This study aims to present a comprehensive perspective by analyzing postgraduate theses and scientific articles focusing on resilience in preschool period in Turkey in the last eleven years. This descriptive research was conducted using qualitative research design. In the research, criterion sampling was preferred among the purposive sampling methods and document analysis technique was used in the data collection process. "Document Analysis Form" developed by the researchers was used as the data collection tool and the obtained data were examined using inductive content analysis method. The scientific studies examined in the study; master's, doctoral theses and medical specialty theses were accessed from the National Thesis Center; and the articles were accessed through Google Scholar database covering national and international refereed education journals. The sample group of the research consists of 46 master's theses, 8 doctoral theses, 1 medical specialty theses obtained from the National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖK) and 40 articles obtained from Google Scholar. These studies were categorized within the framework of thesis and article type, year of publication, university where they were conducted or journal in which they were published, keywords, subject, method and design, study group, sampling method, data collection tools and data analysis methods. The findings show that the studies on resilience in the preschool period mostly consist of master's theses and the sample groups usually consist of children. In line with this information, scientific studies on resilience in the preschool period were examined comprehensively and the findings were discussed and suggestions for future research were presented.
Bu çalışmada, Türkiye'de son on bir yıl içinde okul öncesi dönemde yılmazlık kavramına odaklanan lisansüstü tezler ve bilimsel makaleler analiz edilerek kapsamlı bir bakış açısı sunulması amaçlanmıştır. Betimsel nitelikteki bu araştırma, nitel araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiş ve veri toplama sürecinde doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen "Doküman Analizi Formu" veri toplama aracı olarak kullanılmış ve elde edilen veriler tümevarım içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmada incelenen bilimsel çalışmalar; yüksek lisans, doktora tezleri ve tıpta uzmanlık tezlerine Ulusal Tez Merkezi’nden; makalelere ise ulusal ve uluslararası hakemli eğitim dergilerini kapsayan Google Akademik veri tabanı aracılığıyla ulaşılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu, Yükseköğretim Kurulu'nun (YÖK) Ulusal Tez Merkezi'nden elde edilen 46 yüksek lisans tezi, 8 doktora tezi, 1 tıpta uzmanlık tezi ile Google Akademik'ten elde edilen 40 makale oluşturmaktadır. Bu çalışmalar, tez ve makale türü, yayınlandığı yıl, yürütüldüğü üniversite veya yayınlandığı dergi, anahtar kelimeler, konu, yöntem ve desen, çalışma grubu, örnekleme yöntemi, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri çerçevesinde kategorize edilmiştir. Bulgular, okul öncesi dönemde yılmazlık konusundaki araştırmaların çoğunlukla yüksek lisans tezlerinden oluştuğunu ve örneklem gruplarının genellikle çocuklardan oluştuğunu göstermektedir. Bu bilgiler doğrultusunda, okul öncesi dönemde yılmazlık üzerine yapılan bilimsel çalışmalar kapsamlı bir şekilde incelenmiş ve elde edilen bulgular tartışılarak gelecekteki araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 3, 2025 |
Publication Date | September 15, 2025 |
Submission Date | September 18, 2024 |
Acceptance Date | July 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 3 |