Research Article
BibTex RIS Cite

Effect of Intervention Enriched With Text Types and Fluent Reading Strategies in Supporting Fluent Reading

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1948 - 1980, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1570498

Abstract

This effective reading difficulty diagnosis of a fourth grade primary school student's fluent reading skill is aimed to be learned. In order to reach the goal, the researchers prepared "Individualized Reading Support Program Enriched with Text Types and Fluent Reading Strategies (METASZEP). Application-oriented action analysis was used in the study. Moderate hand use was used in the inclusion of the participant's work. First of all, a pre-test was applied to change the results of the study process, correct reading level, reading speed and prosodic reading. It was determined that correct reading rates were at the anxiety level, reading speed was 64 and reading prosody was 6. "Interview Questions to Determine the Participant's Characteristics", "Different Types of Texts", "Text Used as Pre- and Post-Test" and "Voice Recordings Regarding Reading Texts", "Reading Prosody Rubric" and "Notebook Studies" were used as data collection tools. The study was completed in a total of 18 seasons and five weeks. Teaching records were divided into 25+10+25 sections. The first 25 characteristic features were pre-read. It is left to rest for 10 minutes. The second 25 minutes are provided through word repetition technique and word box strategies on different types of texts in METASZEP. The texts are very easy, easy and medium strong in readability level in story, rhyme, rhyme, lullaby, poem, counting and song types. The final test result at the end of the study determined that the correct reading of the problems increased to the free reading level, reading speed increased to 90, and reading prosody increased to 15.

