Research Article
BibTex RIS Cite

Investigating the Relationship between Empathic Tendencies and Altruistic Behaviors of Middle School Students

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1809 - 1822, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1682567

Abstract

This study investigates the relationship between empathic tendencies and altruistic behaviors among middle school students. A total of 379 students (173 girls and 206 boys) from a middle school in Kırıkkale participated in the study, selected through cluster sampling. The research employed a relational survey model. Data were gathered using a personal information form, the KA-SI Empathic Tendency Scale – Child Form, and the Altruism Scale for Children. Data analysis was performed using SPSS 27.0, employing statistical methods such as normality tests, Independent Samples t-Test, One-Way ANOVA, Pearson Correlation Coefficient, and Simple Linear Regression. Results showed a significant positive correlation between empathic tendencies and altruistic behaviors. Moreover, empathic tendencies were found to be a significant predictor of altruistic behavior. Gender-based differences were observed, with girls scoring higher in both empathy and altruism. Additionally, altruistic behaviors were more pronounced among younger students and those in lower grade levels. However, no significant differences were found in empathic or altruistic tendencies based on socio-economic status. The findings are discussed in relation to existing literature, and recommendations are provided to support future research and educational practices aimed at fostering empathy and altruism in adolescents.

References

  • Akarsu, B. (2016). Hipotezlerin, değişkenlerin ve örneklemin belirlenmesi, (Ed. Metin, M.). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, (3. baskı). Pegem Akademi.
  • Bethlehem, R. A., Allison, C., van Andel, E. M., Coles, A. I., Neil, K., ve Baron-Cohen, S. (2017). Does empathy predict altruism in the wild?. Social Neuroscience, 12(6), 743-750.
  • Büyüköztrük, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., ve Kılıç-Çakmak, E. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. (24. baskı). Pegem Akademi.
  • Buckley, N., Siegel, L. S., ve Ness, S. (1979). Egocentrism, empathy, and altruistic behavior in young children. Developmental Psychology, 15(3), 329–330. https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.3.329
  • Cebeci, A. (2022). Üniversite öğrencilerinin özgecilik ve algılanan sosyal destek düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (6. baskı). Pegem Akademi.
  • Cho, M. H. (2021). The relative effects of emotion and empathy on altruistic behavior. The Journal of the Korea Contents Association, 21(9), 652-665.
  • De Waal, F. B. (2008). Putting the altruism back into altruism: the evolution of empathy. Annual Review of Psychology, 59(1), 279-300.
  • Ergül, N., ve Çakmak, A. (2021). Çocuklar için özgecilik ölçeği Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Social Sciences Studies Journal, 7(92), 5508-5519.
  • Gladstein, G. A. (1983). Understanding empathy: Integrating counseling, developmental, and social psychology perspectives. Journal of Counseling Psychology, 30(4), 467–482. https://doi.org/10.1037/0022-0167.30.4.467
  • Hall, J. A., ve Schwartz, R. (2018). Empathy present and future. The Journal of Social Psychology, 1–19. https://doi:10.1080/00224545.2018.14
  • Hoffman, M.L. (1978). Psychological and biological perspectives on altruism. International Journal of Behavioral Development, 1(4), 323–339.
  • İlgül, B. (2022). Akran zorbalığı ile empatik eğilim, olumlu sosyal davranışlar ve saldırgan davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi.
  • Kappelmayer, M., Czar, A., Tresca, M., D’Adamo, P., ve Lozada, M. (2023). A school intervention promotes compassion, empathy and social relationships in children. School Psychology International, 44(5), 515-532.
  • Kaya, A., ve Siyez, D. M. (2010). KA-Sİ çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği: Geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 35(156), 111-125.
  • Kapıkıran, N. A., Kapıkıran, Ş., ve Başaran, B. İ. (2010). Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin empatik eğilimler ve algıladıkları anne ve baba olumlu sosyal davranışları: Cinsiyetin farklılaştırıcı rolü. Ege Eğitim Dergisi, 11(1), 1-19.
