Research Article
BibTex RIS Cite

AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİNİN AĞRI’NIN SOSYO-EKONOMİK YAPISINA ETKİLERİ VE KENTİN ÜNİVERSİTE ALGISI

Year 2018, , 1 - 20, 25.10.2018
https://doi.org/10.31463/aicusbed.457855

Abstract

Çalışmada, 2007 yılında kurulan Ağrı İbrahim
Çeçen Üniversitesi’nin Ağrı İlinin sosyo-ekonomik yapısına etkilerinin
incelenmesi ve Ağrı Halkının sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel açılardan
üniversiteye yönelik algı düzeylerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır.
Veri
toplamada anket yönteminin kullanıldığı çalışmada elde edilen sonuçlar, Ağrı
Halkının Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesine yönelik algılarının sosyo-ekonomik,
demografik, sosyo-kültürel, toplumsal kuralların değişimi, çevresel değişime
etkileri ve sağlık eğitimi ile hizmetlerine yönelik olmak üzere altı boyuttan
oluştuğunu, Ağrı Halkının Ağrı İbrahim Çeçen üniversitesine yönelik algısının
genellikle olumlu olduğunu ve eğitim düzeyi, meslek türü, gelir düzeyi, ikamet
süresi ve yaşam memnuniyet düzeyi şeklindeki demografik göstergelere göre
farklılaşabildiğini ortaya koymaktadır. Çalışmada elde edilen bir diğer önemli
sonuç ise Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi ve Ağrı Halkı arasındaki etkiletişimin
daha fazla güçlendirilmesinin gerekliliğidir. Bunun yanında, Ağrı İbrahim Çeçen
Üniversitesinin fiziksel ve niteliksel açıdan gelişiminin tamamlanmasıyla
birlikte Ağrı Halkı nezdinde genellikle olumlu olan algılama düzeyinin daha da
artacağı ve üniversite ve Ağrı Halkı arasındaki etkiletişimin daha da
güçleneceği düşünülmektedir.