Project Number

1

References

  • Adams, M. J. (1990). Beginning to read: Thinking and learning about print. MIT Press.
  • Akdal, D. (2018). Sesbilgisel farkındalık becerilerini desteklemeye yönelik SESFAR müdahale programının etkililiğinin incelenmesi [Doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2008). Türkçe öğretim yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2014). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyol, H., & Ketenoğlu-Kayabaşı, Z. E. (2018). Okuma güçlüğü yaşayan bir öğrencinin okuma becerilerinin geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 43(193), 143-158. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7240
  • Akyol, H., & Kodan, H. (2016). Okuma güçlüğünün giderilmesine yönelik bir uygulama: Akıcı okuma stratejilerinin kullanımı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 7-21. https://dergipark.org.tr/tr/pub/omuefd/issue/26853/282414
  • Akyol, H., & Sever, E. (2019). Okuma yazma güçlüğü ve bir eylem araştırması: İkinci sınıf örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 685-707. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/334335
  • Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, Ç., & Rasinski, T. V. (2014). Okumayı değerlendirme öğretmenler için kolay ve pratik bir yol. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyol, H., & Yıldız, M. (2010, Mayıs). Okuma bozukluğu olan bir öğrencinin okuma ve yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir durum çalışması [Sözlü bildiri]. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Türkiye.
  • Anaz, Z. (2018). Mavisel Yener‟in çocuk kitaplarında sözlü edebiyat ürünleri. Asya Studies, 5(5), 21-35. https://doi.org/10.31455/asya.459790
  • Arabacı, G. (2022). Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerde akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(2), 365-388. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.700711
  • Archer, A. L., Gleason, M., & Vachon, V. (2003). Decoding and fluecy: Foundation skills for struggling older readers. Learning Disabilities Quarterly, 26(2), 89-101. https://doi.org/10.2307/1593592
  • Aşıkcan, M., & Saban, A. (2020). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 46(205), 19-47. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.9015
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. Dil Dergisi, 58, 71-74.
  • Baştuğ, M., & Kaman, Ş. (2013). Nörolojik etki yönteminin öğrencilerin akıcı okuma ve anlama becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 291-309. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19398/206119
  • Baydık, B. (2006). Okuma güçlüğü olan çocukların sözcük okuma becerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7(1) 29-36. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000097
  • Baydık, B., Ergül, C., & Bahap Kudret, Z. (2012). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma akıcılığı sorunları ve öğretmenlerinin bu sorunlara yönelik öğretim uygulamaları. İlköğretim Online, 11(3), 778-789. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8588/106727
  • Bender, W.N., & Larkin, M.J. (2003). Reading strategies for elemantery students with reading difficulties. Corwin Press.
  • Benner, G. J., Michael, E., Ralston, N. C., & Lee, E. O. (2022). The impact of supplemental word recognition strategies on students with reading difficulties. International Journal of Instruction, 15(1), 837-856. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15148a
  • Carnine, D., Silbert, J., Kame’enui, E., Slocum, T. A., & Travers, P. (2017). Direct instruction reading (6th ed.). Pearson.
  • Ceylan, M. (2016). Okuma başarısızlığı olan öğrencilerin farklı metin türlerinde okuma akıcılıklarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Chard, D. J., & Dickson, S. V. (1999). Phonological awareness: Instructional and assessment guidelines. Intervention in School and Clinic, 34, 261-270.
  • Christensen, L. B. , Burke Johnson, R., & Turner, L. A. (2020). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. (Çev. Ed. A. Aypay). Anı Yayıncılık.
  • Clay, M. M. (1993). An observation survey of early litearcy achievement. Heinemann.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni. (Demir,S.B.Çev.Ed.). Eğiten Kitap.
  • Cunningham, P.M., & Cunningham, J.W. (2002). In A.E. Farstrup & S.J. Samuels (Eds.), What Research has to say about reading ınstruction (3rd ed., pp. 87–109). Used with permission of the International Reading Association.
  • Çankal, A. O. (2018). Akıcı okuma stratejilerinin 4.sınıf Türkçe derslerinde okuduğunu anlama becerisine ve okuma motivasyonuna etkisi [Yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Çayır, A., & Ulusoy, M. (2014). Akıcılığı geliştirme programının ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin okuma ve anlama becerileri üzerindeki etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(2), 26-43. https://doi.org/10.30703/cije.321340
  • Çetinkaya Edizer, Z., Dilidüzgün, Ş., Ak Başoğul, D., Karagöz, M., & Yücelşen, N. (2018). Türkçe ders kitaplarındaki okuma etkinliklerinde kullanılan üstbilişsel okuma stratejileri ile okuma yöntem-tekniklerinin metin türüne uygunluk bağlamında değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 479-511. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/49273/629332
  • Çolak, C., & Yılmaz, M. (2023). Disleksi ve etkili tedavi yöntemleri. ACADEMIC SOCIAL RESOURCES JOURNAL, 8(51), 3054-3061. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.70960
  • Dağ, N. (2010). Okuma güçlüğünün giderilmesinde 3p metodu ile boşluk tamamlama (cloze) tekniğinin kullanımı üzerine bir çalışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000146
  • Değirmenci Gündoğmuş, H., & Çayır, A. (2023). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin metin türüne göre okuma hatalarının incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 1214-1226. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1372729
  • Demirtaş, G. (2016). Okuma güçlüğü yaşayan dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir durum çalışması [Yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Demirtaş, E. (2022). Prozodi öğretiminin okuma güçlüğü olan bir ilkokul öğrencisinin okuma akıcılığı ve okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkisi [Yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Dilidüzgün, Ş., Çetinkaya-Edizer, Z., Ak-Başoğul, D., Oryaşın, M., & Yücelşen, N. (2019). Metin türü bağlamında okuma yöntem-teknikleriyle üstbilişsel okuma stratejilerini ilişkilendirme çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(3), 1796-1816. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/49273/629332
  • Edis, Ş., & Yılmaz, M. (2020). “Kelime tekrar tekniğinin okuma güçlüklerini gidermedeki önemi”. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(35), 1594-1604. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.613
  • Em, G. ve Yöndem, S. (2021). İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin dinlediği metni anlamasında müzikal nüans ve ritmik kalıpların etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 571-599. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/62024/726909
  • Ergül, C., Akoğlu, G., Yalçın, S., Ökçün Akçamuş, M. Ç., Kılıç Tülü, B., & Kudret, Z. B. (2024). Fonolojik işlemleme ve dil becerilerinin okuma akıcılığının boylamsal gelişimindeki rolü. Eğitim ve Bilim, 49(219), 27-48. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2024.12029
