Bu araştırmanın amacı; Otizm Spektrum Bozukluğuna sahip olan bireylerin sosyal iletişim becerileri ile oyun becerilerini bazı değişkenlere göre incelenmek ve sosyal iletişim becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu araştırmaya, İstanbul’un Anadolu yakasında yaşayan, özel eğitim desteği alan ve Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanısına sahip olan, başka herhangi bir ek tanısı bulunmayan, çalışmaya gönüllü olarak katılan 40-70 aylık OSB olan çocuğa sahip toplam 53 ebeveyn dahil edilmiştir. Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan Genel Bilgi Formu, Sosyal İletişim Kontrol Listesi -Revize-Okul Öncesi Türkçe Versiyonu (SİLKOL-R-OTV) ve Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Ebeveyn Formu (PIPPS-P) ölçekleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı ile uygun istatistiksel yöntemler ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda. OSB olan bireylerin sosyal iletişim ile oyun becerilerinin arasındaki ilişkinin kardeş sayısı, otizm derecesi, özel eğitim dışında farklı eğitim alma durumu, aile gelir durumu, anne ve baba öğrenin durumu, anne ve baba yaşı değişkenlerine göre anlamlı sonuçlar elde edilmiştir. Sosyal iletişim becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkide; OSB olan bireylerin sosyal iletişim becerileri arttıkça oyun etkileşimleri artmakta olup oyundan kopma davranışlarında azalma gösterdiğine dair anlamlı sonuçlar elde edilmiştir.
The purpose of this research is to examine the social communication skills and game skills of individuals diagnosed with Autism Spectrum Disorder according to some variables and to reveal the relationship between social communication skills and play skills. 53 parents of children aged 40-70 months, diagnosed with ASD, without any other accompanying disabilities, and receiving special education support services participated in this study. Data in the study were obtained using the General Information Form, SILKOL-R-OTV and PIPPS-P scales prepared by the researcher. The data obtained were analyzed with Kolmogorov Smirnov, Kruskal Wallis and Mann Whitney U test and Spearman correlation analysis test using SPSS program. From the analysis of the data obtained as a result of the research, it was determined that the relationship between social communication and play skills of individuals diagnosed with ASD was more successful in expressive language and imitation skills of individuals with one or two siblings; Significant results were obtained indicating that as the degree of autism increases, children show lower performance in social communication skills and play skills, receiving different education other than special education positively affects social communication and play skills, and children whose parents have high educational status are more successful in social communication and play skills. . In the relationship between social communication skills and play skills; Significant results have been obtained showing that as the social communication skills of individuals diagnosed with ASD increase, their game interactions increase, and their game withdrawal behavior decreases.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 9, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | February 15, 2024 |
Acceptance Date | December 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 1 |