Research Article
BibTex RIS Cite

Değerler Eğitimi Çalışmalarının Uluslararası Alan Yazını Üzerine Bir Analizi

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1696 - 1716, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1569126

Abstract

Bu araştırmanın amacı, “değerler eğitimi” konulu yayınların Scopus veri tabanındaki bibliyometrik özelliklerini incelemek ve bu verilere dayanarak bir ağ haritası oluşturmaktır. Scopus veri tabanı, geniş kapsamlı ve güvenilir bir akademik kaynak olması, fen bilimleri, sosyal bilimler, beşerî bilimler ve sanat gibi birçok disiplini kapsaması nedeniyle tercih edilmiştir. Ayrıca, Scopus'un hakemli dergi sayısı bakımından en büyük veri tabanı olması ve uluslararası alanda yaygın kabul görmesi, bu çalışmanın veri kaynağı olarak seçilmesinin temel nedenlerindendir. Bu hususta mevcut çalışmanın değerler eğitimine ilişkin yapılmış uluslararası alan yazını çalışmalarını analiz etmesi, araştırma için belirlenen çalışmaları anlaması, bu çalışmaların eğilimlerini ve dağılımlarını bibliyometrik açıdan incelemesi araştırmanın önemini göstermektedir. Araştırmada bibliyometrik analiz tekniği kullanılmıştır. Bibliyometrik analiz tekniği ile elde edilen verileri görselleştirmek için Vosviewer yazılımı kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma kapsamını ise 12/09/2024 tarihinde Scopus veri tabanında “Article Title, Abstract, Keywords: ‘values education*’” parametresi kullanılarak yapılan arama sonucunda elde edilen 1449 çalışma oluşturmaktadır. Scopus veri tabanındaki “değerler eğitimi” konulu yayınların yıllık sayısal dağılımı incelendiğinde, ilk yayının 1964 yılında yapıldığı ve en fazla yayının 2023, 2022 ve 2020 yıllarında olduğu tespit edilmiştir. Veriler incelendiğinde, toplamda 1449 yayın olduğu, yıllık ortalama 23,75 yayın yapıldığı ve 2024 yılının ilk dokuz ayında 65 yayın yapıldığı anlaşılmaktadır.

