Review Article
BibTex RIS Cite

Resilience in Preschool Period: an Analysis of Scientific Research in Türkiye

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1652 - 1695, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1552589

Abstract

This study aims to present a comprehensive perspective by analyzing postgraduate theses and scientific articles focusing on resilience in preschool period in Turkey in the last eleven years. This descriptive research was conducted using qualitative research design. In the research, criterion sampling was preferred among the purposive sampling methods and document analysis technique was used in the data collection process. "Document Analysis Form" developed by the researchers was used as the data collection tool and the obtained data were examined using inductive content analysis method. The scientific studies examined in the study; master's, doctoral theses and medical specialty theses were accessed from the National Thesis Center; and the articles were accessed through Google Scholar database covering national and international refereed education journals. The sample group of the research consists of 46 master's theses, 8 doctoral theses, 1 medical specialty theses obtained from the National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖK) and 40 articles obtained from Google Scholar. These studies were categorized within the framework of thesis and article type, year of publication, university where they were conducted or journal in which they were published, keywords, subject, method and design, study group, sampling method, data collection tools and data analysis methods. The findings show that the studies on resilience in the preschool period mostly consist of master's theses and the sample groups usually consist of children. In line with this information, scientific studies on resilience in the preschool period were examined comprehensively and the findings were discussed and suggestions for future research were presented.

