), Şan Tekniğinde Doğru Nefes Almanın Önemi, Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(1), s. 214-227.
  • Vas, L. S. R. (2020), İyileştiren Nefes, (Çev.: S. Ayanbaşı), 3. Baskı, İstanbul: Akaşa Yayınları.

Investigation of Studies on the Use of Breath in Vocal Education

Year 2024, Volume: 24 Issue: 4, 2566 - 2585, 15.12.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1425973

Abstract

It is a fact that in human life, a large part of communication and interaction activities are possible through sound. But the possibilities of sound are not limited to this alone. Sound also has a great place in the fields of art, aesthetics and education. When looking at the voice from the perspective of education, the subject of breathing stands out among its basic elements. Breathing has an important place in voice training as it is a prerequisite for improving the quality of the voice. The use of breathing in the field of voice training affects not only the moment of performance but also the process leading to performance. For this reason, preparation for breathing, training in taking, holding, exhaling and using the breath accordingly is necessary for the voice training course. Based on this, a review was conducted on studies on the use of breathing in voice training. As a result of the examinations, it was seen that there were very few studies on the subject. In addition, since the studies examined were not a study group, it was revealed that the methods, findings and results used in the studies were largely similar. The research, which is a content analysis study based on descriptive methods, aimed to examine the use of breathing in voice training. The findings and results of the studies were analyzed and an evaluation was made regarding breathing use. It is desired that this study will raise awareness about the use of breathing and offer a new perspective to voice educators and students taking voice education courses in the field of vocational music education.

References

  • Acar, N. (2016), Nefes, Kullanımı ve Şan Eğitimi, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), s. 231-246.
  • Baltacıoğlu, A. G. (2017), Şan İçin Temel Bilgiler ve Ses Egzersizleri, 2. Baskı, Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi – Teknikler ve Örnek Çalışmalar, 1. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Cevanşir, B. & Gürel, G. (1982), Foniatri, İstanbul: Sanal Matbaacılık.
  • Creswell, J. W. (2021), Nitel Araştırma Yöntemleri - Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, (Çev.: A. Budak, İ. Budak), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çevik, S. (2019), Koro Eğitimi ve Yönetimi, 3. Baskı, Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Denizoğlu, İ. (2020), Klinik Vokoloji, 1. Baskı, Ankara: Doctor Vox Sağlık Hizmetleri ve Medikal Sistemler Lim. Şti.
  • Dimon, T. (2021), Ses Anatomisi, (Çev.: M. Şeker, N. Yücel, N. E. Günhan Şenol), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Gayretli, Ö. (2020). Göğüs Duvarı Hastalıkları ve Cerrahisi. Kutluk, A. C., Gürsoy, S. (Ed.), Göğüs Duvarı Anatomisi ve Topografik Anatomi (ss. 3-19). Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., Taşğın, S. (2015), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürel, G. (2023), Fonksiyonel Ses Eğitimi, 1. Baskı, İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Helvacı, A. (2012), Şarkı Söyleme Eğitimi – Temel Konular ve Uygulamalar, 1. Baskı, Bursa: Ekin Yayınevi.
  • İşsever, İ. (2017), Şan Eğitiminde Solunum ve Nefes Yönetimi, Sosyal Bilimler Dergisi (The Journal Of Social Science), 4(16), s. 365-375.
  • Kaplan, A. (2013), Kültürel Müzikoloji, 3. Baskı, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Kartal, M. (2007), Nefes Teknikleri - Nefesin Sihirli Gücü, 1. Baskı, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kızıldeli, N. (2008), Programlı Bir Ses Eğitimine Bağlı Olarak, Solunum Mekanizmasının Sesin Algısal, Görsel, Akustik ve Aerodinamik Özellikleri Üzerine Etkileri, Doktora Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lessac, A. (1997), The Use and Training of the Human Voice, 3 th ed., NewYork: McGraw-Hill Higher Education.
  • Malkoç, T. (1992), Nefes – Şarkı Söyleme İlişkileri (Diyafram Nefesinin Şarkı Söylemeye Etkileri), Yüksek Lisans Tezi, T. C. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Manaf, A. (2018), Nefes Sanatı, 4. Baskı, İstanbul: Dahi Yayıncılık.
  • Miller, R. (2000), Training Soprano Voices, 1 th ed., Oxford: Oxford University Press.
  • Miller, R. (2008), Securing Baritone, Bass-Baritone, and Bass Voices, 1 th ed., Oxford: Oxford University Press.
  • Nestor, J. (2023), Nefes, Kayıp Bir Sanatın Yeni Bilimi, (Çev.: D. Alemdar), 2. Baskı, İstanbul: Melisa Matbaacılık.
  • Ömür, M. (2001), Sesin Peşinde, 1. Baskı, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Özkan, U. B. (2021), Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Doküman İnceleme Yöntemi, 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özsan, E. (2010), Metodik Şan Eğitimi, 1. Baskı, İstanbul: Moss Yayınları.
  • Öztürk, S. (2021), Müzikte İnsan Sesi, 1. Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Patton, M.Q. (2018), Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri [Qualitative Research &Evaluation Methods], (Çev.: M. Bütün, S. B. Demir), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sabar, G. (2018), Sesimiz Eğitimi ve Korunması, 4. Baskı, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Say, A. (2006), Müziğin Kitabı, 3. Baskı, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sezin, K. (2021), Vokal Mekanizma, 1. Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Töreyin, A. M. (2015), Ses Eğitimi Temel Kavramlar, İlkeler, Yöntemler, 2. Baskı, Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Töreyin, A. M. (2021), Ses Eğitiminde Metot ve Uygulama, 1. Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Uyar, T. (2017), Şan Tekniğinde Doğru Nefes Almanın Önemi, Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(1), s. 214-227.
  • Vas, L. S. R. (2020), İyileştiren Nefes, (Çev.: S. Ayanbaşı), 3. Baskı, İstanbul: Akaşa Yayınları.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other), Music (Other)
Journal Section Articles
Authors

Derya Şentürk 0009-0002-5610-1241

Emel Funda Türkmen 0000-0001-6802-5341

Early Pub Date December 9, 2024
Publication Date December 15, 2024
Submission Date January 26, 2024
Acceptance Date October 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 24 Issue: 4

Cite

APA Şentürk, D., & Türkmen, E. F. (2024). Ses Eğitiminde Nefes Kullanımına İlişkin Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(4), 2566-2585. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1425973