  • Ergül, C., Ökctin Akçamuş, M. Ç., Akoğlu, G., Kılıç Tülü, B., & Demir, E. (2021). İkokul çocuklarına yönelik geliştirilmiş Okuma Yazma Değerlendirme Bataryasının (OYAB) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 740-770. https://doi.org/10.16916/aded.874262
  • Foorman, B.R., York, M., Santi, K.L., & Francis, D. (2008). Contextual effects on predicting risk for reading difficulties in first and second grade. Read Writ, 21, 371–394. https://doi.org/10.1007/s11145-007-9079-5
  • Giazitzidou, S., & Padeliadu, S. (2022). Contribution of morphological awareness to reading fluency of children with and without dyslexia: Evidence from a transparent orthography. Annals of Dyslexia, 72(3), 509–531. https://doi.org/10.1007/s11881-022-00267-z
  • Gökçe-Sarıpınar, E., & Erden, G. (2010). Okuma güçlüğünde akademik beceri ve duyusal-motor işlevleri değerlendirme testlerinin kullanılabilirliği [Usability of tests measuring academic skills and sensorymotor functions in reading disability]. Türk Psikoloji Dergisi, 25(65), 56-66. https://www.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443320100000m000110.pdf
  • Hendricks, C. (2006). Improving schools through action research: A comprehensive for educators. Pearson Education.
  • Hiebert, E.H. (2006). Becoming fluent: repeated reading with scaffolded texts. In Samuels S. J., Farstrup, A.E. (Eds), What research has to say about fluency instructions (pp.204-226). International Reading Association.
  • Hiebert, E. H., & Fisher, C. W. (2005). A review of the national reading panel’s studies on fluency: The role of text. The Elementary School Journal, 105(5), 443-460.
  • Hudson, R. F., Lane, H. B., & Pullen, P. C. (2005). Reading fluency assessment and instruction: What, why, and how? The Reading Teacher, 58(8), 702-714. https://doi.org/10.1598/RT.58.8.1
  • Jenkins, J. R., & Larson, K. (1979). Evaluating error-correction procedures for oral reading. The Journal of Special Education, 13(2), 145-156. https://doi.org/10.1177/002246697901300206
  • Joseph, L. M. (2002). Helping children link sound to print: Phonics procedures for small-group or whole-class settings. Intervention in School and Clinic, 37(4), 217–221. https://doi.org/10.1177/105345120203700404
  • Kanık Uysal, P. & Duman, A. (2020). The effects of fluency-oriented reading instruction on reading skills. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(4), 1111-1146. http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2020.034
  • Karakaş, H. (2023). “Dijital çağda okuma eğitimi” adli eser üzerine". Kocatepe Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 113-121. https://doi.org/10.5281/zenodo.8091238
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kargın, T., Güldenoğlu, B., & Alatlı, R. (2023). Okuma güçlüğü olan ve olmayan okuyucuların okuma performanslarının okumanın bileşenleri açısından gelişimsel olarak incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 68-105. https://doi.org/10.29299/kefad.1177181
  • Kendeou, P., Broek, P., Helder, A., & Karlsson, J. (2014). A cognitive view of reading comprehension: implications for reading difficulties. Learning Disabilities Research & Practice, 29(1), 10–16. https://doi.org/10.1111/ldrp.12025
  • Kesik, C. & Polat, İ. (2023). The effect of poetry reading studies based on reading strategies on reading fluent skills. E-International Journal of Educational Research, 14(1), 313-329. DOI: https://doi.org/10.19160/eijer.1226393
  • Keskin, H. K. (2012). Akıcı okuma yöntemlerinin okuma becerisi üzerindeki etkisi [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Keşgül Sercan, Y. (2020). Ses hece sözcük cümle fonolojik farkındalık eğitimi. Pencere-sey.
  • Klauda, S. L., & Guthrie, J. T. (2008). Relationships of three components of reading fluency to reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 100(2), 310–321. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.2.310
  • Kuhn, M. R, Schwanenflugel, P. J., & Meisinger, E. B. (2010). Aligning theory and assessment of reading fluency: Automaticity, prosody, and definitions of fluency. Reading Research Quarterly, 45(2) (2010), 230-251. https://doi.org/10.1598/RRQ.45.2.4
  • Kuhn, M. R., & Stahl, S.A. (2003). Fluency: A review of developmental and remedial practices. Journal of Educational Psychology, 95, 3-21. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.3
  • Kurban, H. (2018). Akıcılık odaklı okuma eğitimi ile okuma becerilerinin geliştirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Kuruoğlu, G., & Şen, N. (2018). Okuma güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerinin yaptıkları okuma hatalarının incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-110. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ekuad/issue/38280/448924
  • Kuruyer, G.H. (2014). Zenginleştirilmiş okuma programının okuma güçlüğü olan öğrencilerin bilişsel süreç ve nöral yapılarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Lane, H. B., Hudson, R. F., Leite, W. L., Kosanovich, M. L., Strout, M. T., Fenty, N. S., and Wright, T. L. (2009). Teacher knowledge about reading fluency and indicators of students’fluency growth in reading first schools. Reading & Writing Quarterly, 25, 57-86. http://dx.doi.org/10.1080/10573560802491232
  • Lastovčić, A. (2024). Nursery rhymes in early speech development [Doctoral dissertation]. University of Zagreb.
  • Lerner, J. W. (2000). Learning disabilities: Theories, diagnosis, and correction. Houghton Mifflin.
  • Manning, M. (2003). A poetic awakening. Teaching PreK–8, 33(5), 85–87.
  • Martinez, M., Yokota, J., & Temple, C. (2017). Thinking and learning through children’s literature. Rowman & Littlefield.
  • Mathson, D. V., Allington, R. L., & Solic, K. L. (2006). Hijacking fluency and instructionally informative assessments. In T. Rasinski, C. Blachowicz, & K. Lems, (Eds.), Fluency instruction: Research-based best practices (pp. 106- 119). The Guilford Press.
  • McCormack, R. L., & Pasquarelli, S. L. (2010). Teaching reading: Strategies & resources for grades K- 6. A Disivion of Guilford Pablications.
  • McCoy, K. M. (1995). Teaching special learners in the general education classroom: Methods and techniques. Love Publishing Company.
  • Mello, G. D., Ibrahim, M. N. A., Arumugam, A., Husin-Ma’mor, M. S., Omar, N. H., & Sathiyasenan, S. D. (2022). Nursery rhymes: Its effectiveness in teaching of english among pre-schoolers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(6), 1914 – 1924. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v12- i6/14124
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2019).Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Morris, D., & Perney, J. (1984). Developmental spelling as a predictor of first-grade reading achievement. The Elementary School Journal, 84(4), 441–457. https://doi.org/10.1086/461375
  • Nacar, G., & Baştuğ, M. (2023). Akıcı okuma ile akıcı yazma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 11(2), 79-94. https://doi.org/10.35233/oyea.1214640
  • National reading panel report (2000). 02/11/2023 tarihinde http://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/Pages/findings.aspx adresinden ulaşılmıştır.
  • Overstreet, T. B. (2014). The effect of prosody instruction on reading fluency and comprehension among third-grade students. Andrews University, 205s. https://dx.doi.org/10.32597/dissertations/616/
  • Owens, R.E., Jr. (2008). Language disorder: A functional approach to assesment and intervention (5th ed.). Allyn& Bacon/Pearson.
  • Özata, H., & Haznedar, B. (2018). İlköğretim ikinci sınıfta akıcı sözcük okuma ve okuduğunu anlamayı etkileyen faktörler. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 35(2), 1-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/buje/issue/44507/551886