References

  • Adagideli, F. H., Şahan Aktan, B. (2018). Çaba gerektiren kontrolün bileşenleri ve çocukların ego-sağlamlığı ile ilişkisi. International Primary Educational Research Journal, 2(1), 1-8.
  • Akaroğlu, E. G., Tekbaş, U., Şen, H. N. (2023). Dijital oyunun sosyal duygusal gelişimine etkilerinin çeşitli değişkenler açısından ı̇ncelenmesi. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (11), 255-282. https://doi.org/10.54557/karataysad.1267380
  • Aksoy, H. P., Gültekin Akduman, G., Şepitci Sarıbaş, M., Özyürek, A. (2023). Annelerin psikolojik dayanıklılıkları ile çocuklarının sosyal becerileri arasındaki ilişkinin ve sosyal becerileri etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (54), 205-228. https://doi.org/10.30794/pausbed.1075362
  • Aksoy, H. P. (2022). Annelerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlık düzeyleri ve akademik destek becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aktan, G. (2023). Anne babaların çocukların duygularına yönelik inanışları ve duygu sosyalleştirme tepkileri ile çocukların sosyal duygusal iyi oluş ve psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi]. Aksaray Üniversitesi Açık Erişim Sistemi https://hdl.handle.net/20.500.12451/11387
  • Arslan, Z. G., Demircioğlu, H. (2022). Erken çocukluk edebiyatında psikolojik sağlamlığın incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (64), 242-273. http://dx.doi.org/10.21764/maeuefd.1071975
  • Arslan, G., & Balkıs, M. (2016). Ergenlerde duygusal istismar, problem davranışlar, özyeterlik ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 8-22.
  • Arslan, G. (2015). Çocuk ve genç psikolojik sağlamlık ölçeği’nin (ÇGPSÖ-12) psikometrik özellikleri: Geçerlilik ve güverlik çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 1(16), 1-12.
  • Atan, A., Buluş, M. (2021). Çocuklarda psikolojik iyi oluş: bir model önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 54(54), 97-128. https://doi.org/10.15285/maruaebd.845941
  • Atan, A. (2020). 5-6 yaş çocuklarda psikolojik iyi oluş: Bir model önerisi ve ebeveynler ile öğretmenlerin kişilik tipleri, ego durumları ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin yordayıcı rolü [Yayınlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11499/35135
  • Avunduk, İ. (2021). Pandemi döneminde yeni doğum yapmış annelerin depresyon düzeyleri ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Aydemir, İ. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji tutumları, pedagojik inanç sistemleri, psikolojik dayanıklılık ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Pamukkale Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. https://hdl.handle.net/11499/50954
  • Aydın, A. (2018). 5-6 yaş okul öncesi eğitimi alan çocukların sosyal duygusal uyumu, anne-babaların evlilik doyumu ve aile yılmazlığı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Pamukkale Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. https://hdl.handle.net/11499/3174
  • Aydın, N. T. (2022). 4-6 yaş çocukların kaygıları ile annelerinin kaygı psikolojik dayanıklılık ve bilişsel esneklikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversi̇tesi.
  • Bağcı, M. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin psikososyal özellikleri ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi https://hdl.handle.net/11499/39049
  • Bahat, Ş., Gülay Ogelman, H., & Guven, D. (2022). Özel gereksinimli ve normal gelişim gösteren kardeşe sahip 5-6 yaş çocuklarının psikolojik dayanıklılıklarının ebeveyn görüşlerine dayalı olarak karşılaştırılması. EKEV Akademi Dergisi, 26(91), 281-296. https://doi.org/10.17753/sosekev.1083025
  • Baki, A. ve Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2013). Okul öncesi eğitim programının matematik uygulama sürecinden yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 619-636.
  • Balaban Dağal, A., Demircan, N. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal becerilerinin ve problem çözme becerilerinin psikolojik dayanıklıkları üzerindeki yordayıcı etkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 21-38. https://doi.org/10.21666/muefd.1261459
  • Balaban, S. (2020). 5-6 yaş grubunda çocuğu olan anne babaların kabul-red düzeyleri ile çocukların yılmazlıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Bardak, M. (2023). “Çocuk oyun tercihi ölçeği̇"nin geliştirilmesi, ebeveyn ve çocuk oyun terci̇hlerinin çocuğun psikolojik dayanıklılık ve iyi oluşlarına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Bayındır, D., Balaban Dağal, A., Ural, O. (2018). Mizaç özellikleri ve öz kontrol becerilerinin okul öncesi dönem çocuklardaki ego sağlamlık düzeyini yordayıcı rolü. Elementary Education Online, 17(4), 2124-2135. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506978
  • Basım, N. H., & Çetin F. (2011). Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği’nin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104-114.
  • Bayındır, D., Balaban Dağal, A., Önder, A. (2018). Türkiye’deki 60-72 aylık çocuklarda duygu düzenleme becerilerinin ego sağlamlık düzeylerine göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 377-400. https://doi.org/10.14520/adyusbd.387131
  • Bayındır, D., Balaban Dağal, A., Ural, O. (2018). Mizaç özellikleri ve öz kontrol becerilerinin okul öncesi dönem çocuklardaki ego sağlamlık düzeyini yordayıcı rolü. İlköğretim Online, 17(4), 2124-2135.
  • Bilge, M., Avcı, A., Kale, M. (2021). Babaların psikolojik sağlamlık düzeyleriyle çocuk bakımına katılım düzeyleri arasındaki ilişki: Adana örneği. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 15(2), 375-382. https://doi.org/10.21763/tjfmpc.851497
  • Bilge, M. (2020). Babaların psikolojik sağlamlık düzeylerinin çocuk bakım uygulamalarına katılım düzeylerine etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Bozdemir, B, (2023). Erken çocukluk dönemindeki çocukların oynama eğilimleri ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Buchanan, T. (2008). Family resilience as a predictor of better adjustment among international adoptees (Doctoral dissertation). http://hdl.handle.net/10106/1034 sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., ve Kutlu, Ö. (2006). Sosyal bilim araştırmalarında yöntem sorunu. Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık–2006-I. Ulusal Kurultay Bildirileri içinde (s. 113–122). TÜBİTAK.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, E. Ö., Karadeni̇z , Ş., Demirel, F., Kılıç Çakmak, E. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Cicchetti, D. & Rogosch, F. A. (1997). The role of self-organization inthe promotion of resilience inmaltreated children. Development and Psychopathology, 9(1997), 797–815.
  • Cömert, S., Özbey, S. (2021). Türk müziği destekli psikolojik sağlamlık programı: okul öncesi dönemdeki çocukların psikolojik sağlamlık düzeyleri üzerine etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (11), 366-393. https://doi.org/10.21733/ibad.947566
  • Creswell, J. W., Sözbilir, M. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş.
  • Çetinkaya, A. (2021). Ego sağlamlığı ve mizaç özelliklerinin okul öncesi çocukların ruhsal uyumlarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karabük Üniversitesi.
  • Çetinkaya, A., Özyürek A. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarda ego sağlamlığı ve ruhsal uyum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(3), 147-163. https://doi.org/10.47714/uebt.1014365
  • Çevik, E. E. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarda duygu düzenleme becerisi ve yılmazlık arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Dağlıoğlu, H. E., & Genç, H. (2018). Öğretmen yetiştirme ve okul öncesi öğretmenin özellikleri. G. Haktanır. Erken çocukluk eğitimine giriş, 175-222.
  • Doğan, D. D. C. (2011). Türkiye’de sınıf öğretmeni yetiştirme politikaları ve öğretmenlerin sorunları. İstanbul Journal of Sociological Studies(29), 143-162.
  • Dönmez, E. E. (2022). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik pozitif genç gelişimi temelli çevrim içi yılmazlık psikoeğitim programının geliştirilmesi. [Doktora tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi. https://openaccess.hku.edu.tr/xmlui/handle/20.500.11782/3397
