Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Self-Efficacy Perceptions of Preservice and Inservice Preschool Teachers on Creative Drama

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 2068 - 2085, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1557764

Abstract

Creative drama is a method that contributes to the holistic development of individuals. It is important for in-service and preservice teachers to be competent and to have high levels of knowledge and self-sufficiency in the application of the method, which is expected to be widely used in preschool education. In this regard, the aim of the study is to examine whether there is a difference between creative drama self-efficacy perceptions of in-service and preservice preschool teachers. It was also examined whether self-efficacy perceptions of preschool teachers and teacher candidates differ according to demographic variables. In this study, relational screening model was used. The study was conducted with a total of 120 participants (51 preschool teachers and 69 teacher candidates). The data was collected via "Participant Information Form" and "Creative Drama Self-Efficacy Scale". According to findings, a difference was found between the creative drama self-efficacy perceptions of pre-school teachers and teacher candidates in favor of the teacher candidates. Additionally, a moderate negative relationship was found between the ages of participants and their self-efficacy perceptions towards creative drama. The findings were discussed in light of relevant literature and suggestions were given within this framework.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30. Al-Khayat, A. & Abdulhaq, B. (2023). Determinants of the Self-Efficacy of Prospective Teachers in Using Drama Activities for Kindergarten: A Sample from the Arab Region. Social Sciences, 12(43). https://doi.org/10.3390/ socsci12010043.
  • Arda Tuncdemir, T. B. (2025). The power of creative drama: integrating playful learning approaches in teacher education. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 1-22.
  • Aslan, G. (2014). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci̇ başarısına etkisi̇. Kastamonu Eğitim Dergisi̇, 19(1), 297-314.
  • Aykaç, N. (2017). The effects of creative drama-based instruction on primary school teachers’ self-efficacy and conceptions of teaching and learning. Educational Process: International Journal, 6(1), 24–36.
  • Bulut, E. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme etkinliklerine yönelik öz-yeterlilik inançları ve uygulamaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2022), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (33. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cantürk-Günhan, B. (2006). İlköğretim II. kademede matematik dersinde probleme dayalı öğrenmenin uygulanabilirliği üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155–159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155.
  • Çelik, M. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterliklerinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(2), 124-134.
  • Çetin, D. (2020). The relationship between pre-service Turkish teachers’ attitudes towards the creative drama method and their self-efficacy perception: The case of Muğla Sıtkı Koçman University. International Journal of Progressive Education, 16(6), 121–135.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 131-142.
  • Çetinkaya, F. Ç., Topçam, A. B., ve Sönmez, M. (2019). Drama yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının masal yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 337-352. https://doi.org/10.16916/aded.519127.
  • Elmalı, N. ve Yolcu, Ö. (2023). Öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik algılarının incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 34(4), 901-914. https://doi.org/10.5281/zenodo/7972870.
  • Erdem, A. Ü., Aydos, E. H., & Gönen, M. (2017). Okul öncesi eğitim ortamlarında yaratıcı drama kullanımı: Öğretmenler ve öğretmen adayları perspektifinden bir inceleme. HAYEF Journal of Education, 14(1), 409-424.
  • Eyüp, B. (2023). The effect of creative drama on the creative self-efficacy of pre-service teachers. Journal of Pedagogical Research, 7(4), 48–74. https://doi.org/10.33902/JPR.202321418.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Pearson Publication.
  • Gülbahar, B. & Saylan, M. (2019). Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisine İlişkin Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 371-390.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Güven, G., Ahi, B., Tan, S., ve Karabulut, R. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri hakkındaki görüşleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(1), 25-49.
  • Haktanır, G. (2008). Okul öncesi eğitime giriş. Anı Yayıncılık.
  • Hashim, A. M., Syed Aris, S. R., & Chan, Y. F. (2022). Determining elements of design thinking implementation in schools using fuzzy Delphi method. Education and Information Technologies, 27(2), 2131-2148. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10672-6.
  • Horzum, S. (2022). Okul öncesi öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanabilmelerine yönelik özyeterlik algıları ve farklı değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Kara, Ş. ve Şençiçek, S. (2015). Yaratıcı çocuk yetiştirmede problemler ve çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 90-97.
  • Kaya, N. B. (2010). Examination on self-efficacy of the pre-service teachers of classroom teacher and pre-school teacher according to creative drama method. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4533-4539.
  • Kırmızı, F. (2023). Yaratıcı drama özyeterlik algısı ölçeği (YDÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yaratıcı Drama Dergisi, 18(2), 89-108. https://doi.org/10.21612/yader.2023.006.
  • Kim, H. (2013). Statistical notes for clinical researchers: Assessing normal distribution using skewnessa and kurtosis. Restorative Dentistry & Endodontics, 38(1), 52-54. https://doi.org/10.5395/rde.2013.38.1.52.
  • Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-14. Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Okul öncesi eğitim programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenenokuloncesiegitimprogrami.pdf.
  • Okvuran, A. (2003). Drama öğretmeninin yeterlilikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (JFES), 36(1), 81-87. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000070.
  • Önalan Akfırat, F. (2006). Sosyal yeterlilik, sosyal beceri ve yaratıcı drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 39-58.
  • Peng, L. (2024). A retrospective outlook: Approaching gender and sexual diversity in education with drama and theatre. Cambridge Open Engage, 1-30. https://doi.org/10.33774/coe-2024-hdmfl.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 2(7), 148-160.
  • Sittipon, W., Santum, P., & Parsapratet, P. (2024). Early childhood prospective teachers’ teamwork ability using creative drama activities. International Online Journal of Primary Education, 13(1), 23-32.
  • Tuzcuoğlu, S. ve Adıgüzel, Ö. (2021). Eğitmen, konu, grup, mekan bağlamında yaratıcı drama ve forum tiyatro. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 103-130. https://doi.org/10.21612/yader.2021.006.
  • Türkoğlu, B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının perspektifinden okul öncesi dönemde drama etkinlikleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 137-160. https://doi.org/10.21612/yader.2019.007.
  • Üzüm, B., & Pesen, A. (2017). The analysis of self-efficacies of English language teachers in terms of creative drama use in education. International Journal of Progressive Education, 13(2), 70–85. https://doi.org/10.29329/ijpe.2017.106.6.
  • Yapıcı, H. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlilikleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 371-381. https://doi.org/10.9761/JASSS2966.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2022). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (13. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Y. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramaya İlişkin Öz Yeterlik Algılarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 2068 - 2085, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1557764