  • Özbay, M. (2011). Türkçe özel öğretim yöntemleri. Ankara: Öncü.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Sage publication (3rd Ed.).
  • Perfetti, C. A. (1985). Reading ability. Oxford University Press.
  • Perfetti, C. A., & Hogaboam, T. (1975). Relationship between single word decoding and reading comprehension skill. Journal of Educational Psychology, 67(4), 461–469. https://doi.org/10.1037/h0077013
  • Peterson, R. L., & Pennington, B. F. (2012). Developmental dyslexia.The Lancet, 379(9830), 1997–2007. https://doi.org/10.1016/S0140‐6736(12)60198‐6
  • Pikulski, J. J., & Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension. The Reading Teacher, 58(6), 510-519. https://www.jstor.org/stable/20205516 adresinden erişilmiştir.
  • Rasinski, T. (2006). Reading fluency instruction: Moving beyond accuracy, automaticity, and prosody. The Reading Teacher, 59 (7), 704-706. https://doi.org/10.1598/RT.59.7.10
  • Rasinski, T. (2014). Fluency matters. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(1), 3-12. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1053609.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Rasinski, T., & Samuels, S. J. (2011). Reading fluency: What it is and what it is not. In S. J. Samuels & A. E. Farstrup (Eds.), What research has to say about reading instruction (4th ed.) (pp. 94-113). International Reading Association.
  • Rasinski, T. V., Rupley, W. H., Paige, D. D., & Dee-Nichols, W. (2016). Alternative text types to ımprove reading fluency for competent to struggling readers. International Journal of Instruction, 9(1), 163-178.
  • Razgatlıoğlu, M., & Ulusoy, M. (2022). The effect of activity-based poetry studies on reading fluency and creative writing skills. International Journal of Progressive Education, 18(3), 226-243. https://doi.org/10.29329/ijpe.2022.439.15
  • Reıd, G., & Green, S. (2020). Dislesi 100+ pratik öneri. (Çev. S. Aras). Baskı: 5. Arkadaş Yayınevi.
  • Reutzel, D. R., & Cooter, R. B. (1996). Teaching children to read: From basals to books. Colombus: Merrill-Prentice Hall Publishing Company.
  • Richek, M. A., Caldwell, J. S., Jennings, J. H., & Lerner, J. W. (2002). Reading problems: Assessment and teaching strategies (4 ed.). Allyan and Bacon
  • Saat, F. (2019). İlkokulda öz değerlendirmeye dayalı sesli okuma yönteminin akıcı okuma ve okuduğunu anlamaya etkisi [Yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi.
  • Sidekli, S. (2010). Eylem araştırması: ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma ve anlama güçlüklerinin giderilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 563-580. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubar/issue/16968/177248 adresinden erişilmiştir.
  • Sirem, Ö., Bağbaşı, G.N., & Baş, Ö. (2020). Okuma güçlüğünün giderilmesine yönelik bir uygulama: Fernald yönteminin kullanımı. Journal of History School, 45, 1209-1227. http://dx.doi.org/10.29228/Joh42107
  • Sözen, N. (2022). Okuma akıcılığı ve anlama becerilerinin geliştirilmesinde okuma stratejileri ve yöntemler. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(4), 141-160. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/73282/1166921#article_cite
  • Şahin, K., & Melanlıoğlu, D. (2021). Okuma güçlüğü çeken ortaokul öğrencileri üzerine bir eylem araştırması. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Özel sayı 1), 78-89. https://doi.org/10.47770/ukmead.984535
  • Şen, N. (2016). Okuma güçlüğü çeken ortaokul öğrencilerinin okuma becerilerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Tekin-İftar, E. (2012). Tek-denekli araştırmalar ve temel kavramlar [Single case research and basic conceptions]. E. Tekin-İftar (Ed.), Eğitim ve davranış bilimlerinde tek-denekli araştırmalar içinde (ss. 15-39). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayını [Turkish Pschologists Association Publication].
  • Turna, C. (2017). Sesbilgisel çözümleme becerileri ile okuma akıcılığı arasındaki ilişkinin gelişimsel bakış açısıyla incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Türkmenoğlu, M. (2016). İlkokulda akran öğretimi aracılığıyla okuma güçlüğünün giderilmesi [Yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Türkmenoğlu, M., & Baştuğ, M. (2017). İlkokulda akran öğretimi aracılığıyla okuma güçlüğünün giderilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 36-66. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/32382/359880
  • Ulusoy, M. (2009). Boşluk tamamlama testinin okuma düzeyini ve okunabilirliği ölçmede kullanılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 105-126. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26140/275303
  • Ulusoy, M., Ertem, İ. S., & Dedeoğlu, H. (2011). Öğretmen Adaylarının 1-5. sınıf öğrencilerine yönelik hazırladıkları sesli okuma kayıtlarının prozodi yeterlikleri açısından değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 759-774. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/76971
  • Uribe-Zarain, X. (2007). Relationship between performance on dibels oral reading fluency and performance on the reading dstp year 2005-2006. Report T07, 7.
  • Uzunkol, E. (2013). Akıcı okuma sürecinde karşılaşılan sorunların tespiti ve giderilmesine yönelik bir durum çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 70-83. https://doi.org/10.17860/efd.82014
  • Üşümez, İ., Kargın, T., & Güldenoğlu, İ. B. (2024). The effect of comprehension skills on students reading performance: Evaluation of good and poor readers. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1458-1484. https://doi.org/10.29299/kefad.1317866
  • Varol, H. (2017). Akıcılığı geliştirme programı ile okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir analiz [Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Vilger, M. P. (2008). Reading fluency: A bridge from decoding to comprehension research brief. Outoskills.
  • Yeung, S. S., Siegel, L. S., & Chan, C. K. (2013). Effects of a phonologicalawareness program on English reading and spelling among Hong Kong Chinese ESL children. Reading and Writing, 26(5), 681–704. https://doi.org/10.1007/s11145‐012‐9383‐6
  • Yılmaz, M. (2008). Kelime tekrar tekniğinin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26112/275111#article_cite
  • Yılmaz, M. (2022). “Fernald yönteminin okuma güçlüğünü gidermedeki önemi”. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(59), 868-874. http://dx.doi.org/10.292 28/smryj.62316
  • Yılmaz Alkan, Z. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma becerilerini geliştirmede tekerlemelerin etkisi [Yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Young, C. & Rasinki, T. (2009). Implementing readers' theatre as an approach to classroom fluency instruction. The Reading Teacher, 63(1), 4-13. https://doi. org/10.1598/RT.63.1.1
  • Yüksel, A. (2010). Okuma güçlüğü çeken bir öğrencinin okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir çalışma. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 124-134. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c3s1/c3s1m8.pdf
  • Zimmerman, B., & Rasinski, T. (2012). The fluency development lesson: A model of authentic and effective fluency instruction. In T. Rasinski, C. Blachowicz, & K. Lems (Eds.), Fluency instruction (2nd ed., pp. 172–184). Guilford.
  • Zutell, J., & Rasinski, T. (1991). Training teachers to attend to their students' oral reading fluency. Theory Into Practice, 30(3), 211-217. https://doi.org/10.1080/00405849109543502