  • Durgut, T. (2021). 3-6 yaş grubu kanser hastası çocukların ebeveynlerinde öz duyarlık, psikolojik dayanıklılık ve depresif belirtiler. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Efecan, E. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin bilinçli farkındalık (mindfulness), psikolojik dayanıklılık ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Enüstün Hürmeydan, C. (2019). Otizm spektrum bozukluğu tanısı olan çocukların annelerinde ayrılma anksiyetesi bozukluğu, psikolojik dayanıklılık ve çift uyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış tıpta uzmanlık tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi.
  • Erata, F., Özbey, S. (2020). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Pearson Journal Of Social Sciences & Humanities, 5(9), 125-151. https://doi.org/10.46872/pj.171
  • Erbay, F., Amca Toklu, D. (2021). 48-60 aylık çocukların okula uyumunun sosyal-duygusal iyi oluş ve psikolojik sağlamlık değişkeni açısından incelenmesi. Turkish Studies - Education Sciences, 16(5), 2213-2226. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.49995
  • Erdem, E. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 4-5 yaşındaki çocukların yılmazlık özellikleri ve yılmazlığı destekleyici faktörlerin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Erdoğan, S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin psikolojik dayanıklılık ve iş doyum düzeylerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11421/26876
  • Ergenç, B. (2016). Anasınıfı öğretmenlerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin sosyal becerileri ve empatik eğilim düzeyleri üzerindeki rolü. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Erkal Çil, Ö. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları, örgütsel adalet ve destek algıları, öğrenilmiş güçlülük ve tükenmişliklerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Erkuş A. (2004). Bazı tıp dergilerinin son sayılarındaki makalelerin yöntemsel ve istatistiksel açıdan incelenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 5(2), 176–181.
  • Gabriel, T. (2005). Resilienz - Kritik und Perspektiven. Zeitschrift für Pädagogik, 51(2), 207-217. Erişim adresi: https://www.pedocs.de/volltexte/2011/4749/pdf/ZfPaed_ 2005_2_Gabriel_Resilienz_Kritik_Perspektiven_D_A.pdf
  • Göktaş, Y., Yeşildağ-Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Gönültaş, A. (2022). Ailelerin yılmazlık düzeyleri ve çocuklarının mizaç özellikleri arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi. https://hdl.handle.net/20.500.12436/6335
  • Grotberg, E. H. (1995). A guide to promoting resilience in children: Strengthening the human spirit (Vol. 8). The Hague, Netherlands: Bernard van leer foundation.
  • Gün, R. Ş., Özaslan, H., & Gültekin Akduman, G. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin aile özellikleri açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 843-855. https://doi.org/10.24315/tred.1090946
  • Gün, R. Ş. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlık düzeyleri ile akran zorbalığı ilişkisinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Gün, R. Ş., Gültekin Akduman, G. (2021). Okul öncesi çocuklarının psikolojik sağlamlıklarının akran zorbalığı davranışları ile ilişkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 107-123. https://doi.org/10.37217/tebd.1019516
  • Güngör, A. (2023). 60-72 aylık çocukların duygusal zeka ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11499/52339
  • Güngörmüş, K., Okanlı, A., & Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 9-13.
  • Gürgan, U. (2006). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeylerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Gürses, D., Aktan, Z. D. Ülkümen, İ.(2024). Annelerin psikolojik dayanıklılığının ve duygu sosyalleştirme stratejilerinin çocukların duygu düzenleme becerileri üzerindeki rolü. Turk J Child Adolesc Ment Health, 31(1), 39-47. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2022.84755
  • Gürses, D. (2022). Annelerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri ve duygu sosyalleştirme stratejileri ile 48-72 aylık çocukların duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi.
  • Hemşinli, E., & Güneş, M. (2015). Telekomünikasyon sektöründe veri toplama yöntemleri, yeni yaklaşımlar ve güvenlik. Social Sciences Research Journal, 4(2), 232-249.
  • İldeniz, B. (2021). Koronavirüs pandemisinde annelerin ebeveynlik stresleri, aile dayanıklılıkları ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkiler. [Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi]. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. https://doi.org/10.38155/ksbd.1055194
  • Kara, A. (2019). Zihinsel özel gereksinimi olan çocuk annelerinde psikolojik sağlamlık ve baba katılımı ilişkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Karaırmak, Ö. (2007). Deprem yaşamış bireylerde psikolojik sağlamlığa etki eden kişisel faktörlerin incelenmesi: Bir model test etme çalışması. [Yayınlanmamış doktora tezi].
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Karaş, Z., Altun, F. (2022). Okul öncesi çocuklarının duygu düzenleme becerileri: çocuğun mizacı ile ebeveyninin duygusal zekâsı ve psikolojik iyi oluşunun rolü nedir?. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(2), 1268-1283. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.987751
  • Kındıroğlu, Z. (2018). Ebeveynlerin psikolojik iyi oluş ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri ile çocukların sosyal yetkinlik ve davranışları arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Kishalı, Z., Gültekin Akduman, G. (2024). Okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 28-45. https://doi.org/10.37217/tebd.1287358
  • Kishalı, Z. (2022). Annelerin duygu sosyalleştirme davranışları ile okul öncesi dönem çocuklarının 21. yy. becerileri ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kurt, H., Aslan, D. (2020). Okul öncesi dönem çocuğu olan annelerin öz-yeterlik, psikolojik sağlamlık ve ebeveyn tutumlarının incelenmesi. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 6(2), 211-240. https://doi.org/10.21798/kadem.2021266729
  • MEB (2017). Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü öğretmenlik mesleği yeterlikleri. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Meriç, F, (2020). Şefkat korkusu, öz-anlayış ve psikolojik dayanıklılık: okul öncesi eğitime devam eden çocukların ebeveynleri üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Biruni Üniversitesi. https://hdl.handle.net/20.500.12445/1460
  • Nazik Fayız, A., Palancı, M. (2023). Otizmli çocuğa sahip ebeveynlerin öz yeterlik, yaşam kalitesi algısı ve yılmazlık düzeylerinin aracı değişken analizi ile incelenmesi. TED Eğitim ve Bilim, 48(214), 73-98. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2023.11962
  • Nolan, A., Taket, A., & Stagnitti, K. (2014). Supporting resilience in early years classrooms: The role of the teacher. Teachers and Teaching, 20(5), 595-608.
  • Ogelman, H. G., Sarac, S., Abanoz, T. (2023). Küçük çocuklarda psikolojik dayanıklılık ve oyun davranışları. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 1-12. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1034869
  • Ogelman, H. G., & Akdoğan, S. (2022). Türkiye’de 2000-2021 yılları arasında tamamlanmış okul öncesi dönemi kapsayan psikolojik dayanıklılık konulu tezlerin incelenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 9(19), 332-366.
  • Ogelman, H. G., Yüce, G., Yüce, A. (2022). Anne baba eğitim düzeylerine göre okul öncesi dönem çocuklarının sosyal-duygusal yeterliliği. Aurum Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 143-159.
  • Ogelman, H. G., Akdoğan, S. (2021). Türkiye’de 2000-2021 yılları arasında tamamlanmış okul öncesi dönemi kapsayan psikolojik dayanıklılık konulu tezlerin incelenmesi. International Journal of Humanities and Education, 9(19), 332-366. https://doi.org/10.59304/ijhe.1225852
  • Ogelman, H. G., Özyürek, A. (2020). Koruyucu ve biyolojik aileye sahip okul öncesi çocukların ego sağlamlıklarının karşılaştırılması. Current Research in Social Sciences, 6(2), 161-169. https://doi.org/10.30613/curesosc.758158
  • Ogelman, H. G., Sonakın, E. N. (2020). Akran ilişkilerinin sosyal ve duygusal yeterlilik üzerindeki etkileri. International Journal of New Trends in Arts, Sports &Science Education, 9(4), 145-156.