Abstract

Yaratıcı drama yöntemi bireylerin bütüncül gelişimine katkı sağlayan bir yöntemdir. Okul öncesi eğitimde çokça yer verilmesi beklenen bu yöntem konusunda öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının yetkinliğinin olması, bilgi birikim ve öz yeterlik düzeylerinin yüksek olması yöntemin uygulanışında büyük önem taşımaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının yaratıcı drama öz yeterlik algıları arasında bir fark olup olmadığının incelenmesidir. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının öz yeterlik algılarının demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Bu çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma, 51 okul öncesi öğretmeni ve 69 öğretmen adayı olmak üzere toplam 120 katılımcı ile yürütülmüştür. Veriler, “Katılımcı Bilgi Formu” ve “Yaratıcı Drama Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Çalışma bulguları incelendiğinde, okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının yaratıcı drama öz yeterlik algıları arasında öğretmen adayları lehine bir farka rastlanmıştır. Ayrıca katılımcıların yaşları ile yaratıcı dramaya yönelik öz yeterlik algıları arasında negatif yönlü orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında değerlendirilmiş ve bu çerçevede çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30. Al-Khayat, A. & Abdulhaq, B. (2023). Determinants of the Self-Efficacy of Prospective Teachers in Using Drama Activities for Kindergarten: A Sample from the Arab Region. Social Sciences, 12(43). https://doi.org/10.3390/ socsci12010043.
  • Arda Tuncdemir, T. B. (2025). The power of creative drama: integrating playful learning approaches in teacher education. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 1-22.
  • Aslan, G. (2014). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Aykaç, M. ve Adıgüzel, Ö. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci̇ başarısına etkisi̇. Kastamonu Eğitim Dergisi̇, 19(1), 297-314.
  • Aykaç, N. (2017). The effects of creative drama-based instruction on primary school teachers’ self-efficacy and conceptions of teaching and learning. Educational Process: International Journal, 6(1), 24–36.
  • Bulut, E. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme etkinliklerine yönelik öz-yeterlilik inançları ve uygulamaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2022), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (33. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cantürk-Günhan, B. (2006). İlköğretim II. kademede matematik dersinde probleme dayalı öğrenmenin uygulanabilirliği üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155–159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155.
  • Çelik, M. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterliklerinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(2), 124-134.
  • Çetin, D. (2020). The relationship between pre-service Turkish teachers’ attitudes towards the creative drama method and their self-efficacy perception: The case of Muğla Sıtkı Koçman University. International Journal of Progressive Education, 16(6), 121–135.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 131-142.
  • Çetinkaya, F. Ç., Topçam, A. B., ve Sönmez, M. (2019). Drama yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının masal yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 337-352. https://doi.org/10.16916/aded.519127.
  • Elmalı, N. ve Yolcu, Ö. (2023). Öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik algılarının incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 34(4), 901-914. https://doi.org/10.5281/zenodo/7972870.
  • Erdem, A. Ü., Aydos, E. H., & Gönen, M. (2017). Okul öncesi eğitim ortamlarında yaratıcı drama kullanımı: Öğretmenler ve öğretmen adayları perspektifinden bir inceleme. HAYEF Journal of Education, 14(1), 409-424.
  • Eyüp, B. (2023). The effect of creative drama on the creative self-efficacy of pre-service teachers. Journal of Pedagogical Research, 7(4), 48–74. https://doi.org/10.33902/JPR.202321418.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Pearson Publication.