Akıcı Okumanın Desteklenmesinde Metin Türleriyle ve Akıcı Okuma Stratejileriyle Zenginleştirilmiş Müdahalenin Etkisi

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1948 - 1980, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1570498

Abstract

Bu çalışmada okuma güçlüğü tanılı bir ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinin akıcı okuma becerisinin iyileştirilmesi hedeflenmiştir. Bu amaçla araştırmacılar tarafından “Metin Türleriyle ve Akıcı Okuma Stratejileriyle Zenginleştirilmiş Bireyselleştirilmiş Okuma Destek Programı (METASZEP)’’ hazırlanmıştır. Çalışmada uygulama odaklı eylem araştırması kullanılmıştır. Örneklem ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Çalışma sürecinde ilk olarak katılımcının doğru okuma düzeyi, okuma hızı ve prozodik okuma düzeyini belirleyebilmek için ön test uygulaması yapılmıştır. Doğru okuma düzeyinin endişe düzeyinde, okuma hızının 64 puan ve okuma prozodisinin 6 puan olduğu tespit edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Katılımcının Özelliklerini Belirlemeye Yönelik Görüşme Soruları’’, “Farklı Türdeki Metinler”, “Ön ve Son Test Olarak Kullanılan Metin” ve “Okuma Metinlerine İlişkin Ses Kayıtları”, “Okuma Prozodisi Rubriği” ve “Defter Çalışmaları” kullanılmıştır. Çalışma toplam 18 saatte ve beş haftada tamamlanmıştır. Öğretim oturumları 25+10+25 dakikalık bölümlere ayrılmış. İlk 25 dakikalık kısımda katılımcıya ön okuma yaptırılmıştır. 10 dakika dinlenmeye ayrılmıştır. İkinci 25 dakikada METASZEP’teki farklı türdeki metinler üzerinden kelime tekrar tekniği ve kelime kutusu stratejisi kullanılarak çalışılmıştır. Metinler hikâye, tekerleme, mani, ninni, şiir, sayışma ve şarkı türlerinde ve okunabilirlik düzeyleri çok kolay, kolay ve orta güçlüktedir. Çalışmanın sonunda yapılan son test sonucunda, katılımcının doğru okuma düzeyinin serbest okuma düzeyine, okuma hızının 90’a, okuma prozodisinin ise 15’e yükseldiği tespit edilmiştir.

Ethical Statement

Yüksek öğretim kurumunun araştırma makalelerinde uyulması gereken etik kurallara uyulmuştur.

Supporting Institution

HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ

Project Number

1

Thanks

Hacettepe Üniversitesi etik komisyon izninin alınma sürecindeki desteklerinden dolayı aileye işbirlikçi yaklaşımlarından dolayı çok teşekkür ederiz.