  • Ogelman, H. G., Seçer, Z., Yalçın, S. B., Önder, A., Erten Sarıkaya, H. 2015). Boşanma değişkenine göre okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlıklarının karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 87-96.
  • Oral, S. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlıkları ve duygusal zekâları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi
  • Önder, A., Balaban Dağal, A., Bayındır, D. (2018). The predictive effect of preschool children's temperament characteristics and parenting styles of mothers on ego resiliency level of children. Education and Science, 43(193), 79-90. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7044
  • Öner, Ş. (2023). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal bilgiyi işleme becerileri ile motivasyon ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Journal of Social Humanities And Administrative Sciences. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.62751
  • Öner, Ş., Özbey, S. (2022). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal bilgiyi işleme becerileri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Social, Humanities And Administrative Sciences, 8(53), 759-770. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.62751
  • Özdemir, M. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarında iyi oluşun yordayıcıları olarak anne ebeveynlik tutumları ve kaygı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Özer, E. (2021). 2-6 yaş çocuk sahibi ebeveynlerin psikolojik dayanıklılıkları ile evlilik uyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Özkan Yıldız, F., Akman, B. (2021). Validity and reliability study of the social-emotional assets and resiliency scale for preschool (Sears-Pre). Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74-86. https://doi.org/10.38089/ekuad.2021.48
  • Özpeynirci, S. N. (2021). Postpartum depresyon belirtileri ile öz şefkat ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi https://hdl.handle.net/11363/3240
  • Özbey, S., Erata, F., Yavuz, K. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarında iyi oluş ve psikolojik sağlamlık: değer davranışlarının ve özdüzenleme becerilerinin yordayıcı etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 20(44), 351-383. https://doi.org/10.34234/ded.1113471
  • Özbey, S. (2019). Okul öncesi çocuklar için sosyal duygusal iyi oluş ve psikolojik sağlamlık ölçeğinin (perik) geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 756-786. https://doi.org/10.26466/opus.518062
  • Özbey, S. (2019). Okul öncesi çocuklar için sosyal duygusal iyi oluş ve psikolojik sağlamlık ölçeğinin (perik) geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 756-786. https://doi.org/10.26466/opus.518062
  • Öztürk, M.O., & Uluşahin, A., (2018). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel Tıp.
  • Öztürk, E. (2022). Okul öncesi çocukların psikolojik sağlamlık düzeyleri ile anne ilgi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Özyedek, N. (2020) 0-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki (Adana örneği). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, çev.). Pegem Akademi.
  • Polat, B. N., Yaman, N. (2023). Annelerin ebeveyn bilinçli farkındalığı, psikolojik sağlamlığı ile çocukların sosyal yetkinlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Araştırmaları Dergisi, 5(3), 1119-1147. https://doi.org/10.47793/hp.1353918
  • Safalı, S. (2021). Sosyoekonomik açıdan dezavantajlı olan beş yaş çocuklarının yılmazlık düzeyleri, problem çözme becerileri ve annelerinin ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4 (1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Saki, H. (2020). Montessori felsefesi ile eğitim alan 24-72 ay arası çocukların psikolojik dayanıklılıklarının incelenmesi. [Yüksek Lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi.
  • Samangül, S. (2023). Annelerin ebeveyn tutumları ile duygu düzenlemelerinin çocukların iyi oluşuyla ilişkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11352/4797
  • Sehim Yıldız, B. (2023). 3-6 yaşları arasında prematüre doğan çocuğu olan annelerin ebeveyn tutumları, bağlanma stilleri ve psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Selçuklu, A. E. (2013). Örgütsel bağlılığın bir yordayıcısı olarak kurum kültürü ve psikolojik dayanıklılık: Okulöncesi öğretmenleri üzerine bir çalışma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Sezgin, E. (2022). Baba-çocuk ilişkisinin 5-6 yaş grubu çocukların psikolojik dayanıklılıkları ve ebeveynlikte bilinçli farkındalıkları arasında ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies, 17(2), 273-298. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.55657
  • Siebert, A., (2008). Esnek olmanın avantajları . Arıtan Yayınevi.
  • Şahan Aktan, B. (2018). 48-72 aylık çocuklar için psikolojik dayanıklılık ölçeğinin geliştirilmesi ve eğitici drama temelli psikolojik dayanıklılık programının etkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahan Aktan, B., Önder, A. (2018). Okul öncesi dönemde psikolojik dayanıklılık. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 20-30.
  • Şen, R., Köse, A. (2024). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(21), 80-101. https://doi.org/10.29129/inujgse.1404131
  • Taştüner, M. (2021). COVİD-19 pandemi sürecinde 3-6 yaş çocuklarının sosyal duygusal sağlamlık ve psikolojik iyi oluş durumlarının incelenmesinde okul öncesi öğretmenleri ve ebeveynlerinin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Temiz, S. R. (2023). Öğretmenlerin özyeterlik inançlarının psikolojik sağlamlık düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi. https://hdl.handle.net/20.500.12452/9810
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinde kendini toparlama gücünün içsel koruyucu faktörlerle ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 297-306.
  • Thomas, E. & Magilvy, J. K. (2011). Qualitative rigor or research validity in qualitative research. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 16, 151- 155.
  • Tok, Y. (2020). Okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş grubu çocukların yılmazlık düzeyleri ile matematik ve bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Topcu, Z. G. (2019) Okul öncesi dönem resimli çocuk kitaplarının psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Tümlü, C. (2021). Kabul ve kararlılık terapisi'ne dayalı psiko-eğitim programının otizm spektrum bozukluğu olan çocuk (3-6 yaş) anneleri ve babalarının psikolojik uyumlarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi. https://hdl.handle.net/11421/26753
  • Uslu, Ş. S., Demiriz, S. (2022). Erken çocuklukta yılmazlığın yordayıcısı olarak sosyal değerler kazanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 56(56), 76-97. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1050414
  • Uslu, Ş. S. (2019). Okul öncesi dönem çocukların yılmazlıkları ile sosyal değerleri kazanımları ve ailelerin yılmazlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Ünsal, F. Ö. (2016). Okul öncesi çocuklar için psikolojik dayanıklılık programının 5 yaş çocuklarının sosyal becerilerine ve problem davranışına etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yanardağ, M. (2020).Otizm spektrum bozukluğu tanısı almış çocuğa sahip ebeveynlerin yılmazlık ve yetersizlikten etkilenme derecesini algılama düzeylerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11421/26034
  • Yapar, N. B. (2023). Erken çocukluk dönemindeki çocukların üstbiliş becerileri ile ailelerinin ve öğretmenlerinin yılmazlıkları arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Yavuz, Alıcıoğlu, A., Bavlı, B. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukların psikolojik dayanıklılıklarını (rezilyansını) desteklemede kullandıkları stratejilerin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(238), 655-680. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1090013
  • Yıldız, F. Ö. (2023). Covid-19 pandemisinde 48-72 ay çocukların ebeveynleri ile ilişkileri ve yılmazlık özelliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üni̇versitesi.
  • Yıldız, D., Arslan E., Eravcı, Ş. N., Adagideli, F. (2020). Ebeveynlerin internet kullanımı ile okul öncesi dönem çocuklarının ego sağlamlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-45.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H., (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.

