BibTex RIS Cite

I. Dünya Savaşı ve Türk Kurtuluş Savaşının Beyaz Perdeye Yansımaları

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 0 - 0, 15.05.2016

Abstract

Geçmişi algılama günümüz ve gelecek arasında köprü kurmaya çalışma yollarının başında tarih gelmektedir. Çağımızın sanatı olan sinema tarih öğretiminde ve kimliğimizi değerlendirmede önemli kültürel temsil sistemlerinin başında gelmektedir. I. Dünya Savaşı ve Milli Mücadelenin beyaz perdeye yansıması adlı bu çalışma, Türk Sinemasında nasıl bir tarih anlayışı olduğunu ve o dönemki düşünceleri de yansıtması açısından önem taşımaktadır.

Dünya sinemasının başlangıç safhalarının incelendiği, ardından Türkiye’de sinemanın doğuşu ve gelişiminin incelendiği bu çalışmada, öncelikle Birinci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşını konu alan filmler değerlendirilmiştir. Ayrıca Atatürk’ün askeri, siyasi ve sosyal hayatını konu alan filmler ayrı bir şekilde incelenmiştir.

References

  • Alev Demirbilek (İdrisoğlu), Dünya Sinema Tarihi, Mimar Sinan Üniversitesi Sinema Bölümü Ders Notları, İstanbul 1993, s.81-82.
  • Âlim Şerif Onaran, Muhsin Ertuğrul’un Sineması, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1981, s.5
  • Âlim Şerif Onaran, Türk Sineması, C:1, Kitle Yayınları, Ankara 1999, s.20.
  • Atilla Dorsay, Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yıları Türk Sineması 1990-2004, İstanbul 2004, S.11.
  • Ayşe Karaosmanoğlu, Babam Abdülhamit, Selis Yayınları, İstanbul 2007, s.9.
  • Fatma Dolay Küçükkurt, Ahmet Gürata, Sinema Anlatı ve Türler, Vadi Yayınları, Ankara 2004, s.301.
  • Geoffrey Nowell – Smith, Dünya Sinema Tarihi, (Çev: Ahmet Fethi), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2003, s.30.
  • Gülseren Güçhan, Tür Sineması Görüntü ve İdeoloji, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir 1999, s.45.
  • Hakan Aydın, “Sinemanın Taşrada Gelişim Süreci: Konya’da İlk Sinemalar ve Gösterilen Filmler (1910-1950)”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:19, Konya 2008, s.62.
  • Halide Edip Adıvar, Ateşten Gömlek, Can Yayınları, İstanbul 2011.
  • Işıl Karahanoğlu, 1950–1970 Arasında Türk Sinemasının Temel Özelliklerinin Oluşmasını Sağlayan Toplumsal, Ekonomik, Siyasi, Kültürel Etkiler ve Bunların Türk Sinema Tarihindeki Yeri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sinema-TV Ana Sanat Dalı, İstanbul 2007, s.3.
  • Levent Yılmazok, Türk Sinemasının Ulusal: Karakterini Etkileyen Öğeler ve Seyirci-Sinema İlişkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sinema-TV Ana Sanat Dalı İstanbul 2007, s.22
  • Metin Erksan, Sinemanın 100. Yılı, Türk Sineması Üzerine Düşünceler, Edt: Murat Dinçer, Doruk Yayıncılık, Ankara 1996, s.155.
  • Nijat Özön, Türk Sineması Kronolojisi, Bilgi Yayınevi, Ankara 1968, s.12.
  • Özde Çeliktemel Thomen, “Osmanlı İmparatorluğunda Sinema ve Propaganda (1908-1922)”, Online İnternational Journal of Communication Studies, Vol:2, London 2010, s.4.
  • Selami Kılıç, “Atatürk ‘ün Büyük Özlemi Türk Dünyası’nda Kültür Birliği”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı:9, Erzurum 1998, s.172.
  • Serdar Öztürk, “Türk Sinemasında İlk Sansür Tartışmaları ve Yeni Belgeler”, Galatasaray İletişim Dergisi, İstanbul 2006, s.65.
  • Serdar Öztürk, Erken Cumhuriyet Döneminde Sinema Seyir Siyaset, Elips Kitap, Ankara 2005, s.13.
  • Şükran Kuyucak Esen, Türk Sinemasının Kilometre Taşları, Agora Kitaplığı, İstanbul 2010, s.9-10.
  • Türk Sinema Tarihi, Erişim Tarihi: 14.02.2011 http://www.kameraarkasi.org/yonetmenler/belgeseller/1914/ayastefanos.html
  • Türk Sinema Tarihi, Erişim Tarihi:14.02.2011, http://www.arastiralim.com/tag/genel-kultur/page/6
  • Yalçın Lüleci, Sinema ve Din: Türk Sineması Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlahiyat Anabilim Dalı Din Sosyolojisi Bilim Dalı, İstanbul 2007, s.32.
  • Zahir Güvemli, Sinema Tarihi, Varlık Yayınevi, İstanbul 1960, s.5.
  • Zuhal Çetin Özkan, Günümüz Türk Sinemasının Dünya Sinemasındaki Yeri, Journal of Azerbaijani Studies, Vol,12, No.1-2, Azerbaijani 2009, s.535.
Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 0 - 0, 15.05.2016