References

  • Adams, M. J. (1990). Beginning to read: Thinking and learning about print. MIT Press.
  • Akdal, D. (2018). Sesbilgisel farkındalık becerilerini desteklemeye yönelik SESFAR müdahale programının etkililiğinin incelenmesi [Doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2008). Türkçe öğretim yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2014). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyol, H., & Ketenoğlu-Kayabaşı, Z. E. (2018). Okuma güçlüğü yaşayan bir öğrencinin okuma becerilerinin geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 43(193), 143-158. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7240
  • Akyol, H., & Kodan, H. (2016). Okuma güçlüğünün giderilmesine yönelik bir uygulama: Akıcı okuma stratejilerinin kullanımı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 7-21. https://dergipark.org.tr/tr/pub/omuefd/issue/26853/282414
  • Akyol, H., & Sever, E. (2019). Okuma yazma güçlüğü ve bir eylem araştırması: İkinci sınıf örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 685-707. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/334335
  • Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, Ç., & Rasinski, T. V. (2014). Okumayı değerlendirme öğretmenler için kolay ve pratik bir yol. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyol, H., & Yıldız, M. (2010, Mayıs). Okuma bozukluğu olan bir öğrencinin okuma ve yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir durum çalışması [Sözlü bildiri]. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Türkiye.
  • Anaz, Z. (2018). Mavisel Yener‟in çocuk kitaplarında sözlü edebiyat ürünleri. Asya Studies, 5(5), 21-35. https://doi.org/10.31455/asya.459790
  • Arabacı, G. (2022). Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerde akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(2), 365-388. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.700711
  • Archer, A. L., Gleason, M., & Vachon, V. (2003). Decoding and fluecy: Foundation skills for struggling older readers. Learning Disabilities Quarterly, 26(2), 89-101. https://doi.org/10.2307/1593592
  • Aşıkcan, M., & Saban, A. (2020). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 46(205), 19-47. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.9015
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. Dil Dergisi, 58, 71-74.
  • Baştuğ, M., & Kaman, Ş. (2013). Nörolojik etki yönteminin öğrencilerin akıcı okuma ve anlama becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 291-309. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19398/206119
  • Baydık, B. (2006). Okuma güçlüğü olan çocukların sözcük okuma becerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7(1) 29-36. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000097
  • Baydık, B., Ergül, C., & Bahap Kudret, Z. (2012). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma akıcılığı sorunları ve öğretmenlerinin bu sorunlara yönelik öğretim uygulamaları. İlköğretim Online, 11(3), 778-789. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8588/106727
  • Bender, W.N., & Larkin, M.J. (2003). Reading strategies for elemantery students with reading difficulties. Corwin Press.
  • Benner, G. J., Michael, E., Ralston, N. C., & Lee, E. O. (2022). The impact of supplemental word recognition strategies on students with reading difficulties. International Journal of Instruction, 15(1), 837-856. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15148a
  • Carnine, D., Silbert, J., Kame’enui, E., Slocum, T. A., & Travers, P. (2017). Direct instruction reading (6th ed.). Pearson.
  • Ceylan, M. (2016). Okuma başarısızlığı olan öğrencilerin farklı metin türlerinde okuma akıcılıklarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Chard, D. J., & Dickson, S. V. (1999). Phonological awareness: Instructional and assessment guidelines. Intervention in School and Clinic, 34, 261-270.
  • Christensen, L. B. , Burke Johnson, R., & Turner, L. A. (2020). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. (Çev. Ed. A. Aypay). Anı Yayıncılık.
  • Clay, M. M. (1993). An observation survey of early litearcy achievement. Heinemann.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni. (Demir,S.B.Çev.Ed.). Eğiten Kitap.
  • Cunningham, P.M., & Cunningham, J.W. (2002). In A.E. Farstrup & S.J. Samuels (Eds.), What Research has to say about reading ınstruction (3rd ed., pp. 87–109). Used with permission of the International Reading Association.
  • Çankal, A. O. (2018). Akıcı okuma stratejilerinin 4.sınıf Türkçe derslerinde okuduğunu anlama becerisine ve okuma motivasyonuna etkisi [Yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Çayır, A., & Ulusoy, M. (2014). Akıcılığı geliştirme programının ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin okuma ve anlama becerileri üzerindeki etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(2), 26-43. https://doi.org/10.30703/cije.321340
  • Çetinkaya Edizer, Z., Dilidüzgün, Ş., Ak Başoğul, D., Karagöz, M., & Yücelşen, N. (2018). Türkçe ders kitaplarındaki okuma etkinliklerinde kullanılan üstbilişsel okuma stratejileri ile okuma yöntem-tekniklerinin metin türüne uygunluk bağlamında değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(29), 479-511. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/49273/629332
  • Çolak, C., & Yılmaz, M. (2023). Disleksi ve etkili tedavi yöntemleri. ACADEMIC SOCIAL RESOURCES JOURNAL, 8(51), 3054-3061. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.70960
  • Dağ, N. (2010). Okuma güçlüğünün giderilmesinde 3p metodu ile boşluk tamamlama (cloze) tekniğinin kullanımı üzerine bir çalışma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000146
  • Değirmenci Gündoğmuş, H., & Çayır, A. (2023). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin metin türüne göre okuma hatalarının incelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 1214-1226. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1372729
  • Demirtaş, G. (2016). Okuma güçlüğü yaşayan dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir durum çalışması [Yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Demirtaş, E. (2022). Prozodi öğretiminin okuma güçlüğü olan bir ilkokul öğrencisinin okuma akıcılığı ve okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkisi [Yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Dilidüzgün, Ş., Çetinkaya-Edizer, Z., Ak-Başoğul, D., Oryaşın, M., & Yücelşen, N. (2019). Metin türü bağlamında okuma yöntem-teknikleriyle üstbilişsel okuma stratejilerini ilişkilendirme çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(3), 1796-1816. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/49273/629332
  • Edis, Ş., & Yılmaz, M. (2020). “Kelime tekrar tekniğinin okuma güçlüklerini gidermedeki önemi”. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 6(35), 1594-1604. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.613
  • Em, G. ve Yöndem, S. (2021). İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin dinlediği metni anlamasında müzikal nüans ve ritmik kalıpların etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 571-599. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/62024/726909
  • Ergül, C., Akoğlu, G., Yalçın, S., Ökçün Akçamuş, M. Ç., Kılıç Tülü, B., & Kudret, Z. B. (2024). Fonolojik işlemleme ve dil becerilerinin okuma akıcılığının boylamsal gelişimindeki rolü. Eğitim ve Bilim, 49(219), 27-48. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2024.12029
  • Ergül, C., Ökctin Akçamuş, M. Ç., Akoğlu, G., Kılıç Tülü, B., & Demir, E. (2021). İkokul çocuklarına yönelik geliştirilmiş Okuma Yazma Değerlendirme Bataryasının (OYAB) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 740-770. https://doi.org/10.16916/aded.874262