Okul Öncesi Dönemde Yılmazlık: Türkiye'de Yapılan Bilimsel Çalışmaların Analizi

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1652 - 1695, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1552589

Abstract

Bu çalışmada, Türkiye'de son on bir yıl içinde okul öncesi dönemde yılmazlık kavramına odaklanan lisansüstü tezler ve bilimsel makaleler analiz edilerek kapsamlı bir bakış açısı sunulması amaçlanmıştır. Betimsel nitelikteki bu araştırma, nitel araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiş ve veri toplama sürecinde doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen "Doküman Analizi Formu" veri toplama aracı olarak kullanılmış ve elde edilen veriler tümevarım içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmada incelenen bilimsel çalışmalar; yüksek lisans, doktora tezleri ve tıpta uzmanlık tezlerine Ulusal Tez Merkezi’nden; makalelere ise ulusal ve uluslararası hakemli eğitim dergilerini kapsayan Google Akademik veri tabanı aracılığıyla ulaşılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu, Yükseköğretim Kurulu'nun (YÖK) Ulusal Tez Merkezi'nden elde edilen 46 yüksek lisans tezi, 8 doktora tezi, 1 tıpta uzmanlık tezi ile Google Akademik'ten elde edilen 40 makale oluşturmaktadır. Bu çalışmalar, tez ve makale türü, yayınlandığı yıl, yürütüldüğü üniversite veya yayınlandığı dergi, anahtar kelimeler, konu, yöntem ve desen, çalışma grubu, örnekleme yöntemi, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri çerçevesinde kategorize edilmiştir. Bulgular, okul öncesi dönemde yılmazlık konusundaki araştırmaların çoğunlukla yüksek lisans tezlerinden oluştuğunu ve örneklem gruplarının genellikle çocuklardan oluştuğunu göstermektedir. Bu bilgiler doğrultusunda, okul öncesi dönemde yılmazlık üzerine yapılan bilimsel çalışmalar kapsamlı bir şekilde incelenmiş ve elde edilen bulgular tartışılarak gelecekteki araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.

References

  • Adagideli, F. H., Şahan Aktan, B. (2018). Çaba gerektiren kontrolün bileşenleri ve çocukların ego-sağlamlığı ile ilişkisi. International Primary Educational Research Journal, 2(1), 1-8.
  • Akaroğlu, E. G., Tekbaş, U., Şen, H. N. (2023). Dijital oyunun sosyal duygusal gelişimine etkilerinin çeşitli değişkenler açısından ı̇ncelenmesi. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (11), 255-282. https://doi.org/10.54557/karataysad.1267380
  • Aksoy, H. P., Gültekin Akduman, G., Şepitci Sarıbaş, M., Özyürek, A. (2023). Annelerin psikolojik dayanıklılıkları ile çocuklarının sosyal becerileri arasındaki ilişkinin ve sosyal becerileri etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (54), 205-228. https://doi.org/10.30794/pausbed.1075362
  • Aksoy, H. P. (2022). Annelerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlık düzeyleri ve akademik destek becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aktan, G. (2023). Anne babaların çocukların duygularına yönelik inanışları ve duygu sosyalleştirme tepkileri ile çocukların sosyal duygusal iyi oluş ve psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi]. Aksaray Üniversitesi Açık Erişim Sistemi https://hdl.handle.net/20.500.12451/11387
  • Arslan, Z. G., Demircioğlu, H. (2022). Erken çocukluk edebiyatında psikolojik sağlamlığın incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (64), 242-273. http://dx.doi.org/10.21764/maeuefd.1071975
  • Arslan, G., & Balkıs, M. (2016). Ergenlerde duygusal istismar, problem davranışlar, özyeterlik ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 8-22.
  • Arslan, G. (2015). Çocuk ve genç psikolojik sağlamlık ölçeği’nin (ÇGPSÖ-12) psikometrik özellikleri: Geçerlilik ve güverlik çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 1(16), 1-12.
  • Atan, A., Buluş, M. (2021). Çocuklarda psikolojik iyi oluş: bir model önerisi ve ölçek geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 54(54), 97-128. https://doi.org/10.15285/maruaebd.845941
  • Atan, A. (2020). 5-6 yaş çocuklarda psikolojik iyi oluş: Bir model önerisi ve ebeveynler ile öğretmenlerin kişilik tipleri, ego durumları ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin yordayıcı rolü [Yayınlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11499/35135
  • Avunduk, İ. (2021). Pandemi döneminde yeni doğum yapmış annelerin depresyon düzeyleri ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Aydemir, İ. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji tutumları, pedagojik inanç sistemleri, psikolojik dayanıklılık ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Pamukkale Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. https://hdl.handle.net/11499/50954
  • Aydın, A. (2018). 5-6 yaş okul öncesi eğitimi alan çocukların sosyal duygusal uyumu, anne-babaların evlilik doyumu ve aile yılmazlığı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Pamukkale Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. https://hdl.handle.net/11499/3174
  • Aydın, N. T. (2022). 4-6 yaş çocukların kaygıları ile annelerinin kaygı psikolojik dayanıklılık ve bilişsel esneklikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversi̇tesi.
  • Bağcı, M. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin psikososyal özellikleri ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi https://hdl.handle.net/11499/39049
  • Bahat, Ş., Gülay Ogelman, H., & Guven, D. (2022). Özel gereksinimli ve normal gelişim gösteren kardeşe sahip 5-6 yaş çocuklarının psikolojik dayanıklılıklarının ebeveyn görüşlerine dayalı olarak karşılaştırılması. EKEV Akademi Dergisi, 26(91), 281-296. https://doi.org/10.17753/sosekev.1083025
  • Baki, A. ve Hacısalihoğlu-Karadeniz, M. (2013). Okul öncesi eğitim programının matematik uygulama sürecinden yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 619-636.
  • Balaban Dağal, A., Demircan, N. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal becerilerinin ve problem çözme becerilerinin psikolojik dayanıklıkları üzerindeki yordayıcı etkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 21-38. https://doi.org/10.21666/muefd.1261459
  • Balaban, S. (2020). 5-6 yaş grubunda çocuğu olan anne babaların kabul-red düzeyleri ile çocukların yılmazlıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Bardak, M. (2023). “Çocuk oyun tercihi ölçeği̇"nin geliştirilmesi, ebeveyn ve çocuk oyun terci̇hlerinin çocuğun psikolojik dayanıklılık ve iyi oluşlarına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Bayındır, D., Balaban Dağal, A., Ural, O. (2018). Mizaç özellikleri ve öz kontrol becerilerinin okul öncesi dönem çocuklardaki ego sağlamlık düzeyini yordayıcı rolü. Elementary Education Online, 17(4), 2124-2135. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506978
  • Basım, N. H., & Çetin F. (2011). Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği’nin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104-114.
  • Bayındır, D., Balaban Dağal, A., Önder, A. (2018). Türkiye’deki 60-72 aylık çocuklarda duygu düzenleme becerilerinin ego sağlamlık düzeylerine göre incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 377-400. https://doi.org/10.14520/adyusbd.387131
  • Bayındır, D., Balaban Dağal, A., Ural, O. (2018). Mizaç özellikleri ve öz kontrol becerilerinin okul öncesi dönem çocuklardaki ego sağlamlık düzeyini yordayıcı rolü. İlköğretim Online, 17(4), 2124-2135.
  • Bilge, M., Avcı, A., Kale, M. (2021). Babaların psikolojik sağlamlık düzeyleriyle çocuk bakımına katılım düzeyleri arasındaki ilişki: Adana örneği. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 15(2), 375-382. https://doi.org/10.21763/tjfmpc.851497
  • Bilge, M. (2020). Babaların psikolojik sağlamlık düzeylerinin çocuk bakım uygulamalarına katılım düzeylerine etkisinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Bozdemir, B, (2023). Erken çocukluk dönemindeki çocukların oynama eğilimleri ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mersin Üniversitesi.
  • Buchanan, T. (2008). Family resilience as a predictor of better adjustment among international adoptees (Doctoral dissertation). http://hdl.handle.net/10106/1034 sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., ve Kutlu, Ö. (2006). Sosyal bilim araştırmalarında yöntem sorunu. Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık–2006-I. Ulusal Kurultay Bildirileri içinde (s. 113–122). TÜBİTAK.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, E. Ö., Karadeni̇z , Ş., Demirel, F., Kılıç Çakmak, E. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Cicchetti, D. & Rogosch, F. A. (1997). The role of self-organization inthe promotion of resilience inmaltreated children. Development and Psychopathology, 9(1997), 797–815.
  • Cömert, S., Özbey, S. (2021). Türk müziği destekli psikolojik sağlamlık programı: okul öncesi dönemdeki çocukların psikolojik sağlamlık düzeyleri üzerine etkisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (11), 366-393. https://doi.org/10.21733/ibad.947566
  • Creswell, J. W., Sözbilir, M. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş.
  • Çetinkaya, A. (2021). Ego sağlamlığı ve mizaç özelliklerinin okul öncesi çocukların ruhsal uyumlarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karabük Üniversitesi.
  • Çetinkaya, A., Özyürek A. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarda ego sağlamlığı ve ruhsal uyum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(3), 147-163. https://doi.org/10.47714/uebt.1014365
  • Çevik, E. E. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarda duygu düzenleme becerisi ve yılmazlık arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Dağlıoğlu, H. E., & Genç, H. (2018). Öğretmen yetiştirme ve okul öncesi öğretmenin özellikleri. G. Haktanır. Erken çocukluk eğitimine giriş, 175-222.
  • Doğan, D. D. C. (2011). Türkiye’de sınıf öğretmeni yetiştirme politikaları ve öğretmenlerin sorunları. İstanbul Journal of Sociological Studies(29), 143-162.
  • Dönmez, E. E. (2022). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik pozitif genç gelişimi temelli çevrim içi yılmazlık psikoeğitim programının geliştirilmesi. [Doktora tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi. https://openaccess.hku.edu.tr/xmlui/handle/20.500.11782/3397
  • Durgut, T. (2021). 3-6 yaş grubu kanser hastası çocukların ebeveynlerinde öz duyarlık, psikolojik dayanıklılık ve depresif belirtiler. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Efecan, E. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin bilinçli farkındalık (mindfulness), psikolojik dayanıklılık ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Enüstün Hürmeydan, C. (2019). Otizm spektrum bozukluğu tanısı olan çocukların annelerinde ayrılma anksiyetesi bozukluğu, psikolojik dayanıklılık ve çift uyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış tıpta uzmanlık tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi.
