Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between 21st-Century Skills and Teaching-Learning Approaches of Pre-Service Teachers Who Will Teach Science Courses

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1823 - 1855, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1677107

Abstract

In the 21st century, emerging technologies and rapid social transformations have necessitated that individuals be equipped not only with academic knowledge but also with essential skills such as problem-solving, collaboration, communication, digital literacy, and critical thinking. This study examines the relationship between pre-service teachers’ perceptions of 21st-century skills and their teaching-learning approaches. The sample consists of 319 pre-service teachers enrolled in the elementary education and science education departments of a university located in the Western Black Sea region of Turkey. Data were collected using the 21st Century Skills Competency Perception Scale and the Teaching-Learning Approaches Scale. The findings reveal that pre-service teachers generally perceive themselves as competent in 21st-century skills and predominantly adopt a constructivist teaching-learning approach. Statistically significant differences were observed based on gender, grade level, and department, with second- and fourth-year students demonstrating higher competency perceptions. A key finding of the study is the positive contribution of constructivist approaches to the development of 21st-century skills. The study emphasizes the need for enhancing teachers’ competencies in these areas and recommends the implementation of educational policies that support the personal and professional development of pre-service teachers.

Project Number

2024/98

References

  • Alpar, R. (2014). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Detay Yayıncılık.
  • Aygün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Eğitim fakültesi öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160–175. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/399416
  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkiye uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları aralarındaki karşılıklı ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7–29. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/profile/Ayse- Aypay/publication/286016075_The_Adaptation_of_the_Teaching-Learning_Conceptions_Questionnaire_and_Its_Relationships_with_Epistemological_Beliefs/links/606389f9458515e834820f98/The-Adaptation-of-the-Teaching-Learning-Conceptions-Questionnaire-and-Its-Relationships-with-Epistemological-Beliefs.pdf
  • Berkant, H. G., & Varki, B. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 18(1), 45–60. https://doi.org/10.xxxx/ekuy.2022.12345
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (22. baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Chan, K. W., ve Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20(8), 817-831.
  • Çolak, E. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 44(197), 203–219.
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. In J. Bellanca ve R. Brandt (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn (pp. 51–76). Solution Tree Press.
  • Gedik, O., Turna, C., Turhan, E. M., ve Gençer, Y. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının farklılaştırılmış öğretime yönelik öz yeterlik algıları. Temel Eğitim, 19, 35–41. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/temelegitim/issue/76882/1266334
  • George, D., ve Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (4. baskı). Allyn ve Bacon.
  • Gömleksiz, M. N., Erdem, C., & Damar, M. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları: Sınıf düzeyi ve bölüm farklılıkları. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 112–130.
  • Hair, J. F., Jr., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., ve Tatham, R. L. (2011). Multivariate data analysis (7. baskı). Prentice Hall.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler (24. baskı). Nobel Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • National Research Council [NRC]. (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13398
  • Nissim, Y., Weissblueth, E., Scott-Webber, L., & Amar, S. (2016). The effect of a stimulating learning environment on pre-service teachers’ motivation and 21st century skills. Journal of Education and Learning, 5(3), 29–39. https://doi.org/10.5539/jel.v5n3p29
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. Retrieved from https://www.oecd.org
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2018). Future of education and skills 2030:The future we want. Retrieved from https://www.oecd.org/education/2030- project/
  • Partnership for 21st Century Learning. (2019). Framework for 21st century learning. P21. . Erişim adresi: http://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources
  • Schleicher, A. (2019). World class: How to build a 21st-century school system. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b3b37ec8-en
  • Tiryakioğlu, F. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri algılarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 134–150.
  • Trilling, B., ve Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.
  • Yılmaz, H., & Kaya, S. (2014). Yapılandırmacı öğretme-öğrenme anlayışına ilişkin eğitim fakültesi öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(176), 105-118.
  • Yılmaz, M., & Keles, Ö. (2020). Türkiye’de öğretmen eğitimi: 21. yüzyıl becerileri ve dijital çağın gereklilikleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 25(3), 45–61.