References

  • Aksöz, E. O. & Yücel, E. (2020). Engelli turizmi alanındaki lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 388-404. www.tutad.org/index.php/tutad/article/view/182
  • Alshabibi, K., Marni, N. Bin, Abuhassna, H., Yaarubi, M. Al, & Awae, F. (2022). Understanding the effects of values in teaching and learning: A bibliometric analysis. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(11), 314 – 329.
  • Arthur, J., & Carr, D. (2013). Character in learning for life: A virtue-ethical rationale for recent research on moral and values education. Journal of Beliefs & Values, 34(1), 26-35. doi: https://doi.org/10.1080/13617672.2013.759343
  • Atabay, E., Çizel, B. & Ajanovic, E. (2019). Akıllı şehir araştırmalarının programı ile bibliometrik analizi. 20. Ulusal Turizm Kongresi, 16-19 Ekim 2019, Eskişehir, (s. 1130-1136).
  • Atar, B., & Şener, E. (2021). Çalışma hayatında ahlak ve etik üzerine bibliyometrik bir çözümleme. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 29-42. http://aksarayiibd.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/60890/728872
  • Ateş, H. (2022). Türkiye'de değerler eğitimi konusunda en çok atıf alan ilk 100 makale: Bibliyometrik analiz çalışması (Tez No. 726180) [Yüksek Lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Üniversitesi-Tokat]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Coştu, F. (2024). Fen Bilimleri ders kitaplarındaki metinleri okumak değerler eğitimine katkı sağlar mı? Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 256-280. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1354045
  • Demir, H. & Erigüç, G. (2018). Bibliyometrik bir analiz ile yönetim düşünce sisteminin incelenmesi. İş ve İnsan Dergisi, 5(2), 91-114. https://doi.org/10.18394/iid.395214
  • Demir, Y., Çiftçi, G. E. & Tüfekçi, İ. (2023). Kadına yönelik ekonomik istismara ilişkin bibliyometrik bir analiz. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 552-572. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1229590
  • Demiryürek, G. (2023). A bibliometric view on values education studies in the international arena. Problems of Education in the 21st Century, 81(1), 27-43. https://doi.org/10.33225/pec/23.81.27
  • Dickinson, W.; Ferreyra, F.; Imbesi, K. L. & vd. (2006). The ethical challenges faced by ecological restorationists. Ecological Restoration, The University of Wisconsin System, 24(2), 102-104. https://www.jstor.org/stable/43443016
  • Erbaş, A. A., & Başkurt, İ. (2021). Hayat Bilgisi öğretim programındaki değerlerin hayat bilgisi ders kitaplarına yansıma durumu. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 785-813. https://doi.org/10.17556/erziefd.841337
  • Fitzgerald, M. (2014). Virtues and optimal moral education in the values education in Australian schools project (Master of Philosophy (School of Philosophy and Theology)). University of Notre Dame Australia. https://researchonline.nd.edu.au/theses/185
  • Gülüm, B. (2023). Görsel sanatlar dersi ekseninde değerler eğitimi ile ilgili yapılmış çalışmaların bibliyometrik analizi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(2), 365-380. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1231517
  • Jones, T. M. (2009). Framing the framework: Discourses in Australia’s national values Education policy. Educational Research for Policy and Practice, 8(1), 35-57. https://www.academia.edu/614027
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z., & Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü̈ çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207
  • Karagöz, B., & Şeref, İ. (2019). Değerler Eğitimi Dergisi’nin bibliyometrik profili (2009-2018). Değerler Eğitimi Dergisi, 17(37), 219-246.
  • Karagöz, Ş. ve Uzunbacak, H. H. (2023). Öz-şefkat konusunda yayınlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 6(2), 410-420. doi.org/10.33712/mana.1276099
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 13(30), 251-277. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29166/312334
  • Lovat, T. J. & Clement, N. D. (2008). Değerler eğitiminin pedagojik zorunluluğu. İnançlar ve Değerler Dergisi, 29(3), 273–285. https://doi.org/10.1080/13617670802465821
  • Sevim, O., & Er, E. (2023). Karakter ve değerler eğitimine ilişkin lisansüstü çalışmalardaki eğilimlerin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi (Özel Sayı), 268-281. doi.org/10.17753/sosekev.1352803
  • Sökmen, Y. & Nalçacı, A. (2020). A bibliometric analysis of the articles about values education. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(2), 720-735. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1271124.pdf
  • Sönmez, Ö. F. & Bozdoğan, K. (2020). Bibliometric analysis of values education researches based on Web of Science database. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5(13), 1543-1577. https://ijetsar.com/Makaleler/705925243
  • Supriadi, U., Supriyadi, T., Abdussalam, A., & Rahman, A. A. (2022). A decade of value education model: A bibliometric study of Scopus database in 2011-2020. European Journal of Educational Research, 11(1), 557-571. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.1.557
  • Taşkın, Z., Doğan, G., Akça, S., Şencan, İ. & Akbulut, M. (2016). Scopus dergi seçim kriterleri üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 30(1), 8-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48657/618820
  • Turhal, E., & Varış, Y. (2022). Türkiye’de müzik ve değerler eğitimi konularında yapılmış çalışmaların bibliyometrik analizi. Online Journal Of Music Sciences, 7(2), 264-283.
  • Ufak, K., & Yorulmaz, B. (2022). Niloya çizgi filminin içerdiği değerler açısından incelenmesi. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 5(1), 99-112. https://doi.org/10.47951/mediad.991146
  • Van Eck, N. J. & Waltman, L. (2017). Citation-based clustering of publications using citnetexplorer and vosviewer. Scientometrics, 111(2), 1053-1070. https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-017-2300-7
  • Yardimciel, F. & Bulu, M. (2024). Türkiye'de değerler eğitimi üzerine yüksek öğretim tezleri: Bir bibliyometrik analiz (2020-2023) [Sözlü bildiri]. 3. Bilsel Internatıonal Gordion Scıentıfıc Researches Congress, Ankara, Türkiye. III. BİLSEL Uluslararası Gordion Bilimsel AraştırmalarKongresi(1).pdf
  • Yardimciel, F., & Kılıç, D. (2023). Çizgi filmlerin ilettikleri etik değerler bakımından incelenmesi: Doru örneği. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 21-32. https://doi.org/10.29065/usakead.1257817
  • Yardimciel, F., & Yılar, Ö. (2022). Aysel Gürmen’in eserlerinde iletilen değerler bağlamında bir inceleme. Ardahan Üniversitesi İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi Dergisi (BELGÜ) (7), 16-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/belgu/issue/73899/1193479
  • Zeren, D., & Kaya, N. (2020). Dijital pazarlama: Ulusal yazının bibliyometrik analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 35-52. https://dergipark.org.tr/en/pub/cagsbd/issue/55510/760038

