Research Article
BibTex RIS Cite

Review of The Children’s Book Called Ferris Wheel with Biblioteraphy

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1485 - 1500, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1554816

Abstract

The purpose of the study is to analyze "The Ferris Wheel" by Tülin Kozikoğlu, focusing on the topic of child rights and immigration through the lens of bibliotherapy. The chosen book, which explores the complex issue of immigration through the lens of children's rights, was assessed utilizing document analysis as part of qualitative research methodologies. The approach of document analysis was employed alongside the reading phases of bibliotherapy and the four fundamental rights of the child, namely survival, protection, development, and participation. The study revealed that the book's fictional narrative and visual layout facilitated children's understanding and analysis of the experiences of both migrant and non-migrant children. During the identification and reflection phase, books can serve as a valuable tool for children experiencing migration or for children who struggle to relate to their peers due to their lack of immigration experience. This process, known as bibliotherapy, utilizes books to help individuals reconnect with themselves and effectively address their challenges. The novel, which offers dual narrative perspectives, ultimately establishes a powerful environment of empathy for children. Books centered around the rights of children have been noted to have a direct correlation with the child's entitlement to survival and protection, as well as an indirect connection to their rights to development and involvement. The study proposed that carefully chosen literature during early years can assist children, even those experiencing migration, in comprehending and addressing their emotions and concerns, so facilitating their cognitive and emotional development.

