The purpose of the study is to analyze "The Ferris Wheel" by Tülin Kozikoğlu, focusing on the topic of child rights and immigration through the lens of bibliotherapy. The chosen book, which explores the complex issue of immigration through the lens of children's rights, was assessed utilizing document analysis as part of qualitative research methodologies. The approach of document analysis was employed alongside the reading phases of bibliotherapy and the four fundamental rights of the child, namely survival, protection, development, and participation. The study revealed that the book's fictional narrative and visual layout facilitated children's understanding and analysis of the experiences of both migrant and non-migrant children. During the identification and reflection phase, books can serve as a valuable tool for children experiencing migration or for children who struggle to relate to their peers due to their lack of immigration experience. This process, known as bibliotherapy, utilizes books to help individuals reconnect with themselves and effectively address their challenges. The novel, which offers dual narrative perspectives, ultimately establishes a powerful environment of empathy for children. Books centered around the rights of children have been noted to have a direct correlation with the child's entitlement to survival and protection, as well as an indirect connection to their rights to development and involvement. The study proposed that carefully chosen literature during early years can assist children, even those experiencing migration, in comprehending and addressing their emotions and concerns, so facilitating their cognitive and emotional development.
Bu çalışmada Tülin Kozikoğlu tarafından yazılan “Dönme Dolap” adlı çocuk kitabının çocuk hakları ve göç kavramı merkezinde bibliyoterapi çözümlemesiyle incelenmesi amaçlanmaktadır. Göç gibi zor bir temayı çocuk hakları bakımından ele alan bir eser olması nedeniyle çalışmanın inceleme nesnesi olarak seçilen kitap, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Bibliyoterapi ile okuma evrelerinin yanı sıra dört temel çocuk hakkı (hayatta kalma, korunma, gelişme, katılım) esas alınarak betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Çocuk hakları, kitap bütünü içinde ayrıntılı incelenmiştir. Yapılan incelemenin sonucunda kitabın kurgusunun ve tasarımının çocukların, göç kavramına ilişkin empati kurabilmesine ve bu kavramı yorumlamasına olanak verdiği görülmektedir. Bireylerin kitaplar aracılığıyla kendi içlerine dönerek sorunlarıyla baş etmelerine yardımcı olmak için kullanılabilen bibliyoterapi süreçlerinden olan özdeşleşme ve yansıtma evresinde kitap, göçü yaşayan çocuk için veya göçü yaşamadığı için akranını anlamayan çocuk için bir araç olarak kullanılabilir. İki farklı perspektiften anlatım imkânı veren kitabın çocuklar için güçlü bir empati ortamı oluşturduğu sonucuna varılmıştır. Çocuk hakları temelinde kitap aracılığıyla çocuğun hayatta kalma ve korunma hakları ile doğrudan, gelişme ve katılım hakları ile ise dolaylı olarak bağ kurulabileceği görülmüştür. Çalışma sonucunda, erken çocukluk döneminde seçilen uygun kitapların hayatında göç gibi zorluklar yaşayan çocukların ve onların başka çocuklar tarafından anlaşılabilmesi için duygularını, endişelerini düşünmelerine, anlamalarına ve sonrasında sorunlarla başa çıkabilmelerinde yardımcı olmak için kullanılabilecek kitap çözümlemeleri yapılması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 3, 2025 |
Publication Date | September 15, 2025 |
Submission Date | September 23, 2024 |
Acceptance Date | June 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 3 |