Fen Bilimleri Derslerine Girecek Olan Öğretmenlik Bölümü Öğrencilerinin 21. Yüzyıl Becerileri ve Öğretme-Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişki

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1823 - 1855, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1677107

Abstract

21. yüzyıldaki teknolojik ilerlemelerin ve toplumsal değişimlerin ortaya çıkardığı ihtiyaçlar, bireylerin problem çözme, iş birliği, iletişim, dijital okuryazarlık ve eleştirel düşünme gibi becerilerle donanmasını kaçınılmaz hale getirmiştir. Bu çalışma, eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ile öğretme-öğrenme anlayışları arasında var olan ilişkiyi incelemekte olan tez çalışmasından elde edilen verilerle oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemi, Batı Karadeniz’deki bir üniversitenin sınıf öğretmenliği ve fen bilimleri öğretmenliği bölümlerinde eğitim gören 319 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlilik Algısı Ölçeği ve Öğretme-Öğrenme Anlayışları Ölçeği ile elde edilen sonuçlar, geleceğin öğretmenlerinin genel olarak 21. yüzyıl becerileri konusunda kendilerini yeterli gördüklerini ve yapılandırmacı öğretme-öğrenme anlayışını benimsediklerini ortaya koymuştur. Cinsiyet, sınıf düzeyi ve bölüm gibi değişkenler açısından istatistiğe ilişkin olarak anlamlı farklılıklar belirlenmiş; özellikle üst sınıflarda okuyan eğitim fakültesi öğretmen adaylarının daha yüksek yeterlilik algısına sahip oldukları belirlenmiştir. Bu araştırmanın bulguları, sınıf öğretmenliği ve fen bilimleri öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören öğretmen adaylarından, sınıf düzeyi değişkeni açısından incelendiğinde, 2. ve 4. sınıf öğrencilerinin daha yüksek yeterlilik algılarına sahip olduklarını ortaya koymuştur. Yapılandırmacı öğretme-öğrenme anlayışının eğitim fakültesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine olan katkısı önemli bir bulgu olarak öne çıkmıştır. Öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerilerinin geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Ayrıca, eğitim fakültesi öğretmen adaylarının kişisel ve mesleki gelişimlerinin desteklenmesi için çeşitli eğitim politikalarının uygulanması önerilmektedir.

Ethical Statement

ETİK BEYAN Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Yazım Kılavuzu ve Şablonuna uygun olarak hazırladığım bu tez çalışmasında;  Tez içinde sunduğum verileri, bilgileri ve dokümanları akademik ve etik kurallar çerçevesinde elde ettiğimi,  Tüm bilgi, belge, değerlendirme ve sonuçları bilimsel etik ve ahlak kurallarına uygun olarak sunduğumu,  Tez çalışmasında yararlandığım eserlerin tümüne uygun atıfta bulunarak kaynak gösterdiğimi,  Kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı,  Bu tezde sunduğum çalışmanın özgün olduğunu bildirir aksi bir durumda aleyhime doğabilecek tüm hak kayıplarını kabullendiğimi beyan ederim. Teze ilişkin Turnitin adlı programında enstitü̈ müdürlüğünce belirlenen filtrelemeler uygulanarak alınmış̧ olan benzerlik raporuna göre, tezin benzerlik oranı %30’u geçmemektedir. Bu çalışma için Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimlerde İnsan Araştırmaları Etik Kurulundan 2024/98 sayısı ile etik izin alınmıştır. Alper Murat KARAGÜLLE

Supporting Institution

Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Project Number

2024/98

Thanks

En başta bu tezi bitirdiğimi maalesef göremeyen örnek bir hayat yaşamış olan rol modelim babam Ali KARAGÜLLE’ye, emeklerini benden asla esirgemeyen annem Ayşe KARAGÜLLE’ye ve hayatıma girdiği günden beri kendimi tamamlanmış hissettiğim eşim Merve KARAGÜLLE’ye yaptıkları her şey için sevgi, saygı, teşekkür ve minnetlerimi sunarım. Yüksek lisans eğitimim boyunca ve daha öncesindeki lisans eğitim sürecimde de bilgi, birikim ve tecrübeleriyle yol göstericim olan saygıdeğer hocam ve danışmanım Prof. Dr. Dündar YENER’e katkı, anlayış ve üzerimdeki emeklerinden dolayı saygı ve teşekkürlerimi sunarım. Doç. Dr. Mustafa YADİGAROĞLU hocama görüş ve değerlendirmeleriyle tezime yaptığı katkıları dolayısıyla saygı ve teşekkürlerimi sunarım. Görüş ve yorumları ile katkı sağlayan, bir abi gibi yol gösterici olan başta Dr. Öğr. Üyesi Mustafa YILMAZ hocama ve Dr. Öğr. Üyesi Alperen YANDI hocama saygı ve teşekkürlerimi sunarım. Her zaman destekleriyle yanımda olan canım ablalarım Aliye ŞEKER ve Ayfer ATEŞ’e sevgi ve teşekkürlerimi sunarım. Güzel gülüşleriyle ve neşeleriyle tezime çok büyük katkı sağlayan yiğenlerim Mehmet Mirza ATEŞ’e, Meriç Ela ŞEKER’e ve Defne Alya ŞEKER’e de teşekkür ederim. Çalışmama vakit ayırıp katılan ve tezimin oluşmasını sağlayan geleceğin öğretmeni olacak öğretmen adaylarına çok teşekkür ederim.

