This study sought to explore the connection between professional dedication and the subjective well-being of secondary school teachers in the city center of Bolu. The research utilized a relational screening model, a quantitative research method, and involved a population of 749 teachers employed in public secondary schools under the Bolu Provincial Directorate of National Education during the 2021-2022 academic year, with 337 teachers participating in the study. Data collection tools included a personal information form, the “Teacher Subjective Well-Being Scale,” and the “Dedication to Teaching Profession Scale.” Spearman Rho correlation analysis was performed to assess the relationship between the scales. The findings indicated that teachers' dedication to their profession was rated at the levels of “Strongly Agree” and “Agree” across the scale, particularly in the sub-dimensions of commitment to the profession, dedication to students, and devoted work. The results revealed a significant and high-level relationship. Regarding the subjective well-being of teachers, the overall scale and the school engagement sub-dimensions were rated as "Frequently," while the teaching efficacy sub-dimension was rated as "Almost always." These results were also found to be significant and high. An examination of the Spearman Rho coefficients indicated a moderately significant relationship between teachers' professional dedication and their subjective well-being. Although the scale results were high, in-service training could be beneficial for teachers to sustain this status. It is essential that teachers' dedication and subjective well-being remain at the highest levels.
Correlation Dedication to the teaching profession High school teacher Subjective wellbeing.
Bu araştırmada Bolu il merkezinde çalışan ortaöğretim öğretmenlerinin mesleklerine adanmışlıkları ile öznel iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılan bu araştırmanın evrenini, Bolu il merkezinde 2021-2022 öğretim yılında Bolu İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı kamuya ait ortaöğretim okullarında çalışan 749 öğretmen oluşturmuştur, bu öğretmenlerden ise 337’si araştırmaya katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, “Öğretmen Öznel İyi Oluş Ölçeği” ve “Öğretmenlik Mesleğine Adanmışlık Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkiyi belirlemek için Spearman Rho korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin mesleklerine adanmışlıkları ölçek genelinde, mesleğe bağlılık, öğrencilere adanma ve özverili çalışma alt boyutlarında “Kesinlikle Katılıyorum” ve “Katılıyorum” düzeyinde tespit edilmiştir. Sonuçlar, anlamlı ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğunu göstermektedir. Öğretmenlerin öznel iyi oluş durumları için yapılan araştırmada elde edilen veriler; ölçek geneli ve okul bağlılığı alt boyutlarında “Sık sık”, öğretim yeterliliği alt boyutunda ise “Neredeyse her zaman” düzeyinde tespit edilmiştir, sonuçların anlamlı ve yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin mesleğine adanmışlık ve öznel iyi oluş durumları arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için yapılan Spearman Rho katsayıları incelendiğinde, ölçekler arasında orta seviyede anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ölçeklerden alınan sonuçlar yüksek çıksa da bu durumun devamı için öğretmenlere hizmetiçi eğitimler düzenlenebilir. Öğretmenlerin adanmışlık ve öznel iyi oluşları her zaman en üst düzeyde olmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychological Foundations of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 3, 2025 |
Publication Date | September 15, 2025 |
Submission Date | April 18, 2025 |
Acceptance Date | August 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 3 |