References

  • Ağca Varoğlu, F. G., Yılmaz, S. (2023). “Kapımızdaki Çocuklar”: dönme dolap’tan çocuk coğrafyalarına bakış. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1513-1531. DOİ: 10.11616/asbi.1327913
  • Akgün,E. & Karaman Benli, G. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarla bibliyoterapi: bir uygulama örneği, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11(1), 110-111. DOİ: 10.18863/pgy.392346
  • Akyüz, E. (2016). Çocuk hukuku. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alkış Küçükaydın, M., Ulum, Ö.G. & Ulum, H. (2024). Depictions of refugees in children’s picturebooks in turkey. Early Childhood Education Journal, 52, 1563–1575. DOİ:10.1007/s10643-023-01564-x
  • Allen, J. R., Allen, S. F., Latrobe, K. H., Brand, M., Pfefferbaum, B., Elledge, B., Burton, T., Guffey,M. (2012). The power of story: The role of bibliotherapy for the library. Childrenand Literature, 44–49.
  • Alpay, B. & Tuna, C. (2021). Okul öncesine yönelik hikâye kitaplarının çocuk hakları acısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (1), 1-14.
  • Arıcı, R. M. & Işıtan, S. (2021). Göç ve mülteci konulu resimli çocuk kitaplarının incelemesi, Milli Eğitim, 50(1), 683-713. DOİ: https://doi.org/10.37669/milliegitim.958764
  • BM (2005). Committee on the rights of the child: General comment no. 7. Implementing child rights in early childhood (crc/c/gc/7). Geneva: United Nations.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. DOİ: https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bozkaya, H. (2022). Göç ve çocuk hakları üzerine bir değerlendirme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (30), 677-688. DOI: 10.29000/rumelide.1190328.
  • Bulut, S. (2018). Çocuk edebiyatına sığınanlar: Zorunlu göç öyküleri, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14),383-410.
  • Çakırer Özservet, Y. & Sirkeci, İ. (2016). Editörden: Çocuklar ve göç. Göç Dergisi, 3 (1), 1-4. https://dergi.tplondon.com/goc/article/view/552/544 adresinden 02.11.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Cook, K. E., Earles-Vollrath, T., & Ganz, J. B. (2006). Bibliotherapy. Intervention in School and Clinic,42(2), 91-100. DOİ:10.1177/10534512060420020801
  • Dajevskis, E. & Cappiello, M. A. & Galarce, P. C. (2010). Therapy by the book. School Library Journal, 62 (10), 32-35.
  • Dilidüzgün, S. (2004). Çağdaş çocuk yazını: Yazın eğitimine atılan ilk adım. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Dunn, J. & Niens, U. & McMillan, D. (2014). “Cos he’s my favourite character!” A children’s rights approach to the use of popular culture in teaching literacy, Literacy, 48(1), 23–31.
  • Dursun, E. & Eyüp, B. (2021). Mülteci konulu Türkçe ve çeviri çocuk kitaplarında yer alan empati ögelerinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö9), 1-18. DOI: 10.29000/rumelide.981488.
  • Erbay, E. (2013). Çocuk hakları. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • İgit, A. (2022). Savaşa maruz kalanları konu edinen resimli kitapların görsel göstergebilimsel yöntem aracılığıyla çözümlenmesi: dönme dolap örneği. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (26): 495-517.
  • Kozikoğlu, T. & Sönmezay H. (2022). Dönme dolap (4.Baskı). İstanbul: Doğan Çocuk.
  • Kozikoğlu, T. & Sönmezay H. (2023).The Ferris Wheel (H. Sönmezay, Illus.). USA: Crocodile Books.
  • Kurt, S. L. (2016). Çocuk haklarına ilişkin temel uluslararası belgeler ve Türkiye uygulaması. Journal of Social Policy Studies/Sosyal Politika Çalismalari Dergisi, 36, 99-127.
  • McCulliss, D. (2012). Bibliotherapy: Historical and research perspectives. Journal of Poetry Therapy, 25(1), 23-38.DOİ: 10.1080/08893675.2012.654944
  • Melanlıoğlu, D. (2020). Çocuk edebiyatındaki kayıp mültecilerin izinde duyarlılık eğitimi. Journal of Turkology, 30(1), 161-179.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. SAGE Publications.
  • Öner, U. (2007). Bibliyoterapi, Cankaya University Journal of Arts and Sciences, 1 (7), 133-150. https://dergipark.org.tr/en/pub/cankujas/issue/4013/52999 adresinden 01.11.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Öner, U. & Yeşilyaprak, B. (2006). Bibliyoterapi: psikolojik danışma ve rehberlik programlarında çocuk edebiyatından yararlanma, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler Kitabı (Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi), Yayın No: 203, Ankara, 559-565.
  • Özbek, A. (2020). Savaş, Göç ve Dünyanın Farklı Şehirlerinde İki Çocuk, https://m.bianet.org/bianet/kitap/230292-savas-goc-ve-dunyanin-farkli-sehirlerinde-iki-cocuk adresinden 05.09.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Spates, K., Monobe, G., & James, T. (2023). Picture books for young children of incarcerated parents: Through the lens of bibliotherapy. Children & Society, 37, 1517–1534. https://doi.org/10.1111/chso.12740 10990860 adresinden 05.12.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • UNICEF (2007). Çocuk hakları ve gazetecilik uygulamaları hak temelli perspektif. UNICEF Dublin Teknoloji Enstitüsü. https://www.unicef.org/turkiye/raporlar/%C3%A7ocuk-haklari-ve-gazetecilik-uygulamalari-hak-temelli-perspektif-0 adresinden 02.11.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2019). Dünya Mülteci Çocukları: Haklar ve İhlaller. Türkiye Asya Stratejik Araştırma Merkezi, https://tasam.org/tr-TR/Icerik/51427/dunya_multeci_cocuklari_haklar_ve_ihlaller adresinden 14.08.2023 tarihinde edinilmiştir.
  • Yılmaz, M. (2014). Bilgi ile iyileşme: Bibliyoterapi. Türk Kütüphaneciliği, 28(2), 169-181.

Bibliyoterapi ile Dönme Dolap Adlı Çocuk Kitabının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1485 - 1500, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1554816