  • Kutluca, V. (2024). Özgecilik temelli psikoeğitim programının ortaokul öğrencilerinin özgeci davranışlarına etkisinin sınanması (Yayımlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Li, Z., Yu, J., Yang, X., ve Zhu, L. (2019). Associations between empathy and altruistic sharing behavior in Chinese adults. The Journal of general psychology, 146(1), 1-16.
  • Liu, X., Zhang, Y., Chen, Z., Xiang, G., Miao, H., ve Guo, C. (2023). Effect of socioeconomic status on altruistic behavior in Chinese middle school students: Mediating role of empathy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(4), 3326. https://doi.org/10.3390/ijerph20043326
  • Mayer, S. V., Jusyte, A., Klimecki-Lenz, O. M., ve Schönenberg, M. (2018). Empathy and altruistic behavior in antisocial violent offenders with psychopathic traits. Psychiatry Research. 269, 625-632. https://doi:10.1016/j.psychres.2018.08.03
  • Moore, B. S. (1990). The origins and development of empathy. Motivation and Emotion, 14(2), 75–80. https://doi:10.1007/bf00991636
  • Pan, Y., Liang, S., ve Shek, D. T. (2022). Attachment insecurity and altruistic behavior among Chinese adolescents: mediating effect of different dimensions of empathy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(16), 10371. https://10.3390/ijerph191610371
  • Pan, Y., Xıao, Y., Hu, Y., Lıu, G., ve Lı, Z. (2019). Effects of secure attachment on empathy and altruistic behavior. Advances in Psychological Science, 27(12), 2077-2083. https://10.3724/SP.J.1042.2019.02077
  • Perkins, N., Sehmbi, T., ve Smith, P. (2022). Effects of kindness-and compassion-based meditation on wellbeing, prosociality, and cognitive functioning in children and adolescents: A systematic review. Mindfulness, 13(9), 2103-2127.
  • Pituch, K. A. ve Stevens, J. P. (2016). Applied multivariate statistics for the social sciences (6. Ed.). Routledge.
  • Rogers, C. R. (1957). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Journal of Consulting Psychology, 21,95-103.
  • Sapra, S., ve Joshi, G. (2025). The Role of Empathy in Predicting Altruistic Behavior. International Journal of Interdisciplinary Approaches in Psychology, 3(4), 1-10.
  • Schroeder, D. A., Dovidio, J. F., Sibicky, M. E., Matthews, L. L., ve Allen, J. L. (1988). Empathic concern and helping behavior: Egoism or altruism?. Journal of Experimental Social Psychology, 24(4), 333-353.
  • Scott, N., ve Seglow, J. (2007). Altruism. Maidenhead: Open University. Steele, W.R., Schreiber, G.B., Guiltinan, A., Nass, C., Glynn, S.A., Wright, D.J., Kessler, D., Schlumpf, K.S., Tu, Y., Smith,
  • J.W., Garratty, G. and (2008), The role of altruistic behavior, empathetic concern, and social responsibility motivation in blood donation behavior. Transfusion, 48, 43-54. https://doi.org/10.1111/j.1537-2995.2007.01481.x
  • Stocks, E. L., Lishner, D. A., ve Decker, S. K. (2009). Altruism or psychological escape: Why does empathy promote prosocial behavior?. European Journal of Social Psychology, 39(5), 649-665.
  • Swank, J., Limberg, D., ve Liu, R. (2019). Development of the altruism scale for children: An assessment of caring behaviors among children. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. https://doi.org/10.1080/07481756.2019.1667245
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. Edition). Allyn ve Bacon.
  • Tashjian, S. M., Rahal, D., Karan, M., Eisenberger, N., Galvan, A., Cole, S. W., ve Fuligni, A. J. (2021). Evidence from a randomized controlled trial that altruism moderates the effect of prosocial acts on adolescent well-being. Journal of Youth and Adolescence, 50,(1) 29- 43.
  • Tintori, A., Ciancimino, G., Palomba, R., Clementi, C., ve Cerbara, L. (2021). The impact of socialisation on children’s prosocial behaviour. A study on primary school students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 12017.
  • Weisz, E., ve Cikara, M. (2021). Strategic regulation of empathy. Trends in Cognitive Sciences, 25(3), 213-227.
  • Young-Han, S., ve Yoo, D. (2024). Effect of adolescents’ cognitive and emotional empathy and altruistic behavior on psychological well-being. Korean Journal of Child Studies, 45(1), 1-13.