Abstract

References

  • Alev Demirbilek (İdrisoğlu), Dünya Sinema Tarihi, Mimar Sinan Üniversitesi Sinema Bölümü Ders Notları, İstanbul 1993, s.81-82.
  • Âlim Şerif Onaran, Muhsin Ertuğrul’un Sineması, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1981, s.5
  • Âlim Şerif Onaran, Türk Sineması, C:1, Kitle Yayınları, Ankara 1999, s.20.
  • Atilla Dorsay, Sinemamızda Çöküş ve Rönesans Yıları Türk Sineması 1990-2004, İstanbul 2004, S.11.
  • Ayşe Karaosmanoğlu, Babam Abdülhamit, Selis Yayınları, İstanbul 2007, s.9.
  • Fatma Dolay Küçükkurt, Ahmet Gürata, Sinema Anlatı ve Türler, Vadi Yayınları, Ankara 2004, s.301.
  • Geoffrey Nowell – Smith, Dünya Sinema Tarihi, (Çev: Ahmet Fethi), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2003, s.30.
  • Gülseren Güçhan, Tür Sineması Görüntü ve İdeoloji, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir 1999, s.45.
  • Hakan Aydın, “Sinemanın Taşrada Gelişim Süreci: Konya’da İlk Sinemalar ve Gösterilen Filmler (1910-1950)”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:19, Konya 2008, s.62.
  • Halide Edip Adıvar, Ateşten Gömlek, Can Yayınları, İstanbul 2011.
  • Işıl Karahanoğlu, 1950–1970 Arasında Türk Sinemasının Temel Özelliklerinin Oluşmasını Sağlayan Toplumsal, Ekonomik, Siyasi, Kültürel Etkiler ve Bunların Türk Sinema Tarihindeki Yeri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sinema-TV Ana Sanat Dalı, İstanbul 2007, s.3.
  • Levent Yılmazok, Türk Sinemasının Ulusal: Karakterini Etkileyen Öğeler ve Seyirci-Sinema İlişkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sinema-TV Ana Sanat Dalı İstanbul 2007, s.22
  • Metin Erksan, Sinemanın 100. Yılı, Türk Sineması Üzerine Düşünceler, Edt: Murat Dinçer, Doruk Yayıncılık, Ankara 1996, s.155.
  • Nijat Özön, Türk Sineması Kronolojisi, Bilgi Yayınevi, Ankara 1968, s.12.
  • Özde Çeliktemel Thomen, “Osmanlı İmparatorluğunda Sinema ve Propaganda (1908-1922)”, Online İnternational Journal of Communication Studies, Vol:2, London 2010, s.4.
  • Selami Kılıç, “Atatürk ‘ün Büyük Özlemi Türk Dünyası’nda Kültür Birliği”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı:9, Erzurum 1998, s.172.
  • Serdar Öztürk, “Türk Sinemasında İlk Sansür Tartışmaları ve Yeni Belgeler”, Galatasaray İletişim Dergisi, İstanbul 2006, s.65.
  • Serdar Öztürk, Erken Cumhuriyet Döneminde Sinema Seyir Siyaset, Elips Kitap, Ankara 2005, s.13.
  • Şükran Kuyucak Esen, Türk Sinemasının Kilometre Taşları, Agora Kitaplığı, İstanbul 2010, s.9-10.
  • Türk Sinema Tarihi, Erişim Tarihi: 14.02.2011 http://www.kameraarkasi.org/yonetmenler/belgeseller/1914/ayastefanos.html
  • Türk Sinema Tarihi, Erişim Tarihi:14.02.2011, http://www.arastiralim.com/tag/genel-kultur/page/6
  • Yalçın Lüleci, Sinema ve Din: Türk Sineması Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlahiyat Anabilim Dalı Din Sosyolojisi Bilim Dalı, İstanbul 2007, s.32.
  • Zahir Güvemli, Sinema Tarihi, Varlık Yayınevi, İstanbul 1960, s.5.
  • Zuhal Çetin Özkan, Günümüz Türk Sinemasının Dünya Sinemasındaki Yeri, Journal of Azerbaijani Studies, Vol,12, No.1-2, Azerbaijani 2009, s.535.
There are 24 citations in total.

Details

Journal Section MAKALELER
Authors

Serap Kayserili This is me

Publication Date May 15, 2016
Submission Date January 7, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Kayserili, S. (2016). I. Dünya Savaşı ve Türk Kurtuluş Savaşının Beyaz Perdeye Yansımaları. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1).