Abstract

Bu çalışmada Tülin Kozikoğlu tarafından yazılan “Dönme Dolap” adlı çocuk kitabının çocuk hakları ve göç kavramı merkezinde bibliyoterapi çözümlemesiyle incelenmesi amaçlanmaktadır. Göç gibi zor bir temayı çocuk hakları bakımından ele alan bir eser olması nedeniyle çalışmanın inceleme nesnesi olarak seçilen kitap, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bibliyoterapi ile okuma evrelerinin yanı sıra dört temel çocuk hakkı (hayatta kalma, korunma, gelişme, katılım) esas alınarak betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Çocuk hakları, kitap bütünü içinde ayrıntılı incelenmiştir. Yapılan incelemenin sonucunda kitabın kurgusunun ve tasarımının çocukların, göç kavramına ilişkin empati kurabilmesine ve bu kavramı yorumlamasına olanak verdiği görülmektedir. Bireylerin kitaplar aracılığıyla kendi içlerine dönerek sorunlarıyla baş etmelerine yardımcı olmak için kullanılabilen bibliyoterapi süreçlerinden olan özdeşleşme ve yansıtma evresinde kitap, göçü yaşayan çocuk için veya göçü yaşamadığı için akranını anlamayan çocuk için bir araç olarak kullanılabilir. İki farklı perspektiften anlatım imkânı veren kitabın çocuklar için güçlü bir empati ortamı oluşturduğu sonucuna varılmıştır. Çocuk hakları temelinde kitap aracılığıyla çocuğun hayatta kalma ve korunma hakları ile doğrudan, gelişme ve katılım hakları ile ise dolaylı olarak bağ kurulabileceği görülmüştür. Çalışma sonucunda, erken çocukluk döneminde seçilen uygun kitapların hayatında göç gibi zorluklar yaşayan çocukların ve onların başka çocuklar tarafından anlaşılabilmesi için duygularını, endişelerini düşünmelerine, anlamalarına ve sonrasında sorunlarla başa çıkabilmelerinde yardımcı olmak için kullanılabilecek kitap çözümlemeleri yapılması önerilebilir.