  • Erata, F., Özbey, S. (2020). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre incelenmesi. Pearson Journal Of Social Sciences & Humanities, 5(9), 125-151. https://doi.org/10.46872/pj.171
  • Erbay, F., Amca Toklu, D. (2021). 48-60 aylık çocukların okula uyumunun sosyal-duygusal iyi oluş ve psikolojik sağlamlık değişkeni açısından incelenmesi. Turkish Studies - Education Sciences, 16(5), 2213-2226. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.49995
  • Erdem, E. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 4-5 yaşındaki çocukların yılmazlık özellikleri ve yılmazlığı destekleyici faktörlerin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Erdoğan, S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin psikolojik dayanıklılık ve iş doyum düzeylerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11421/26876
  • Ergenç, B. (2016). Anasınıfı öğretmenlerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin sosyal becerileri ve empatik eğilim düzeyleri üzerindeki rolü. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Erkal Çil, Ö. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları, örgütsel adalet ve destek algıları, öğrenilmiş güçlülük ve tükenmişliklerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Erkuş A. (2004). Bazı tıp dergilerinin son sayılarındaki makalelerin yöntemsel ve istatistiksel açıdan incelenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 5(2), 176–181.
  • Gabriel, T. (2005). Resilienz - Kritik und Perspektiven. Zeitschrift für Pädagogik, 51(2), 207-217. Erişim adresi: https://www.pedocs.de/volltexte/2011/4749/pdf/ZfPaed_ 2005_2_Gabriel_Resilienz_Kritik_Perspektiven_D_A.pdf
  • Göktaş, Y., Yeşildağ-Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Gönültaş, A. (2022). Ailelerin yılmazlık düzeyleri ve çocuklarının mizaç özellikleri arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi. https://hdl.handle.net/20.500.12436/6335
  • Grotberg, E. H. (1995). A guide to promoting resilience in children: Strengthening the human spirit (Vol. 8). The Hague, Netherlands: Bernard van leer foundation.
  • Gün, R. Ş., Özaslan, H., & Gültekin Akduman, G. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin aile özellikleri açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 843-855. https://doi.org/10.24315/tred.1090946
  • Gün, R. Ş. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlık düzeyleri ile akran zorbalığı ilişkisinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Gün, R. Ş., Gültekin Akduman, G. (2021). Okul öncesi çocuklarının psikolojik sağlamlıklarının akran zorbalığı davranışları ile ilişkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 107-123. https://doi.org/10.37217/tebd.1019516
  • Güngör, A. (2023). 60-72 aylık çocukların duygusal zeka ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11499/52339
  • Güngörmüş, K., Okanlı, A., & Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 9-13.
  • Gürgan, U. (2006). Grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin yılmazlık düzeylerine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Gürses, D., Aktan, Z. D. Ülkümen, İ.(2024). Annelerin psikolojik dayanıklılığının ve duygu sosyalleştirme stratejilerinin çocukların duygu düzenleme becerileri üzerindeki rolü. Turk J Child Adolesc Ment Health, 31(1), 39-47. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2022.84755
  • Gürses, D. (2022). Annelerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri ve duygu sosyalleştirme stratejileri ile 48-72 aylık çocukların duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi.
  • Hemşinli, E., & Güneş, M. (2015). Telekomünikasyon sektöründe veri toplama yöntemleri, yeni yaklaşımlar ve güvenlik. Social Sciences Research Journal, 4(2), 232-249.
  • İldeniz, B. (2021). Koronavirüs pandemisinde annelerin ebeveynlik stresleri, aile dayanıklılıkları ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkiler. [Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi]. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. https://doi.org/10.38155/ksbd.1055194
  • Kara, A. (2019). Zihinsel özel gereksinimi olan çocuk annelerinde psikolojik sağlamlık ve baba katılımı ilişkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Karaırmak, Ö. (2007). Deprem yaşamış bireylerde psikolojik sağlamlığa etki eden kişisel faktörlerin incelenmesi: Bir model test etme çalışması. [Yayınlanmamış doktora tezi].
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Karaş, Z., Altun, F. (2022). Okul öncesi çocuklarının duygu düzenleme becerileri: çocuğun mizacı ile ebeveyninin duygusal zekâsı ve psikolojik iyi oluşunun rolü nedir?. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(2), 1268-1283. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.987751
  • Kındıroğlu, Z. (2018). Ebeveynlerin psikolojik iyi oluş ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri ile çocukların sosyal yetkinlik ve davranışları arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Kishalı, Z., Gültekin Akduman, G. (2024). Okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 28-45. https://doi.org/10.37217/tebd.1287358
  • Kishalı, Z. (2022). Annelerin duygu sosyalleştirme davranışları ile okul öncesi dönem çocuklarının 21. yy. becerileri ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kurt, H., Aslan, D. (2020). Okul öncesi dönem çocuğu olan annelerin öz-yeterlik, psikolojik sağlamlık ve ebeveyn tutumlarının incelenmesi. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 6(2), 211-240. https://doi.org/10.21798/kadem.2021266729
  • MEB (2017). Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü öğretmenlik mesleği yeterlikleri. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Meriç, F, (2020). Şefkat korkusu, öz-anlayış ve psikolojik dayanıklılık: okul öncesi eğitime devam eden çocukların ebeveynleri üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Biruni Üniversitesi. https://hdl.handle.net/20.500.12445/1460
  • Nazik Fayız, A., Palancı, M. (2023). Otizmli çocuğa sahip ebeveynlerin öz yeterlik, yaşam kalitesi algısı ve yılmazlık düzeylerinin aracı değişken analizi ile incelenmesi. TED Eğitim ve Bilim, 48(214), 73-98. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2023.11962
  • Nolan, A., Taket, A., & Stagnitti, K. (2014). Supporting resilience in early years classrooms: The role of the teacher. Teachers and Teaching, 20(5), 595-608.
  • Ogelman, H. G., Sarac, S., Abanoz, T. (2023). Küçük çocuklarda psikolojik dayanıklılık ve oyun davranışları. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 1-12. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1034869
  • Ogelman, H. G., & Akdoğan, S. (2022). Türkiye’de 2000-2021 yılları arasında tamamlanmış okul öncesi dönemi kapsayan psikolojik dayanıklılık konulu tezlerin incelenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 9(19), 332-366.
  • Ogelman, H. G., Yüce, G., Yüce, A. (2022). Anne baba eğitim düzeylerine göre okul öncesi dönem çocuklarının sosyal-duygusal yeterliliği. Aurum Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 143-159.
  • Ogelman, H. G., Akdoğan, S. (2021). Türkiye’de 2000-2021 yılları arasında tamamlanmış okul öncesi dönemi kapsayan psikolojik dayanıklılık konulu tezlerin incelenmesi. International Journal of Humanities and Education, 9(19), 332-366. https://doi.org/10.59304/ijhe.1225852
  • Ogelman, H. G., Özyürek, A. (2020). Koruyucu ve biyolojik aileye sahip okul öncesi çocukların ego sağlamlıklarının karşılaştırılması. Current Research in Social Sciences, 6(2), 161-169. https://doi.org/10.30613/curesosc.758158
  • Ogelman, H. G., Sonakın, E. N. (2020). Akran ilişkilerinin sosyal ve duygusal yeterlilik üzerindeki etkileri. International Journal of New Trends in Arts, Sports &Science Education, 9(4), 145-156.
  • Ogelman, H. G., Seçer, Z., Yalçın, S. B., Önder, A., Erten Sarıkaya, H. 2015). Boşanma değişkenine göre okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlıklarının karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 87-96.
  • Oral, S. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarının psikolojik sağlamlıkları ve duygusal zekâları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi
