Bu çalışmada eğitim fakültesinin farklı anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının ‘yaratıcı drama’ kavramına ilişkin algıları incelenmiştir. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi 2023-2024 öğretim yılında seçmeli meslek bilgisi derslerinden biri olan Eğitimde Drama’yı seçen 130 öğrenci araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmanın verileri yaratıcı drama kavramı ile ilgili ‘metafor’ yazma yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın katılımcılarından “yaratıcı drama … gibidir; çünkü … .” sorusuna yanıt vermeleri beklenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Eğitimde Drama dersini alan eğitim fakültesi öğrencilerinin yaratıcı drama kavramına ilişkin seksen (80) farklı metafor ürettikleri belirlenmiştir. Yaratıcı drama kavramına ilişkin en çok tekrarlanan metaforların ‘oyun’, ‘ayna’ ‘hayat’ ve ‘tiyatro’ olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üretilen seksen (80) metafor, yirmi yedi (27) kod ve yedi (7) farklı kategori altında sınıflandırılmıştır. Kod ve kategoriler belirlenirken öğrencilerin ürettikleri metaforu nasıl gerekçelendirdiğinden yola çıkılmıştır. Bulgularda yaratıcı drama kavramının; öğrenme ortamına, kişisel gelişime, sosyal becerilere, dil ve iletişim becerilerine katkı sağlayan yönleri ile içeriği ve ögeleri, hayata olumlu etkisi olarak algılandığı görülmüştür.
The study aims to examine the perceptions of teacher candidates from different departments at the faculty of education regarding the concept of 'creative drama'. 130 students were included in this research who chose Drama in Education, one of the elective vocational courses at Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Faculty of Education in the 2023-2024 academic year. The data for the research were collected by having participants write metaphors about the concept of creative drama. The participants of the study were expected to answer the “creative drama is like …; because… .” According to the results of the research, it was determined that the students of the faculty of education who took the 'Drama in Education' course produced eighty (80) different metaphors regarding the concept of creative drama. It was concluded that the most repeated metaphors regarding the concept of creative drama are ‘game’, ‘mirror’, 'life', and 'theatre'. The eighty (80) metaphors produced were classified into twenty-seven (27) codes and seven (7) different categories. When determining these codes and categories, how students justified the metaphor was considered. These categories were determined as creative drama a ‘contribution to learning environment’, ‘self-knowledge’, ‘content and elements of creative drama’, ‘creativity-enhancing aspect’, ‘positive impact of creative drama on life’, ‘contribution to social skills’, ‘contribution to language and communication skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 9, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 9, 2024 |
Acceptance Date | December 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 1 |