  • Foorman, B.R., York, M., Santi, K.L., & Francis, D. (2008). Contextual effects on predicting risk for reading difficulties in first and second grade. Read Writ, 21, 371–394. https://doi.org/10.1007/s11145-007-9079-5
  • Giazitzidou, S., & Padeliadu, S. (2022). Contribution of morphological awareness to reading fluency of children with and without dyslexia: Evidence from a transparent orthography. Annals of Dyslexia, 72(3), 509–531. https://doi.org/10.1007/s11881-022-00267-z
  • Gökçe-Sarıpınar, E., & Erden, G. (2010). Okuma güçlüğünde akademik beceri ve duyusal-motor işlevleri değerlendirme testlerinin kullanılabilirliği [Usability of tests measuring academic skills and sensorymotor functions in reading disability]. Türk Psikoloji Dergisi, 25(65), 56-66. https://www.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443320100000m000110.pdf
  • Hendricks, C. (2006). Improving schools through action research: A comprehensive for educators. Pearson Education.
  • Hiebert, E.H. (2006). Becoming fluent: repeated reading with scaffolded texts. In Samuels S. J., Farstrup, A.E. (Eds), What research has to say about fluency instructions (pp.204-226). International Reading Association.
  • Hiebert, E. H., & Fisher, C. W. (2005). A review of the national reading panel’s studies on fluency: The role of text. The Elementary School Journal, 105(5), 443-460.
  • Hudson, R. F., Lane, H. B., & Pullen, P. C. (2005). Reading fluency assessment and instruction: What, why, and how? The Reading Teacher, 58(8), 702-714. https://doi.org/10.1598/RT.58.8.1
  • Jenkins, J. R., & Larson, K. (1979). Evaluating error-correction procedures for oral reading. The Journal of Special Education, 13(2), 145-156. https://doi.org/10.1177/002246697901300206
  • Joseph, L. M. (2002). Helping children link sound to print: Phonics procedures for small-group or whole-class settings. Intervention in School and Clinic, 37(4), 217–221. https://doi.org/10.1177/105345120203700404
  • Kanık Uysal, P. & Duman, A. (2020). The effects of fluency-oriented reading instruction on reading skills. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(4), 1111-1146. http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2020.034
  • Karakaş, H. (2023). “Dijital çağda okuma eğitimi” adli eser üzerine". Kocatepe Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 113-121. https://doi.org/10.5281/zenodo.8091238
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kargın, T., Güldenoğlu, B., & Alatlı, R. (2023). Okuma güçlüğü olan ve olmayan okuyucuların okuma performanslarının okumanın bileşenleri açısından gelişimsel olarak incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 68-105. https://doi.org/10.29299/kefad.1177181
  • Kendeou, P., Broek, P., Helder, A., & Karlsson, J. (2014). A cognitive view of reading comprehension: implications for reading difficulties. Learning Disabilities Research & Practice, 29(1), 10–16. https://doi.org/10.1111/ldrp.12025
  • Kesik, C. & Polat, İ. (2023). The effect of poetry reading studies based on reading strategies on reading fluent skills. E-International Journal of Educational Research, 14(1), 313-329. DOI: https://doi.org/10.19160/eijer.1226393
  • Keskin, H. K. (2012). Akıcı okuma yöntemlerinin okuma becerisi üzerindeki etkisi [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Keşgül Sercan, Y. (2020). Ses hece sözcük cümle fonolojik farkındalık eğitimi. Pencere-sey.
  • Klauda, S. L., & Guthrie, J. T. (2008). Relationships of three components of reading fluency to reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 100(2), 310–321. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.2.310
  • Kuhn, M. R, Schwanenflugel, P. J., & Meisinger, E. B. (2010). Aligning theory and assessment of reading fluency: Automaticity, prosody, and definitions of fluency. Reading Research Quarterly, 45(2) (2010), 230-251. https://doi.org/10.1598/RRQ.45.2.4
  • Kuhn, M. R., & Stahl, S.A. (2003). Fluency: A review of developmental and remedial practices. Journal of Educational Psychology, 95, 3-21. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.3
  • Kurban, H. (2018). Akıcılık odaklı okuma eğitimi ile okuma becerilerinin geliştirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Kuruoğlu, G., & Şen, N. (2018). Okuma güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerinin yaptıkları okuma hatalarının incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-110. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ekuad/issue/38280/448924
  • Kuruyer, G.H. (2014). Zenginleştirilmiş okuma programının okuma güçlüğü olan öğrencilerin bilişsel süreç ve nöral yapılarına etkisi [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Lane, H. B., Hudson, R. F., Leite, W. L., Kosanovich, M. L., Strout, M. T., Fenty, N. S., and Wright, T. L. (2009). Teacher knowledge about reading fluency and indicators of students’fluency growth in reading first schools. Reading & Writing Quarterly, 25, 57-86. http://dx.doi.org/10.1080/10573560802491232
  • Lastovčić, A. (2024). Nursery rhymes in early speech development [Doctoral dissertation]. University of Zagreb.
  • Lerner, J. W. (2000). Learning disabilities: Theories, diagnosis, and correction. Houghton Mifflin.
  • Manning, M. (2003). A poetic awakening. Teaching PreK–8, 33(5), 85–87.
  • Martinez, M., Yokota, J., & Temple, C. (2017). Thinking and learning through children’s literature. Rowman & Littlefield.
  • Mathson, D. V., Allington, R. L., & Solic, K. L. (2006). Hijacking fluency and instructionally informative assessments. In T. Rasinski, C. Blachowicz, & K. Lems, (Eds.), Fluency instruction: Research-based best practices (pp. 106- 119). The Guilford Press.
  • McCormack, R. L., & Pasquarelli, S. L. (2010). Teaching reading: Strategies & resources for grades K- 6. A Disivion of Guilford Pablications.
  • McCoy, K. M. (1995). Teaching special learners in the general education classroom: Methods and techniques. Love Publishing Company.
  • Mello, G. D., Ibrahim, M. N. A., Arumugam, A., Husin-Ma’mor, M. S., Omar, N. H., & Sathiyasenan, S. D. (2022). Nursery rhymes: Its effectiveness in teaching of english among pre-schoolers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(6), 1914 – 1924. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v12- i6/14124
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2019).Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Morris, D., & Perney, J. (1984). Developmental spelling as a predictor of first-grade reading achievement. The Elementary School Journal, 84(4), 441–457. https://doi.org/10.1086/461375
  • Nacar, G., & Baştuğ, M. (2023). Akıcı okuma ile akıcı yazma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 11(2), 79-94. https://doi.org/10.35233/oyea.1214640
  • National reading panel report (2000). 02/11/2023 tarihinde http://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/Pages/findings.aspx adresinden ulaşılmıştır.
  • Overstreet, T. B. (2014). The effect of prosody instruction on reading fluency and comprehension among third-grade students. Andrews University, 205s. https://dx.doi.org/10.32597/dissertations/616/
  • Owens, R.E., Jr. (2008). Language disorder: A functional approach to assesment and intervention (5th ed.). Allyn& Bacon/Pearson.
  • Özata, H., & Haznedar, B. (2018). İlköğretim ikinci sınıfta akıcı sözcük okuma ve okuduğunu anlamayı etkileyen faktörler. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 35(2), 1-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/buje/issue/44507/551886
  • Özbay, M. (2011). Türkçe özel öğretim yöntemleri. Ankara: Öncü.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Sage publication (3rd Ed.).
  • Perfetti, C. A. (1985). Reading ability. Oxford University Press.