References

  • Akçakanat T., Çarıkçı İ. H., ve Dulupçu M. A. (2011). Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencilerinin Isparta’da ki Yaşam Kalitesi ve Isparta Halkına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(4), 1-18.
  • Brockliss, L. (2000). Gown and Town: The University and the City in Europe, 1200–2000. Minerva, 38 (2), 147–170.
  • Bruning, S. D., McGrewb, S., ve Cooper, M. (2006). Town–Gown Relationships: Exploring University–Community Engagement from the Perspective of Community Members. Public Relations Review, 32, 125–130.
  • Boyacıoğlu, E. Z., ve Oğuzhan, A. (2013). Yerli Halkın Üniversite Algılaması: Trakya Üniversitesi Örneği. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Metinleri, (6): IV--21.
  • Çalhan, H.S., ve Erkan, Y. (2018). Ağrı’da Üniversite Algısı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği, Ağrı İlinin Sosyo-Ekonomik Profili. AİÇÜ Yayınları, Yayın No: 19.
  • Çayın, M., ve Özer, H. (2015). Üniversitelerin İl Ekonomisine Katkısı ve Öğrencilerin Tüketim Yapısı: Muş Alparslan Üniversitesi Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2): 131-147.
  • Dinçer B., Özaslan M. ve Satılmış E. (1996). İllerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması. DPT-BGYUGM: Ankara.
  • DPT (2003). İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması (2003). Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Ergun, C. (2014). Üniversite ve Kent İlişkisi Üzerine Görüşler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (31),216- 237.
  • Gümüş, N., Ertürk, E., ve Şen, Ş. (2015). Kastamonu Halkının Kastamonu Üniversitesi’ne Yönelik Algılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 293-312.
  • Güriş, Selahattin ve Astar, Melek. (2015). Bilimsel Araştırmalarda SPSS İle İstatistik. Der Yayınları: İstanbul.
  • Işık, Ş. (2008). Türkiye’de Üniversitelerin Kentleşme Üzerine Etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(10): 159-181.
  • Kalkınma Bakanlığı (2013). İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması (SEGE-2011). Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Karataş, M. (2002), Üniversitelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmedeki Rolü ve Önemi (Muğla Üniversitesi Örneği). (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Lazzeretti, L., ve Tavoletti, E. (2005). Higher Education Excellence and Local Economic Development: The Case of the Entrepreneurial University of Twente. European Planning Studies, 13 (3), 475-493.
  • Likert, R. (1932). A Technique for The Measurement of Atitudes. Archives of Psychology, 22(140), 1-55.
  • Miller, D. C. (1963). Town and Gown: The Power Structure of a University Town. American Journal of Sociology, 68(4), 432-44.
  • Sağdıç M. (2014). Üniversite Öğrencilerinin İstanbul’a İlişkin Algılarının Şehir İmajı Açısından Analizi. Turkish Studies – International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1267-1283.
  • Sağır, A., ve İnci, Ü. H. (2013). Karabük’te Üniversite Algısı: Karabük Üniversitesi Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 49-81.
  • Saklı, A.R., Kartal, B., Çakıroğlu, K.I., Kahveci, G. Karataş, Z., Avşar, A.Ş, Bektaş, M., Toptan, M., Akbulut Akdoğar, H.Y., ve Eroğlu, B. (2017), Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Öğrencileri ve Akademik Personelinin Şehir Algıları ve Beklentileri ile Rize İlinin Üniversite Algısı ve Beklentileri Araştırma, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Yayınları, 22.
  • Sankır, Hasan ve Gürdal, Ayça, D. (2013). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a Etkileri ve Şehrin Üniversite Algısı. (1. Bakı). Orient Yayıncılık Reklamcılık Araştırma: Ankara. (www.beun.edu.tr).
  • Sankır, H., ve Gürdal, A. D. (2014). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a Etkileri ve Kentin Üniversite Algısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4 (2): 90-98.
  • Saracel, N., Özkara, B., Karakaş, M., Yelken, R., Vatandaş, C., Bayram, A. K., Alver, K., ve Koçak, H. (2000). Afyon Kocatepe Üniversitesinin Kurumsal İmajı: Afyon Halkının Üniversiteyi Algılaması Tutum ve Beklentilerine İlişkin Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2): 1-13.
  • Savaş Yavuzçehre, P. (2016). Üniversitelerin Kentlerine Etkileri: Denizli Pamukkale Üniversitesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1): 235-250.
  • Taşçı, D., Gökalp, E., Kumtepe, E. G., Kumtepe, A. T., ve Toprak, E. (2011). Kentin Üniversite Algısı: Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir Örneği. Amme İdaresi Dergisi, 44 (2):131-146.
  • Torun, İ. (2005). Yöre Halkının Üniversiteye Bakışı ve Beklentileri: Niğde Üniversitesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (9): 156-177.
  • Torun, İ., Öztürk, S., ve Gelibolu, L. (2009). Yöre Halkının Üniversiteye Bakışı ve Beklentileri: Kars Kafkas Üniversitesi Örneği. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (21):169-189.
  • Tural, D., ve Şahin, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Kendi Üniversite ve İdeal Üniversite Algıları: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,11(2), 209-240.
  • Uygun, M., Mete, S., Kara, F. Z., ve Bağcı, H. (2016). Üniversitelerin Kente Olan Ekonomik, Sosyo-Kültürel ve Çevresel Etkilerine Yönelik Yerel Halk Algısı. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (4):66-85.
  • Ünal Ç., İlter İ., ve Yılar B. (2013). Kırsal Kesimde İkamet Eden Lisans Öğrencilerin Şehir Algıları: Nitel Bir Analiz. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(30):29-46.
  • Yılmaz, M. K., ve Kaynak, S. (2011). Sosyo- Ekonomik Dönüşüm Sürecinde Üniversitelerin Rolü ve Yöre Halkının Üniversite’den Beklentileri İle İlgili Bir Uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (4):55-73.
Year 2018, , 1 - 20, 25.10.2018
https://doi.org/10.31463/aicusbed.457855