References

  • Ağca Varoğlu, F. G., Yılmaz, S. (2023). “Kapımızdaki Çocuklar”: dönme dolap’tan çocuk coğrafyalarına bakış. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1513-1531. DOİ: 10.11616/asbi.1327913
  • Akgün,E. & Karaman Benli, G. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarla bibliyoterapi: bir uygulama örneği, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11(1), 110-111. DOİ: 10.18863/pgy.392346
  • Akyüz, E. (2016). Çocuk hukuku. Ankara: Pegem Akademi.
  • Alkış Küçükaydın, M., Ulum, Ö.G. & Ulum, H. (2024). Depictions of refugees in children’s picturebooks in turkey. Early Childhood Education Journal, 52, 1563–1575. DOİ:10.1007/s10643-023-01564-x
  • Allen, J. R., Allen, S. F., Latrobe, K. H., Brand, M., Pfefferbaum, B., Elledge, B., Burton, T., Guffey,M. (2012). The power of story: The role of bibliotherapy for the library. Childrenand Literature, 44–49.
  • Alpay, B. & Tuna, C. (2021). Okul öncesine yönelik hikâye kitaplarının çocuk hakları acısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (1), 1-14.
  • Arıcı, R. M. & Işıtan, S. (2021). Göç ve mülteci konulu resimli çocuk kitaplarının incelemesi, Milli Eğitim, 50(1), 683-713. DOİ: https://doi.org/10.37669/milliegitim.958764
  • BM (2005). Committee on the rights of the child: General comment no. 7. Implementing child rights in early childhood (crc/c/gc/7). Geneva: United Nations.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. DOİ: https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Bozkaya, H. (2022). Göç ve çocuk hakları üzerine bir değerlendirme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (30), 677-688. DOI: 10.29000/rumelide.1190328.
  • Bulut, S. (2018). Çocuk edebiyatına sığınanlar: Zorunlu göç öyküleri, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14),383-410.
  • Çakırer Özservet, Y. & Sirkeci, İ. (2016). Editörden: Çocuklar ve göç. Göç Dergisi, 3 (1), 1-4. https://dergi.tplondon.com/goc/article/view/552/544 adresinden 02.11.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Cook, K. E., Earles-Vollrath, T., & Ganz, J. B. (2006). Bibliotherapy. Intervention in School and Clinic,42(2), 91-100. DOİ:10.1177/10534512060420020801
  • Dajevskis, E. & Cappiello, M. A. & Galarce, P. C. (2010). Therapy by the book. School Library Journal, 62 (10), 32-35.
  • Dilidüzgün, S. (2004). Çağdaş çocuk yazını: Yazın eğitimine atılan ilk adım. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Dunn, J. & Niens, U. & McMillan, D. (2014). “Cos he’s my favourite character!” A children’s rights approach to the use of popular culture in teaching literacy, Literacy, 48(1), 23–31.
  • Dursun, E. & Eyüp, B. (2021). Mülteci konulu Türkçe ve çeviri çocuk kitaplarında yer alan empati ögelerinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö9), 1-18. DOI: 10.29000/rumelide.981488.
  • Erbay, E. (2013). Çocuk hakları. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • İgit, A. (2022). Savaşa maruz kalanları konu edinen resimli kitapların görsel göstergebilimsel yöntem aracılığıyla çözümlenmesi: dönme dolap örneği. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (26): 495-517.
  • Kozikoğlu, T. & Sönmezay H. (2022). Dönme dolap (4.Baskı). İstanbul: Doğan Çocuk.
  • Kozikoğlu, T. & Sönmezay H. (2023).The Ferris Wheel (H. Sönmezay, Illus.). USA: Crocodile Books.
  • Kurt, S. L. (2016). Çocuk haklarına ilişkin temel uluslararası belgeler ve Türkiye uygulaması. Journal of Social Policy Studies/Sosyal Politika Çalismalari Dergisi, 36, 99-127.
  • McCulliss, D. (2012). Bibliotherapy: Historical and research perspectives. Journal of Poetry Therapy, 25(1), 23-38.DOİ: 10.1080/08893675.2012.654944
  • Melanlıoğlu, D. (2020). Çocuk edebiyatındaki kayıp mültecilerin izinde duyarlılık eğitimi. Journal of Turkology, 30(1), 161-179.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. SAGE Publications.
  • Öner, U. (2007). Bibliyoterapi, Cankaya University Journal of Arts and Sciences, 1 (7), 133-150. https://dergipark.org.tr/en/pub/cankujas/issue/4013/52999 adresinden 01.11.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Öner, U. & Yeşilyaprak, B. (2006). Bibliyoterapi: psikolojik danışma ve rehberlik programlarında çocuk edebiyatından yararlanma, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler Kitabı (Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi), Yayın No: 203, Ankara, 559-565.
  • Özbek, A. (2020). Savaş, Göç ve Dünyanın Farklı Şehirlerinde İki Çocuk, https://m.bianet.org/bianet/kitap/230292-savas-goc-ve-dunyanin-farkli-sehirlerinde-iki-cocuk adresinden 05.09.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Spates, K., Monobe, G., & James, T. (2023). Picture books for young children of incarcerated parents: Through the lens of bibliotherapy. Children & Society, 37, 1517–1534. https://doi.org/10.1111/chso.12740 10990860 adresinden 05.12.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • UNICEF (2007). Çocuk hakları ve gazetecilik uygulamaları hak temelli perspektif. UNICEF Dublin Teknoloji Enstitüsü. https://www.unicef.org/turkiye/raporlar/%C3%A7ocuk-haklari-ve-gazetecilik-uygulamalari-hak-temelli-perspektif-0 adresinden 02.11.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2019). Dünya Mülteci Çocukları: Haklar ve İhlaller. Türkiye Asya Stratejik Araştırma Merkezi, https://tasam.org/tr-TR/Icerik/51427/dunya_multeci_cocuklari_haklar_ve_ihlaller adresinden 14.08.2023 tarihinde edinilmiştir.
  • Yılmaz, M. (2014). Bilgi ile iyileşme: Bibliyoterapi. Türk Kütüphaneciliği, 28(2), 169-181.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Articles
Authors

Nuran Başoğlu 0000-0001-7034-2629

Berna Sicim Sevim 0000-0003-4418-3024

Early Pub Date September 3, 2025
Publication Date September 15, 2025
Submission Date September 23, 2024
Acceptance Date June 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Başoğlu, N., & Sicim Sevim, B. (2025). Bibliyoterapi ile Dönme Dolap Adlı Çocuk Kitabının İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1485-1500. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1554816