  • Perfetti, C. A., & Hogaboam, T. (1975). Relationship between single word decoding and reading comprehension skill. Journal of Educational Psychology, 67(4), 461–469. https://doi.org/10.1037/h0077013
  • Peterson, R. L., & Pennington, B. F. (2012). Developmental dyslexia.The Lancet, 379(9830), 1997–2007. https://doi.org/10.1016/S0140‐6736(12)60198‐6
  • Pikulski, J. J., & Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension. The Reading Teacher, 58(6), 510-519. https://www.jstor.org/stable/20205516 adresinden erişilmiştir.
  • Rasinski, T. (2006). Reading fluency instruction: Moving beyond accuracy, automaticity, and prosody. The Reading Teacher, 59 (7), 704-706. https://doi.org/10.1598/RT.59.7.10
  • Rasinski, T. (2014). Fluency matters. International Electronic Journal of Elementary Education, 7(1), 3-12. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1053609.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Rasinski, T., & Samuels, S. J. (2011). Reading fluency: What it is and what it is not. In S. J. Samuels & A. E. Farstrup (Eds.), What research has to say about reading instruction (4th ed.) (pp. 94-113). International Reading Association.
  • Rasinski, T. V., Rupley, W. H., Paige, D. D., & Dee-Nichols, W. (2016). Alternative text types to ımprove reading fluency for competent to struggling readers. International Journal of Instruction, 9(1), 163-178.
  • Razgatlıoğlu, M., & Ulusoy, M. (2022). The effect of activity-based poetry studies on reading fluency and creative writing skills. International Journal of Progressive Education, 18(3), 226-243. https://doi.org/10.29329/ijpe.2022.439.15
  • Reıd, G., & Green, S. (2020). Dislesi 100+ pratik öneri. (Çev. S. Aras). Baskı: 5. Arkadaş Yayınevi.
  • Reutzel, D. R., & Cooter, R. B. (1996). Teaching children to read: From basals to books. Colombus: Merrill-Prentice Hall Publishing Company.
  • Richek, M. A., Caldwell, J. S., Jennings, J. H., & Lerner, J. W. (2002). Reading problems: Assessment and teaching strategies (4 ed.). Allyan and Bacon
  • Saat, F. (2019). İlkokulda öz değerlendirmeye dayalı sesli okuma yönteminin akıcı okuma ve okuduğunu anlamaya etkisi [Yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi.
  • Sidekli, S. (2010). Eylem araştırması: ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma ve anlama güçlüklerinin giderilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 563-580. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubar/issue/16968/177248 adresinden erişilmiştir.
  • Sirem, Ö., Bağbaşı, G.N., & Baş, Ö. (2020). Okuma güçlüğünün giderilmesine yönelik bir uygulama: Fernald yönteminin kullanımı. Journal of History School, 45, 1209-1227. http://dx.doi.org/10.29228/Joh42107
  • Sözen, N. (2022). Okuma akıcılığı ve anlama becerilerinin geliştirilmesinde okuma stratejileri ve yöntemler. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(4), 141-160. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/73282/1166921#article_cite
  • Şahin, K., & Melanlıoğlu, D. (2021). Okuma güçlüğü çeken ortaokul öğrencileri üzerine bir eylem araştırması. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Özel sayı 1), 78-89. https://doi.org/10.47770/ukmead.984535
  • Şen, N. (2016). Okuma güçlüğü çeken ortaokul öğrencilerinin okuma becerilerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Tekin-İftar, E. (2012). Tek-denekli araştırmalar ve temel kavramlar [Single case research and basic conceptions]. E. Tekin-İftar (Ed.), Eğitim ve davranış bilimlerinde tek-denekli araştırmalar içinde (ss. 15-39). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayını [Turkish Pschologists Association Publication].
  • Turna, C. (2017). Sesbilgisel çözümleme becerileri ile okuma akıcılığı arasındaki ilişkinin gelişimsel bakış açısıyla incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Türkmenoğlu, M. (2016). İlkokulda akran öğretimi aracılığıyla okuma güçlüğünün giderilmesi [Yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Türkmenoğlu, M., & Baştuğ, M. (2017). İlkokulda akran öğretimi aracılığıyla okuma güçlüğünün giderilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 36-66. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/32382/359880
  • Ulusoy, M. (2009). Boşluk tamamlama testinin okuma düzeyini ve okunabilirliği ölçmede kullanılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 105-126. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26140/275303
  • Ulusoy, M., Ertem, İ. S., & Dedeoğlu, H. (2011). Öğretmen Adaylarının 1-5. sınıf öğrencilerine yönelik hazırladıkları sesli okuma kayıtlarının prozodi yeterlikleri açısından değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 759-774. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/76971
  • Uribe-Zarain, X. (2007). Relationship between performance on dibels oral reading fluency and performance on the reading dstp year 2005-2006. Report T07, 7.
  • Uzunkol, E. (2013). Akıcı okuma sürecinde karşılaşılan sorunların tespiti ve giderilmesine yönelik bir durum çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 70-83. https://doi.org/10.17860/efd.82014
  • Üşümez, İ., Kargın, T., & Güldenoğlu, İ. B. (2024). The effect of comprehension skills on students reading performance: Evaluation of good and poor readers. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1458-1484. https://doi.org/10.29299/kefad.1317866
  • Varol, H. (2017). Akıcılığı geliştirme programı ile okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir analiz [Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Vilger, M. P. (2008). Reading fluency: A bridge from decoding to comprehension research brief. Outoskills.
  • Yeung, S. S., Siegel, L. S., & Chan, C. K. (2013). Effects of a phonologicalawareness program on English reading and spelling among Hong Kong Chinese ESL children. Reading and Writing, 26(5), 681–704. https://doi.org/10.1007/s11145‐012‐9383‐6
  • Yılmaz, M. (2008). Kelime tekrar tekniğinin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26112/275111#article_cite
  • Yılmaz, M. (2022). “Fernald yönteminin okuma güçlüğünü gidermedeki önemi”. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(59), 868-874. http://dx.doi.org/10.292 28/smryj.62316
  • Yılmaz Alkan, Z. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin akıcı okuma becerilerini geliştirmede tekerlemelerin etkisi [Yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi.
  • Young, C. & Rasinki, T. (2009). Implementing readers' theatre as an approach to classroom fluency instruction. The Reading Teacher, 63(1), 4-13. https://doi. org/10.1598/RT.63.1.1
  • Yüksel, A. (2010). Okuma güçlüğü çeken bir öğrencinin okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir çalışma. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 124-134. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c3s1/c3s1m8.pdf
  • Zimmerman, B., & Rasinski, T. (2012). The fluency development lesson: A model of authentic and effective fluency instruction. In T. Rasinski, C. Blachowicz, & K. Lems (Eds.), Fluency instruction (2nd ed., pp. 172–184). Guilford.
  • Zutell, J., & Rasinski, T. (1991). Training teachers to attend to their students' oral reading fluency. Theory Into Practice, 30(3), 211-217. https://doi.org/10.1080/00405849109543502
There are 119 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Articles
Authors

Fadime Akgül Çobanoğlu 0000-0003-3539-2027

Banu Aktürkoğlu 0000-0001-5307-882X

Project Number 1
Early Pub Date September 3, 2025
Publication Date September 15, 2025
Submission Date October 19, 2024
Acceptance Date August 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Akgül Çobanoğlu, F., & Aktürkoğlu, B. (2025). Akıcı Okumanın Desteklenmesinde Metin Türleriyle ve Akıcı Okuma Stratejileriyle Zenginleştirilmiş Müdahalenin Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1948-1980. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1570498