School canteens have basic objectives such as meeting students' needs, promoting healthy eating, providing social opportunities and generating additional income for the school. The study aims to explore primary school teachers' perceptions of the educational purposes of school canteens. The research is important in terms of teachers' perceptions and competence in using school canteens for educational purposes. The study group of the research consists of 18 primary school teachers working in Eskişehir in the 2023-2024 academic year. The study used phenomenological design, which is based on identifying phenomena that we are not fully aware of from qualitative research techniques, and easily accessible case sampling from purposive sampling methods. Data were collected using an interview form with questions designed by the researchers and analysed using descriptive analysis. According to the findings of the study, teachers are aware of the educational purposes of school canteens. Primary school teachers believe that school canteens develop mathematical and business skills, stress management skills, ethical behaviour towards rights and justice, decision-making skills, gaining responsibility and independence, communication skills, sharing and helping, developing empathy, self-efficacy, financial literacy, visual literacy, time management skills, food literacy and food safety skills. It is recommended that the educational dimensions of school canteens should be studied and linked to educational outcomes, that they should be considered as part of the educational environment and selected as a field of experience and practice, that student participation in canteen management should be ensured and that leadership, business, financial, human relations, etc. skills of students should be practically developed, and that various educational activities should be regularly organised in canteens.
Okul kantinleri öğrenci ihtiyaçlarını karşılamak, beslenmeyi teşvik etmek, sosyalleşme imkânı sunmak, okula ek gelir sağlamak gibi kuruluş amaçlarına sahiptir. Araştırmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin okul kantinlerinin eğitsel amaçlarına yönelik algılarının belirlenmesidir. Araştırma, öğretmenlerin okul kantinlerine yönelik eğitsel amaçlarının neler olduğunu belirlemek açısından önem taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Eskişehir’de görev yapan 18 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, nitel araştırma tekniklerinden tam olarak farkında olmadığımız olguları tespit etmeye dayanan olgu-bilim (fenomenoloji) deseni ve amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından oluşturulmuş olan soruları içeren görüşme formu ile toplanmış ve betimleyici analizle değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre; okul kantinlerinin eğitsel amaçları öğretmenler tarafından bilinmektedir. Sınıf öğretmenleri okul kantinlerinin, genellikle, matematik ve ticari becerileri, stres yönetim becerilerini, iletişim becerilerini geliştirdiğini düşünmektedirler. Okul kantinlerinin eğitsel boyutlarının araştırılıp eğitim kazanımları ile ilişkilendirilmesi, eğitim ortamının bir parçası olarak görülüp deneyim ve uygulama alanı olarak seçilmesi, kantin yönetimine öğrenci katılımının sağlanıp öğrencilerdeki liderlik, işletme, finans, insan ilişkileri vb. becerilerin uygulamalı olarak geliştirilmesi, kantinlerde belli periyodlarla çeşitli eğitici aktivitelerin düzenlenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 3, 2025 |
Publication Date | September 15, 2025 |
Submission Date | September 20, 2024 |
Acceptance Date | June 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 3 |