Ortaokul Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri ile Özgeci Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 25 Issue: 3, 1809 - 1822, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1682567

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin empatik eğilimleri ile özgeci davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla gerçekleştirilen araştırmada küme örnekleme yöntemi kullanılmıştır ve katılımcılar ise ortaokulda öğrenimine devam eden 173’ü kız, 206’sı erkek olmak üzere toplam 379 kişiden oluşmaktadır. Araştırmanın yürütülmesinde ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, KA-Sİ Empatik Eğilim Ölçeği Çocuk Formu ve Çocuklar İçin Özgecilik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS 27.0 paket programı ve istatistiksel tekniklerden normallik analizi, Bağımsız Örneklemler T-Testi, bağımsız örneklemler için Tek Faktörlü Varyans Analizi, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi testleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerinin empatik eğilim puanları ile özgeci davranış puanları arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü ilişki bulunmuştur aynı zamanda empatik eğilimlerin özgeci davranışın önemli bir açıklayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Empatik eğilim ve özgeci davranış puanlarının kız öğrencilerin lehine anlamlı şekilde farklılaştığı bununla birlikte yaş veya sınıf düzeyi düştükçe özgeci davranışların arttığı tespit edilmiştir. Sosyoekonomik açıdan ise ortaokul öğrencilerinin empatik eğilimlerinde ve özgeci davranışlarında ise anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları ilgili alan yazın ışığında tartışılarak sonuç ve önerilerde bulunulmuştur.

Thanks

Bu çalışmada desteğini hiç esirgemeyen eşim Uzman Psikolojik Danışman Esra KUTLUCA'ya katkıları nedeniyle teşekkürlerimle.