An Analysis of Values Education Studies on the International Literature

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1696 - 1716, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1569126

Abstract

The aim of this study is to examine the bibliometric characteristics of publications on “values education” in the Scopus database and to create a network map based on these data. Scopus database was preferred because it is a comprehensive and reliable academic resource and covers many disciplines such as science, social sciences, humanities and arts. In addition, the fact that Scopus is the largest database in terms of the number of peer-reviewed journals and is widely accepted internationally is one of the main reasons for choosing it as a data source for this study. In this regard, the importance of the current study is that it analyzes the international literature studies on values education, understands the studies identified for the research, and examines the trends and distributions of these studies bibliometrically. Bibliometric analysis technique was used in the study. Vosviewer software was used to visualize the data obtained with the bibliometric analysis technique. The scope of this study consists of 1449 studies obtained as a result of a search using the “Article Title, Abstract, Keywords: ‘values education*’” parameter in the Scopus database on 12/09/2024. When the annual numerical distribution of the publications on “values education” in the Scopus database was examined, it was determined that the first publication was made in 1964 and the most publications were in 2023, 2022 and 2020. When the data are analyzed, it is understood that there are 1449 publications in total, an average of 23.75 publications per year and 65 publications were made in the first nine months of 2024.

References

  • Aksöz, E. O. & Yücel, E. (2020). Engelli turizmi alanındaki lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 388-404. www.tutad.org/index.php/tutad/article/view/182
  • Alshabibi, K., Marni, N. Bin, Abuhassna, H., Yaarubi, M. Al, & Awae, F. (2022). Understanding the effects of values in teaching and learning: A bibliometric analysis. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(11), 314 – 329.
  • Arthur, J., & Carr, D. (2013). Character in learning for life: A virtue-ethical rationale for recent research on moral and values education. Journal of Beliefs & Values, 34(1), 26-35. doi: https://doi.org/10.1080/13617672.2013.759343
  • Atabay, E., Çizel, B. & Ajanovic, E. (2019). Akıllı şehir araştırmalarının programı ile bibliometrik analizi. 20. Ulusal Turizm Kongresi, 16-19 Ekim 2019, Eskişehir, (s. 1130-1136).
  • Atar, B., & Şener, E. (2021). Çalışma hayatında ahlak ve etik üzerine bibliyometrik bir çözümleme. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 29-42. http://aksarayiibd.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/60890/728872
  • Ateş, H. (2022). Türkiye'de değerler eğitimi konusunda en çok atıf alan ilk 100 makale: Bibliyometrik analiz çalışması (Tez No. 726180) [Yüksek Lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Üniversitesi-Tokat]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Coştu, F. (2024). Fen Bilimleri ders kitaplarındaki metinleri okumak değerler eğitimine katkı sağlar mı? Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 256-280. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1354045
  • Demir, H. & Erigüç, G. (2018). Bibliyometrik bir analiz ile yönetim düşünce sisteminin incelenmesi. İş ve İnsan Dergisi, 5(2), 91-114. https://doi.org/10.18394/iid.395214
  • Demir, Y., Çiftçi, G. E. & Tüfekçi, İ. (2023). Kadına yönelik ekonomik istismara ilişkin bibliyometrik bir analiz. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 552-572. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1229590
  • Demiryürek, G. (2023). A bibliometric view on values education studies in the international arena. Problems of Education in the 21st Century, 81(1), 27-43. https://doi.org/10.33225/pec/23.81.27
  • Dickinson, W.; Ferreyra, F.; Imbesi, K. L. & vd. (2006). The ethical challenges faced by ecological restorationists. Ecological Restoration, The University of Wisconsin System, 24(2), 102-104. https://www.jstor.org/stable/43443016
  • Erbaş, A. A., & Başkurt, İ. (2021). Hayat Bilgisi öğretim programındaki değerlerin hayat bilgisi ders kitaplarına yansıma durumu. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 785-813. https://doi.org/10.17556/erziefd.841337
  • Fitzgerald, M. (2014). Virtues and optimal moral education in the values education in Australian schools project (Master of Philosophy (School of Philosophy and Theology)). University of Notre Dame Australia. https://researchonline.nd.edu.au/theses/185