  • Gülbahar, B. & Saylan, M. (2019). Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisine İlişkin Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 371-390.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Güven, G., Ahi, B., Tan, S., ve Karabulut, R. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri hakkındaki görüşleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(1), 25-49.
  • Haktanır, G. (2008). Okul öncesi eğitime giriş. Anı Yayıncılık.
  • Hashim, A. M., Syed Aris, S. R., & Chan, Y. F. (2022). Determining elements of design thinking implementation in schools using fuzzy Delphi method. Education and Information Technologies, 27(2), 2131-2148. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10672-6.
  • Horzum, S. (2022). Okul öncesi öğretmenlerin yaratıcı drama yöntemini kullanabilmelerine yönelik özyeterlik algıları ve farklı değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek Lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Kara, Ş. ve Şençiçek, S. (2015). Yaratıcı çocuk yetiştirmede problemler ve çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 90-97.
  • Kaya, N. B. (2010). Examination on self-efficacy of the pre-service teachers of classroom teacher and pre-school teacher according to creative drama method. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4533-4539.
  • Kırmızı, F. (2023). Yaratıcı drama özyeterlik algısı ölçeği (YDÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yaratıcı Drama Dergisi, 18(2), 89-108. https://doi.org/10.21612/yader.2023.006.
  • Kim, H. (2013). Statistical notes for clinical researchers: Assessing normal distribution using skewnessa and kurtosis. Restorative Dentistry & Endodontics, 38(1), 52-54. https://doi.org/10.5395/rde.2013.38.1.52.
  • Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-14. Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Okul öncesi eğitim programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenenokuloncesiegitimprogrami.pdf.
  • Okvuran, A. (2003). Drama öğretmeninin yeterlilikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi (JFES), 36(1), 81-87. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000070.
  • Önalan Akfırat, F. (2006). Sosyal yeterlilik, sosyal beceri ve yaratıcı drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 39-58.
  • Peng, L. (2024). A retrospective outlook: Approaching gender and sexual diversity in education with drama and theatre. Cambridge Open Engage, 1-30. https://doi.org/10.33774/coe-2024-hdmfl.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 2(7), 148-160.
  • Sittipon, W., Santum, P., & Parsapratet, P. (2024). Early childhood prospective teachers’ teamwork ability using creative drama activities. International Online Journal of Primary Education, 13(1), 23-32.
  • Tuzcuoğlu, S. ve Adıgüzel, Ö. (2021). Eğitmen, konu, grup, mekan bağlamında yaratıcı drama ve forum tiyatro. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 103-130. https://doi.org/10.21612/yader.2021.006.
  • Türkoğlu, B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının perspektifinden okul öncesi dönemde drama etkinlikleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1), 137-160. https://doi.org/10.21612/yader.2019.007.
  • Üzüm, B., & Pesen, A. (2017). The analysis of self-efficacies of English language teachers in terms of creative drama use in education. International Journal of Progressive Education, 13(2), 70–85. https://doi.org/10.29329/ijpe.2017.106.6.
  • Yapıcı, H. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlilikleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 371-381. https://doi.org/10.9761/JASSS2966.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2022). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (13. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Y. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Articles
Authors

Özlem Dönmez 0000-0003-3881-3448

Zeliha Irkiçatal 0009-0000-4734-4845

Aleyna Ecem Koç 0009-0008-8308-2975

Şebnem Aydın 0009-0005-1398-8665

Early Pub Date September 3, 2025
Publication Date September 15, 2025
Submission Date September 28, 2024
Acceptance Date August 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Dönmez, Ö., Irkiçatal, Z., Koç, A. E., Aydın, Ş. (2025). Okul Öncesi Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramaya İlişkin Öz Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 2068-2085. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1557764