References

  • Akarsu, B. (2016). Hipotezlerin, değişkenlerin ve örneklemin belirlenmesi, (Ed. Metin, M.). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, (3. baskı). Pegem Akademi.
  • Bethlehem, R. A., Allison, C., van Andel, E. M., Coles, A. I., Neil, K., ve Baron-Cohen, S. (2017). Does empathy predict altruism in the wild?. Social Neuroscience, 12(6), 743-750.
  • Büyüköztrük, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., ve Kılıç-Çakmak, E. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. (24. baskı). Pegem Akademi.
  • Buckley, N., Siegel, L. S., ve Ness, S. (1979). Egocentrism, empathy, and altruistic behavior in young children. Developmental Psychology, 15(3), 329–330. https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.3.329
  • Cebeci, A. (2022). Üniversite öğrencilerinin özgecilik ve algılanan sosyal destek düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (6. baskı). Pegem Akademi.
  • Cho, M. H. (2021). The relative effects of emotion and empathy on altruistic behavior. The Journal of the Korea Contents Association, 21(9), 652-665.
  • De Waal, F. B. (2008). Putting the altruism back into altruism: the evolution of empathy. Annual Review of Psychology, 59(1), 279-300.
  • Ergül, N., ve Çakmak, A. (2021). Çocuklar için özgecilik ölçeği Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Social Sciences Studies Journal, 7(92), 5508-5519.
  • Gladstein, G. A. (1983). Understanding empathy: Integrating counseling, developmental, and social psychology perspectives. Journal of Counseling Psychology, 30(4), 467–482. https://doi.org/10.1037/0022-0167.30.4.467
  • Hall, J. A., ve Schwartz, R. (2018). Empathy present and future. The Journal of Social Psychology, 1–19. https://doi:10.1080/00224545.2018.14
  • Hoffman, M.L. (1978). Psychological and biological perspectives on altruism. International Journal of Behavioral Development, 1(4), 323–339.
  • İlgül, B. (2022). Akran zorbalığı ile empatik eğilim, olumlu sosyal davranışlar ve saldırgan davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi.
  • Kappelmayer, M., Czar, A., Tresca, M., D’Adamo, P., ve Lozada, M. (2023). A school intervention promotes compassion, empathy and social relationships in children. School Psychology International, 44(5), 515-532.
  • Kaya, A., ve Siyez, D. M. (2010). KA-Sİ çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği: Geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 35(156), 111-125.
  • Kapıkıran, N. A., Kapıkıran, Ş., ve Başaran, B. İ. (2010). Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin empatik eğilimler ve algıladıkları anne ve baba olumlu sosyal davranışları: Cinsiyetin farklılaştırıcı rolü. Ege Eğitim Dergisi, 11(1), 1-19.
  • Kutluca, V. (2024). Özgecilik temelli psikoeğitim programının ortaokul öğrencilerinin özgeci davranışlarına etkisinin sınanması (Yayımlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Li, Z., Yu, J., Yang, X., ve Zhu, L. (2019). Associations between empathy and altruistic sharing behavior in Chinese adults. The Journal of general psychology, 146(1), 1-16.
  • Liu, X., Zhang, Y., Chen, Z., Xiang, G., Miao, H., ve Guo, C. (2023). Effect of socioeconomic status on altruistic behavior in Chinese middle school students: Mediating role of empathy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(4), 3326. https://doi.org/10.3390/ijerph20043326
  • Mayer, S. V., Jusyte, A., Klimecki-Lenz, O. M., ve Schönenberg, M. (2018). Empathy and altruistic behavior in antisocial violent offenders with psychopathic traits. Psychiatry Research. 269, 625-632. https://doi:10.1016/j.psychres.2018.08.03
  • Moore, B. S. (1990). The origins and development of empathy. Motivation and Emotion, 14(2), 75–80. https://doi:10.1007/bf00991636
  • Pan, Y., Liang, S., ve Shek, D. T. (2022). Attachment insecurity and altruistic behavior among Chinese adolescents: mediating effect of different dimensions of empathy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(16), 10371. https://10.3390/ijerph191610371
  • Pan, Y., Xıao, Y., Hu, Y., Lıu, G., ve Lı, Z. (2019). Effects of secure attachment on empathy and altruistic behavior. Advances in Psychological Science, 27(12), 2077-2083. https://10.3724/SP.J.1042.2019.02077
  • Perkins, N., Sehmbi, T., ve Smith, P. (2022). Effects of kindness-and compassion-based meditation on wellbeing, prosociality, and cognitive functioning in children and adolescents: A systematic review. Mindfulness, 13(9), 2103-2127.
  • Pituch, K. A. ve Stevens, J. P. (2016). Applied multivariate statistics for the social sciences (6. Ed.). Routledge.
  • Rogers, C. R. (1957). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Journal of Consulting Psychology, 21,95-103.
  • Sapra, S., ve Joshi, G. (2025). The Role of Empathy in Predicting Altruistic Behavior. International Journal of Interdisciplinary Approaches in Psychology, 3(4), 1-10.
  • Schroeder, D. A., Dovidio, J. F., Sibicky, M. E., Matthews, L. L., ve Allen, J. L. (1988). Empathic concern and helping behavior: Egoism or altruism?. Journal of Experimental Social Psychology, 24(4), 333-353.
  • Scott, N., ve Seglow, J. (2007). Altruism. Maidenhead: Open University. Steele, W.R., Schreiber, G.B., Guiltinan, A., Nass, C., Glynn, S.A., Wright, D.J., Kessler, D., Schlumpf, K.S., Tu, Y., Smith,
  • J.W., Garratty, G. and (2008), The role of altruistic behavior, empathetic concern, and social responsibility motivation in blood donation behavior. Transfusion, 48, 43-54. https://doi.org/10.1111/j.1537-2995.2007.01481.x
  • Stocks, E. L., Lishner, D. A., ve Decker, S. K. (2009). Altruism or psychological escape: Why does empathy promote prosocial behavior?. European Journal of Social Psychology, 39(5), 649-665.
  • Swank, J., Limberg, D., ve Liu, R. (2019). Development of the altruism scale for children: An assessment of caring behaviors among children. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. https://doi.org/10.1080/07481756.2019.1667245
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. Edition). Allyn ve Bacon.
  • Tashjian, S. M., Rahal, D., Karan, M., Eisenberger, N., Galvan, A., Cole, S. W., ve Fuligni, A. J. (2021). Evidence from a randomized controlled trial that altruism moderates the effect of prosocial acts on adolescent well-being. Journal of Youth and Adolescence, 50,(1) 29- 43.
  • Tintori, A., Ciancimino, G., Palomba, R., Clementi, C., ve Cerbara, L. (2021). The impact of socialisation on children’s prosocial behaviour. A study on primary school students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(22), 12017.
  • Weisz, E., ve Cikara, M. (2021). Strategic regulation of empathy. Trends in Cognitive Sciences, 25(3), 213-227.
  • Young-Han, S., ve Yoo, D. (2024). Effect of adolescents’ cognitive and emotional empathy and altruistic behavior on psychological well-being. Korean Journal of Child Studies, 45(1), 1-13.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Volkan Kutluca 0000-0001-6411-0549

Early Pub Date September 3, 2025
Publication Date September 15, 2025
Submission Date April 23, 2025
Acceptance Date August 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 3

Cite

APA Kutluca, V. (2025). Ortaokul Öğrencilerinin Empatik Eğilimleri ile Özgeci Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1809-1822. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1682567