Abstract

References

  • Akçakanat T., Çarıkçı İ. H., ve Dulupçu M. A. (2011). Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencilerinin Isparta’da ki Yaşam Kalitesi ve Isparta Halkına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 3(4), 1-18.
  • Brockliss, L. (2000). Gown and Town: The University and the City in Europe, 1200–2000. Minerva, 38 (2), 147–170.
  • Bruning, S. D., McGrewb, S., ve Cooper, M. (2006). Town–Gown Relationships: Exploring University–Community Engagement from the Perspective of Community Members. Public Relations Review, 32, 125–130.
  • Boyacıoğlu, E. Z., ve Oğuzhan, A. (2013). Yerli Halkın Üniversite Algılaması: Trakya Üniversitesi Örneği. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Metinleri, (6): IV--21.
  • Çalhan, H.S., ve Erkan, Y. (2018). Ağrı’da Üniversite Algısı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Örneği, Ağrı İlinin Sosyo-Ekonomik Profili. AİÇÜ Yayınları, Yayın No: 19.
  • Çayın, M., ve Özer, H. (2015). Üniversitelerin İl Ekonomisine Katkısı ve Öğrencilerin Tüketim Yapısı: Muş Alparslan Üniversitesi Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2): 131-147.
  • Dinçer B., Özaslan M. ve Satılmış E. (1996). İllerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması. DPT-BGYUGM: Ankara.
  • DPT (2003). İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması (2003). Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Ergun, C. (2014). Üniversite ve Kent İlişkisi Üzerine Görüşler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (31),216- 237.
  • Gümüş, N., Ertürk, E., ve Şen, Ş. (2015). Kastamonu Halkının Kastamonu Üniversitesi’ne Yönelik Algılarının İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 293-312.
  • Güriş, Selahattin ve Astar, Melek. (2015). Bilimsel Araştırmalarda SPSS İle İstatistik. Der Yayınları: İstanbul.
  • Işık, Ş. (2008). Türkiye’de Üniversitelerin Kentleşme Üzerine Etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(10): 159-181.
  • Kalkınma Bakanlığı (2013). İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması (SEGE-2011). Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Karataş, M. (2002), Üniversitelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmedeki Rolü ve Önemi (Muğla Üniversitesi Örneği). (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Lazzeretti, L., ve Tavoletti, E. (2005). Higher Education Excellence and Local Economic Development: The Case of the Entrepreneurial University of Twente. European Planning Studies, 13 (3), 475-493.
  • Likert, R. (1932). A Technique for The Measurement of Atitudes. Archives of Psychology, 22(140), 1-55.
  • Miller, D. C. (1963). Town and Gown: The Power Structure of a University Town. American Journal of Sociology, 68(4), 432-44.
  • Sağdıç M. (2014). Üniversite Öğrencilerinin İstanbul’a İlişkin Algılarının Şehir İmajı Açısından Analizi. Turkish Studies – International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1267-1283.
  • Sağır, A., ve İnci, Ü. H. (2013). Karabük’te Üniversite Algısı: Karabük Üniversitesi Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 49-81.
  • Saklı, A.R., Kartal, B., Çakıroğlu, K.I., Kahveci, G. Karataş, Z., Avşar, A.Ş, Bektaş, M., Toptan, M., Akbulut Akdoğar, H.Y., ve Eroğlu, B. (2017), Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Öğrencileri ve Akademik Personelinin Şehir Algıları ve Beklentileri ile Rize İlinin Üniversite Algısı ve Beklentileri Araştırma, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Yayınları, 22.
  • Sankır, Hasan ve Gürdal, Ayça, D. (2013). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a Etkileri ve Şehrin Üniversite Algısı. (1. Bakı). Orient Yayıncılık Reklamcılık Araştırma: Ankara. (www.beun.edu.tr).
  • Sankır, H., ve Gürdal, A. D. (2014). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a Etkileri ve Kentin Üniversite Algısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4 (2): 90-98.
  • Saracel, N., Özkara, B., Karakaş, M., Yelken, R., Vatandaş, C., Bayram, A. K., Alver, K., ve Koçak, H. (2000). Afyon Kocatepe Üniversitesinin Kurumsal İmajı: Afyon Halkının Üniversiteyi Algılaması Tutum ve Beklentilerine İlişkin Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2): 1-13.
  • Savaş Yavuzçehre, P. (2016). Üniversitelerin Kentlerine Etkileri: Denizli Pamukkale Üniversitesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1): 235-250.
  • Taşçı, D., Gökalp, E., Kumtepe, E. G., Kumtepe, A. T., ve Toprak, E. (2011). Kentin Üniversite Algısı: Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir Örneği. Amme İdaresi Dergisi, 44 (2):131-146.
  • Torun, İ. (2005). Yöre Halkının Üniversiteye Bakışı ve Beklentileri: Niğde Üniversitesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (9): 156-177.
  • Torun, İ., Öztürk, S., ve Gelibolu, L. (2009). Yöre Halkının Üniversiteye Bakışı ve Beklentileri: Kars Kafkas Üniversitesi Örneği. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (21):169-189.
  • Tural, D., ve Şahin, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Kendi Üniversite ve İdeal Üniversite Algıları: Gaziantep Üniversitesi Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,11(2), 209-240.
  • Uygun, M., Mete, S., Kara, F. Z., ve Bağcı, H. (2016). Üniversitelerin Kente Olan Ekonomik, Sosyo-Kültürel ve Çevresel Etkilerine Yönelik Yerel Halk Algısı. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (4):66-85.
  • Ünal Ç., İlter İ., ve Yılar B. (2013). Kırsal Kesimde İkamet Eden Lisans Öğrencilerin Şehir Algıları: Nitel Bir Analiz. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(30):29-46.
  • Yılmaz, M. K., ve Kaynak, S. (2011). Sosyo- Ekonomik Dönüşüm Sürecinde Üniversitelerin Rolü ve Yöre Halkının Üniversite’den Beklentileri İle İlgili Bir Uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (4):55-73.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Faruk Kaya

Ömer Yalçınkaya 0000-0002-1210-2405

Şekip Yazgan 0000-0003-1006-668X

Publication Date October 25, 2018
Submission Date September 6, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Kaya, F., Yalçınkaya, Ö., & Yazgan, Ş. (2018). AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİNİN AĞRI’NIN SOSYO-EKONOMİK YAPISINA ETKİLERİ VE KENTİN ÜNİVERSİTE ALGISI. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 1-20. https://doi.org/10.31463/aicusbed.457855

Cited By






Turkey's Geopolitics
Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi
https://doi.org/10.33712/mana.1159064

GEOGRAPHIC INTELLIGENCE
International Journal of Politics and Security
https://doi.org/10.53451/ijps.1128469