References

  • Alpar, R. (2014). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Detay Yayıncılık.
  • Aygün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Eğitim fakültesi öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160–175. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/399416
  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkiye uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları aralarındaki karşılıklı ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7–29. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/profile/Ayse- Aypay/publication/286016075_The_Adaptation_of_the_Teaching-Learning_Conceptions_Questionnaire_and_Its_Relationships_with_Epistemological_Beliefs/links/606389f9458515e834820f98/The-Adaptation-of-the-Teaching-Learning-Conceptions-Questionnaire-and-Its-Relationships-with-Epistemological-Beliefs.pdf
  • Berkant, H. G., & Varki, B. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 18(1), 45–60. https://doi.org/10.xxxx/ekuy.2022.12345
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (22. baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Chan, K. W., ve Elliott, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20(8), 817-831.
  • Çolak, E. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin yeterlik algılarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 44(197), 203–219.
  • Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. In J. Bellanca ve R. Brandt (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn (pp. 51–76). Solution Tree Press.
  • Gedik, O., Turna, C., Turhan, E. M., ve Gençer, Y. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının farklılaştırılmış öğretime yönelik öz yeterlik algıları. Temel Eğitim, 19, 35–41. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/temelegitim/issue/76882/1266334
  • George, D., ve Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (4. baskı). Allyn ve Bacon.
  • Gömleksiz, M. N., Erdem, C., & Damar, M. (2019). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları: Sınıf düzeyi ve bölüm farklılıkları. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 112–130.
  • Hair, J. F., Jr., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., ve Tatham, R. L. (2011). Multivariate data analysis (7. baskı). Prentice Hall.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler (24. baskı). Nobel Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • National Research Council [NRC]. (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13398
  • Nissim, Y., Weissblueth, E., Scott-Webber, L., & Amar, S. (2016). The effect of a stimulating learning environment on pre-service teachers’ motivation and 21st century skills. Journal of Education and Learning, 5(3), 29–39. https://doi.org/10.5539/jel.v5n3p29
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. Retrieved from https://www.oecd.org
  • Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2018). Future of education and skills 2030:The future we want. Retrieved from https://www.oecd.org/education/2030- project/
  • Partnership for 21st Century Learning. (2019). Framework for 21st century learning. P21. . Erişim adresi: http://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources
  • Schleicher, A. (2019). World class: How to build a 21st-century school system. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b3b37ec8-en
  • Tiryakioğlu, F. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri algılarının incelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 134–150.
  • Trilling, B., ve Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Jossey-Bass.
  • Yılmaz, H., & Kaya, S. (2014). Yapılandırmacı öğretme-öğrenme anlayışına ilişkin eğitim fakültesi öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(176), 105-118.
  • Yılmaz, M., & Keles, Ö. (2020). Türkiye’de öğretmen eğitimi: 21. yüzyıl becerileri ve dijital çağın gereklilikleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 25(3), 45–61.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education
Journal Section Articles
Authors

Alper Murat Karagülle 0009-0001-6017-9079

Dündar Yener 0000-0001-7605-0969

Project Number 2024/98
Early Pub Date September 3, 2025
Publication Date September 15, 2025
Submission Date April 15, 2025
Acceptance Date August 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Karagülle, A. M., & Yener, D. (2025). Fen Bilimleri Derslerine Girecek Olan Öğretmenlik Bölümü Öğrencilerinin 21. Yüzyıl Becerileri ve Öğretme-Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1823-1855. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1677107