This effective reading difficulty diagnosis of a fourth grade primary school student's fluent reading skill is aimed to be learned. In order to reach the goal, the researchers prepared "Individualized Reading Support Program Enriched with Text Types and Fluent Reading Strategies (METASZEP). Application-oriented action analysis was used in the study. Moderate hand use was used in the inclusion of the participant's work. First of all, a pre-test was applied to change the results of the study process, correct reading level, reading speed and prosodic reading. It was determined that correct reading rates were at the anxiety level, reading speed was 64 and reading prosody was 6. "Interview Questions to Determine the Participant's Characteristics", "Different Types of Texts", "Text Used as Pre- and Post-Test" and "Voice Recordings Regarding Reading Texts", "Reading Prosody Rubric" and "Notebook Studies" were used as data collection tools. The study was completed in a total of 18 seasons and five weeks. Teaching records were divided into 25+10+25 sections. The first 25 characteristic features were pre-read. It is left to rest for 10 minutes. The second 25 minutes are provided through word repetition technique and word box strategies on different types of texts in METASZEP. The texts are very easy, easy and medium strong in readability level in story, rhyme, rhyme, lullaby, poem, counting and song types. The final test result at the end of the study determined that the correct reading of the problems increased to the free reading level, reading speed increased to 90, and reading prosody increased to 15.
1
Bu çalışmada okuma güçlüğü tanılı bir ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinin akıcı okuma becerisinin iyileştirilmesi hedeflenmiştir. Bu amaçla araştırmacılar tarafından “Metin Türleriyle ve Akıcı Okuma Stratejileriyle Zenginleştirilmiş Bireyselleştirilmiş Okuma Destek Programı (METASZEP)’’ hazırlanmıştır. Çalışmada uygulama odaklı eylem araştırması kullanılmıştır. Örneklem ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Çalışma sürecinde ilk olarak katılımcının doğru okuma düzeyi, okuma hızı ve prozodik okuma düzeyini belirleyebilmek için ön test uygulaması yapılmıştır. Doğru okuma düzeyinin endişe düzeyinde, okuma hızının 64 puan ve okuma prozodisinin 6 puan olduğu tespit edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Katılımcının Özelliklerini Belirlemeye Yönelik Görüşme Soruları’’, “Farklı Türdeki Metinler”, “Ön ve Son Test Olarak Kullanılan Metin” ve “Okuma Metinlerine İlişkin Ses Kayıtları”, “Okuma Prozodisi Rubriği” ve “Defter Çalışmaları” kullanılmıştır. Çalışma toplam 18 saatte ve beş haftada tamamlanmıştır. Öğretim oturumları 25+10+25 dakikalık bölümlere ayrılmış. İlk 25 dakikalık kısımda katılımcıya ön okuma yaptırılmıştır. 10 dakika dinlenmeye ayrılmıştır. İkinci 25 dakikada METASZEP’teki farklı türdeki metinler üzerinden kelime tekrar tekniği ve kelime kutusu stratejisi kullanılarak çalışılmıştır. Metinler hikâye, tekerleme, mani, ninni, şiir, sayışma ve şarkı türlerinde ve okunabilirlik düzeyleri çok kolay, kolay ve orta güçlüktedir. Çalışmanın sonunda yapılan son test sonucunda, katılımcının doğru okuma düzeyinin serbest okuma düzeyine, okuma hızının 90’a, okuma prozodisinin ise 15’e yükseldiği tespit edilmiştir.
Yüksek öğretim kurumunun araştırma makalelerinde uyulması gereken etik kurallara uyulmuştur.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
1
Hacettepe Üniversitesi etik komisyon izninin alınma sürecindeki desteklerinden dolayı aileye işbirlikçi yaklaşımlarından dolayı çok teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1 |
Early Pub Date | September 3, 2025 |
Publication Date | September 15, 2025 |
Submission Date | October 19, 2024 |
Acceptance Date | August 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 3 |