Analytical chemistry is a sub-branch of chemistry that focuses on the qualitative and quantitative analyses of chemical compositions of substances. Bibliometric analysis is an important tool to identify research gaps and research trends in a particular field. Although some bibliometric studies focusing on analytical chemistry research have been found in the current literature, no study focused on analytical chemistry education research has been found yet. Therefore, in this study, the current state of analytical chemistry education research was attempted to be revealed through a bibliometric analysis of relevant articles in the Web of Science (WoS) database between 2000 and 2024. The data collection process was conducted in accordance with the current PRISMA standards and a total of 742 articles were included in the scope of the research. The data were analyzed using Microsoft Excel, Harzing's Publish or Perish, VOSviewer, and Biblioshiny software. The results showed that the number of publications has increased significantly since 2010, with a peak of 81 articles in 2021 and 1,916 citations in 2023. The United States was the leading country with 1,061 publications, while the National University of Singapore ranked first among the institutions with 24 articles. The most productive journal was the Journal of Chemical Education, with 693 articles published. The article by Elgrishi et al. (2018) was the most influential article; Endler Marcel Borges was the most prolific author, and the keyword “analytical chemistry” was the most frequently used keyword. Overall, these results show that since the year 2010, there has been a growing interest in analytical chemistry education research.
Analitik kimya, maddelerin kimyasal bileşimlerinin nitel ve nicel analizlerine odaklanan, kimyanın bir alt dalıdır. Bibliyometrik analiz, belirli bir alandaki araştırma boşluklarını ve eğilimlerini belirlemek için önemli bir araçtır. Mevcut literatürde analitik kimya araştırmalarına odaklanan bazı bibliyometrik çalışmalar bulunmasına karşın, analitik kimya eğitimi araştırmaları üzerine odaklanan bir çalışmaya henüz rastlanmamıştır. Bu nedenle, bu çalışmada, 2000-2024 yılları arasında Web of Science (WoS) veri tabanındaki ilgili makalelerin bibliyometrik analizi yoluyla analitik kimya eğitimi araştırmalarının mevcut durumu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Veri toplama süreci güncel PRISMA standartlarına uygun olarak yürütülmüş ve araştırma kapsamına toplam 742 makale dahil edilmiştir. Veriler Microsoft Excel, Harzing's Publish or Perish, VOSviewer ve Biblioshiny yazılımları kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, yayın sayısının 2010 yılından bu yana önemli ölçüde arttığını, 2021 yılında 81 makale ve 2023 yılında 1.916 atıf ile zirveye ulaştığını göstermiştir. Amerika Birleşik Devletleri 1.061 yayınla lider ülke olurken, Singapur Ulusal Üniversitesi 24 makale ile kurumlar arasında ilk sırada yer almıştır. En üretken dergi, 693 makale yayılanan Journal of Chemical Education dergisi olmuştur. Elgrishi ve arkadaşlarının (2018) makalesi en etkili makale; Endler Marcel Borges en üretken yazar ve "analytical chemistry" kelimesi en sık kullanılan anahtar kelime olmuştur. Genel olarak, bu sonuçlar 2010 yılından bu yana analitik kimya eğitimi araştırmalarına olan ilginin giderek arttığını göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Chemistry Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 3, 2025 |
Publication Date | September 15, 2025 |
Submission Date | April 16, 2025 |
Acceptance Date | August 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 3 |