  • Önder, A., Balaban Dağal, A., Bayındır, D. (2018). The predictive effect of preschool children's temperament characteristics and parenting styles of mothers on ego resiliency level of children. Education and Science, 43(193), 79-90. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7044
  • Öner, Ş. (2023). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal bilgiyi işleme becerileri ile motivasyon ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Journal of Social Humanities And Administrative Sciences. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.62751
  • Öner, Ş., Özbey, S. (2022). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal bilgiyi işleme becerileri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Social, Humanities And Administrative Sciences, 8(53), 759-770. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.62751
  • Özdemir, M. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarında iyi oluşun yordayıcıları olarak anne ebeveynlik tutumları ve kaygı. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Özer, E. (2021). 2-6 yaş çocuk sahibi ebeveynlerin psikolojik dayanıklılıkları ile evlilik uyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Özkan Yıldız, F., Akman, B. (2021). Validity and reliability study of the social-emotional assets and resiliency scale for preschool (Sears-Pre). Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74-86. https://doi.org/10.38089/ekuad.2021.48
  • Özpeynirci, S. N. (2021). Postpartum depresyon belirtileri ile öz şefkat ve psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi https://hdl.handle.net/11363/3240
  • Özbey, S., Erata, F., Yavuz, K. (2022). Okul öncesi dönem çocuklarında iyi oluş ve psikolojik sağlamlık: değer davranışlarının ve özdüzenleme becerilerinin yordayıcı etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 20(44), 351-383. https://doi.org/10.34234/ded.1113471
  • Özbey, S. (2019). Okul öncesi çocuklar için sosyal duygusal iyi oluş ve psikolojik sağlamlık ölçeğinin (perik) geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 756-786. https://doi.org/10.26466/opus.518062
  • Özbey, S. (2019). Okul öncesi çocuklar için sosyal duygusal iyi oluş ve psikolojik sağlamlık ölçeğinin (perik) geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 756-786. https://doi.org/10.26466/opus.518062
  • Öztürk, M.O., & Uluşahin, A., (2018). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel Tıp.
  • Öztürk, E. (2022). Okul öncesi çocukların psikolojik sağlamlık düzeyleri ile anne ilgi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Özyedek, N. (2020) 0-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki (Adana örneği). [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, çev.). Pegem Akademi.
  • Polat, B. N., Yaman, N. (2023). Annelerin ebeveyn bilinçli farkındalığı, psikolojik sağlamlığı ile çocukların sosyal yetkinlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Araştırmaları Dergisi, 5(3), 1119-1147. https://doi.org/10.47793/hp.1353918
  • Safalı, S. (2021). Sosyoekonomik açıdan dezavantajlı olan beş yaş çocuklarının yılmazlık düzeyleri, problem çözme becerileri ve annelerinin ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4 (1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Saki, H. (2020). Montessori felsefesi ile eğitim alan 24-72 ay arası çocukların psikolojik dayanıklılıklarının incelenmesi. [Yüksek Lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi.
  • Samangül, S. (2023). Annelerin ebeveyn tutumları ile duygu düzenlemelerinin çocukların iyi oluşuyla ilişkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11352/4797
  • Sehim Yıldız, B. (2023). 3-6 yaşları arasında prematüre doğan çocuğu olan annelerin ebeveyn tutumları, bağlanma stilleri ve psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve Bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Selçuklu, A. E. (2013). Örgütsel bağlılığın bir yordayıcısı olarak kurum kültürü ve psikolojik dayanıklılık: Okulöncesi öğretmenleri üzerine bir çalışma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Sezgin, E. (2022). Baba-çocuk ilişkisinin 5-6 yaş grubu çocukların psikolojik dayanıklılıkları ve ebeveynlikte bilinçli farkındalıkları arasında ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies, 17(2), 273-298. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.55657
  • Siebert, A., (2008). Esnek olmanın avantajları . Arıtan Yayınevi.
  • Şahan Aktan, B. (2018). 48-72 aylık çocuklar için psikolojik dayanıklılık ölçeğinin geliştirilmesi ve eğitici drama temelli psikolojik dayanıklılık programının etkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahan Aktan, B., Önder, A. (2018). Okul öncesi dönemde psikolojik dayanıklılık. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 20-30.
  • Şen, R., Köse, A. (2024). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(21), 80-101. https://doi.org/10.29129/inujgse.1404131
  • Taştüner, M. (2021). COVİD-19 pandemi sürecinde 3-6 yaş çocuklarının sosyal duygusal sağlamlık ve psikolojik iyi oluş durumlarının incelenmesinde okul öncesi öğretmenleri ve ebeveynlerinin görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Temiz, S. R. (2023). Öğretmenlerin özyeterlik inançlarının psikolojik sağlamlık düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi. https://hdl.handle.net/20.500.12452/9810
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinde kendini toparlama gücünün içsel koruyucu faktörlerle ilişkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 297-306.
  • Thomas, E. & Magilvy, J. K. (2011). Qualitative rigor or research validity in qualitative research. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 16, 151- 155.
  • Tok, Y. (2020). Okul öncesi eğitime devam eden 5 yaş grubu çocukların yılmazlık düzeyleri ile matematik ve bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Topcu, Z. G. (2019) Okul öncesi dönem resimli çocuk kitaplarının psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Tümlü, C. (2021). Kabul ve kararlılık terapisi'ne dayalı psiko-eğitim programının otizm spektrum bozukluğu olan çocuk (3-6 yaş) anneleri ve babalarının psikolojik uyumlarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi. https://hdl.handle.net/11421/26753
  • Uslu, Ş. S., Demiriz, S. (2022). Erken çocuklukta yılmazlığın yordayıcısı olarak sosyal değerler kazanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 56(56), 76-97. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1050414
  • Uslu, Ş. S. (2019). Okul öncesi dönem çocukların yılmazlıkları ile sosyal değerleri kazanımları ve ailelerin yılmazlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Ünsal, F. Ö. (2016). Okul öncesi çocuklar için psikolojik dayanıklılık programının 5 yaş çocuklarının sosyal becerilerine ve problem davranışına etkisi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yanardağ, M. (2020).Otizm spektrum bozukluğu tanısı almış çocuğa sahip ebeveynlerin yılmazlık ve yetersizlikten etkilenme derecesini algılama düzeylerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi. https://hdl.handle.net/11421/26034
  • Yapar, N. B. (2023). Erken çocukluk dönemindeki çocukların üstbiliş becerileri ile ailelerinin ve öğretmenlerinin yılmazlıkları arasındaki ilişki. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Yavuz, Alıcıoğlu, A., Bavlı, B. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin çocukların psikolojik dayanıklılıklarını (rezilyansını) desteklemede kullandıkları stratejilerin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(238), 655-680. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1090013
  • Yıldız, F. Ö. (2023). Covid-19 pandemisinde 48-72 ay çocukların ebeveynleri ile ilişkileri ve yılmazlık özelliklerinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üni̇versitesi.
  • Yıldız, D., Arslan E., Eravcı, Ş. N., Adagideli, F. (2020). Ebeveynlerin internet kullanımı ile okul öncesi dönem çocuklarının ego sağlamlığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 31-45.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H., (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
There are 128 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Articles
Authors

Senanur Karataş 0009-0003-4263-1687

Feyza Uysal 0009-0006-8245-455X

Esra Betül Kölemen 0000-0003-2435-4092

Early Pub Date September 3, 2025
Publication Date September 15, 2025
Submission Date September 18, 2024
Acceptance Date July 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Karataş, S., Uysal, F., & Kölemen, E. B. (2025). Okul Öncesi Dönemde Yılmazlık: Türkiye’de Yapılan Bilimsel Çalışmaların Analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1652-1695. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1552589