  • Gülüm, B. (2023). Görsel sanatlar dersi ekseninde değerler eğitimi ile ilgili yapılmış çalışmaların bibliyometrik analizi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(2), 365-380. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1231517
  • Jones, T. M. (2009). Framing the framework: Discourses in Australia’s national values Education policy. Educational Research for Policy and Practice, 8(1), 35-57. https://www.academia.edu/614027
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z., & Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü̈ çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207
  • Karagöz, B., & Şeref, İ. (2019). Değerler Eğitimi Dergisi’nin bibliyometrik profili (2009-2018). Değerler Eğitimi Dergisi, 17(37), 219-246.
  • Karagöz, Ş. ve Uzunbacak, H. H. (2023). Öz-şefkat konusunda yayınlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 6(2), 410-420. doi.org/10.33712/mana.1276099
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 13(30), 251-277. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ded/issue/29166/312334
  • Lovat, T. J. & Clement, N. D. (2008). Değerler eğitiminin pedagojik zorunluluğu. İnançlar ve Değerler Dergisi, 29(3), 273–285. https://doi.org/10.1080/13617670802465821
  • Sevim, O., & Er, E. (2023). Karakter ve değerler eğitimine ilişkin lisansüstü çalışmalardaki eğilimlerin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi (Özel Sayı), 268-281. doi.org/10.17753/sosekev.1352803
  • Sökmen, Y. & Nalçacı, A. (2020). A bibliometric analysis of the articles about values education. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(2), 720-735. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1271124.pdf
  • Sönmez, Ö. F. & Bozdoğan, K. (2020). Bibliometric analysis of values education researches based on Web of Science database. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5(13), 1543-1577. https://ijetsar.com/Makaleler/705925243
  • Supriadi, U., Supriyadi, T., Abdussalam, A., & Rahman, A. A. (2022). A decade of value education model: A bibliometric study of Scopus database in 2011-2020. European Journal of Educational Research, 11(1), 557-571. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.1.557
  • Taşkın, Z., Doğan, G., Akça, S., Şencan, İ. & Akbulut, M. (2016). Scopus dergi seçim kriterleri üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 30(1), 8-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tk/issue/48657/618820
  • Turhal, E., & Varış, Y. (2022). Türkiye’de müzik ve değerler eğitimi konularında yapılmış çalışmaların bibliyometrik analizi. Online Journal Of Music Sciences, 7(2), 264-283.
  • Ufak, K., & Yorulmaz, B. (2022). Niloya çizgi filminin içerdiği değerler açısından incelenmesi. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 5(1), 99-112. https://doi.org/10.47951/mediad.991146
  • Van Eck, N. J. & Waltman, L. (2017). Citation-based clustering of publications using citnetexplorer and vosviewer. Scientometrics, 111(2), 1053-1070. https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-017-2300-7
  • Yardimciel, F. & Bulu, M. (2024). Türkiye'de değerler eğitimi üzerine yüksek öğretim tezleri: Bir bibliyometrik analiz (2020-2023) [Sözlü bildiri]. 3. Bilsel Internatıonal Gordion Scıentıfıc Researches Congress, Ankara, Türkiye. III. BİLSEL Uluslararası Gordion Bilimsel AraştırmalarKongresi(1).pdf
  • Yardimciel, F., & Kılıç, D. (2023). Çizgi filmlerin ilettikleri etik değerler bakımından incelenmesi: Doru örneği. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 21-32. https://doi.org/10.29065/usakead.1257817
  • Yardimciel, F., & Yılar, Ö. (2022). Aysel Gürmen’in eserlerinde iletilen değerler bağlamında bir inceleme. Ardahan Üniversitesi İnsani Bilimler ve Edebiyat Fakültesi Dergisi (BELGÜ) (7), 16-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/belgu/issue/73899/1193479
  • Zeren, D., & Kaya, N. (2020). Dijital pazarlama: Ulusal yazının bibliyometrik analizi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 35-52. https://dergipark.org.tr/en/pub/cagsbd/issue/55510/760038
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Basic Training (Other)
Journal Section Articles
Authors

Fırat Yardımcıel 0000-0001-6163-1349

Metin Bulu 0000-0003-0635-9914

Early Pub Date September 3, 2025
Publication Date September 15, 2025
Submission Date October 17, 2024
Acceptance Date June 10, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Yardımcıel, F., & Bulu, M. (2025). Değerler Eğitimi Çalışmalarının Uluslararası Alan Yazını Üzerine Bir Analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1696-1716. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1569126