Bu
çalışmanın amacı 2018 yılında yayımlanan görsel sanatlar dersi ortaöğretim
kazanımlarının yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel ve duyuşsal alan
basamaklarına göre hangi düzeyde bir dağılım gösterdiğini belirlemektir.
Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından doküman inceleme yöntemi
kullanılmıştır. Bu amaçla Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2018 yılında
yayımlanan Görsel Sanatlar Dersi Öğretim ortaöğretim programında yer alan 119
kazanımı araştırmanın verilerini oluşturmaktadır. Görsel Sanatlar Öğretim
programında yer alan kazanımlar Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin bilişsel ve
duyuşsal alan basamaklarına göre ayrıştırılmış ve sayısallaştırılarak
aralarındaki ilişkiler yüzde ve frekans değerleri dikkate alınarak
değerlendirilmiştir. Görsel sanatlar dersi ortaöğretim programında yer alan 119
kazanımlardan 11’i duyuşsal alanda olduğu; 108 kazanımın ise bilişsel
alanda olduğu görülmüştür. Bilişsel kazanımlar Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin
bilgi ve bilişsel süreç boyutu doğrultusunda analiz edilmiştir. Sonuç olarak görsel sanatlar dersi
ortaöğretim kazanımları yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre duyuşsal
kazanımların bilişsel kazanımları destekler nitelikte ve uygun oranda yer
aldığı ortaya çıkmıştır. Bilişsel alan kazanımlarının ise genel olarak yaratma
basamağındaki kazanımları gerçekleştirebilecek nicelikte bilimsel süreç
boyutuna yerleştirildiği ve programın özel amaçlarını gerçekleştirebilecek
nitelikte olduğu söylenebilir. Bununla birlikte özellikle 9 ve 10. sınıfta
yaratma basamağında; 11. ve 12. sınıfta analiz ve değerlendirme basamağında yeterince
kazanım bulunmaması önemli bir eksiklik olarak görülmektedir.
Görsel Sanatlar Eğitimi Öğretim Programı Ortaöğretim Kazanımları Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Analiz
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2019 |
Submission Date | June 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |