Research Article
BibTex RIS Cite

ORTA ASIR AT, KOÇ VE KOYUN HEYKELLİ KABRİNDEKİ ABİDELERE ERMENİ İDDİASI

Year 2017, Volume: 3 Issue: 2, 75 - 83, 30.10.2017

Abstract

ORTA ASIR AT, KOÇ VE KOYUN
HEYKELLİ KABRİNDEKİ ABİDELERE ERMENİ İDDİASI



THE ARMENIAN CLAIMS
TO THE MIDDLE AGE GRAVE MONUMENTS ON THE HORSE, RAM AND SHEEP TYPED



 



 



HACIYEVA SARA*



 



ÖZET



              Eski zamanlardan Türkler ölen
kişilerinin ruhunun sonsuz yaşayacağına inanmış, gömülü bazı kişilerin
mezarlarının üstüne onların bu dünyada çalıştırdıkları eşyaları koymuş ve
mezarlarlarını sembolik anlam taşıyan motiflerle bezemişler. Bu anıtlar ilk
dönemde taştan yontulmuş insan biçiminde, daha sonra ise at, koç, koyun
figürleri, başdaşılar, sendukeler biçiminde karşımıza çıkmaktadır.



              Nahçıvan MR topraklarında bu
tip mezarüstü abidelere çok sayıda rastlıyoruz. At, koç ve koyun heykelli mezar
taşlarına Azerbaycan topraklarından başka, Türkiye, Güney Azerbaycan (İran),
Gürcistan (Azerbaycanlılar yaşayan bölgelerde), tarihi Azerbaycan toprakları
olan şimdiki Ermenistan bölgesinde de rastlanır. Fakat ermeniler geçen
yüzyılın ortalarından bölgemizdeki ortaçağ kabrindeki hatıra varlıklarını, özellikle
taştan yontulmuş koç ve koyun figürlerini özününküleşdirmeye çalışıyor,
üzerindeki Azerbaycan Türklerine ait yazıt ve tasvirleri bozarak, yerine
kendilerine ait yazıt ve çizimler oyulmuş ettirirler.



 



Anahtar kelimeler : Mezar taşları, at, koç, koyun, ermeni iddiası



 



ABSTRACT



 



        From the ancient times Turks have
believed the ding persons` eternal spirit and they put some died persons`
things on their graves which they used in this world. Turks have
decorated
these graves by motives with symbolical idea.
We have
been meeting these monuments, which
shaved stone in the
form of a man
concerning to the first period, then in the form of
the
figures of horse, ram, sheep and tombstones, sandugas.



        We come across many this type of grave
monuments in the territory of NahichivanAutonomousRepublic.
Besides Azerbaijan, it is
met the grave stone monuments on the
horse, ram and sheep typed in the territory
of
South Azerbaijan (Iran), Georgia (in the territories, which are living
Azerbaijanis), in the territories of historical Azerbaijani regions, which are
in the territory of now
days
Western Armenia.
However, from the middle of the last century, the Armenians
try to privatize the
Middle Age grave stone
 memorial monuments in the region, especially
figures of rams and sheep,
which shaved stone, blotting out the inscriptions and drawings belonging the Turks of Azerbaijan and instead of them,
they are scraped the
inscriptions
and drawings
, that
belonging themselves.



In the speech these monuments can be found in the territory
of ​​Nakhchivan, as well
as
in all regions of the Turkish World will be
investigated and answered to the groundless claim of the Armenian scientists
heavily.



 



Key words:  Grave stones, horse, ram, sheep, Armenian
claim.







*Doç. Dr.,
Azerbaycan Milli İlimler Akademisi Nahçvan Şubesi, e-posta:
hacyevasara@ yahoo.com 





References

  • 1. NEMETOV Meşedihanım, 2004, Epikrafikanın sorunları / / Bilim ve yaşam. № 1-2, s 5-6
  • 2. SEFERLİ Fahrettin, 2013,S Hacıyevanın Nahçıvan bölgesinin hatıra anıtlar üzerindeki tasvirler tarih – kültür abidesi gibi kitabında. Önsöz. Bilim ve eğitim Ankara, 232 s .
  • 3. SEFERLİ Fahrettin, " Şehit ve esir abidelerimiz" www.dmfa.nakhchivan.az
  • 4. SEFERLİ Fahrettin, 2006,Epigrafik anıtlar Ermeni iddialarının ifşasinda önemli kaynak olarak. Nahçıivan Tarihi gerçeklik, müasir durum, inkişaf perspektivleri. Nahçıivan. s. 258-269
  • 5. İSMAILOV Faik, 2012, Laçin: gerçekler, düşünceler, tarihi değerler, Nurlar. Bakı 183. s.
  • 6. GULİYEVA Vefa, Azerbaycan mimarisinin başyapıtlarının duru www.tekedergisi.com
  • 7. ŞENER Cemal. 2003, Şamanizm (Türklerin İslamiyetten önceki dini). Berdan. İstanbul, 142 s.
  • 8. Azerbaycan tarihi: 7 ciltte, III cilt, Baкu: Elm, 1999, 584 s.
Year 2017, Volume: 3 Issue: 2, 75 - 83, 30.10.2017

Abstract

References

  • 1. NEMETOV Meşedihanım, 2004, Epikrafikanın sorunları / / Bilim ve yaşam. № 1-2, s 5-6
  • 2. SEFERLİ Fahrettin, 2013,S Hacıyevanın Nahçıvan bölgesinin hatıra anıtlar üzerindeki tasvirler tarih – kültür abidesi gibi kitabında. Önsöz. Bilim ve eğitim Ankara, 232 s .
  • 3. SEFERLİ Fahrettin, " Şehit ve esir abidelerimiz" www.dmfa.nakhchivan.az
  • 4. SEFERLİ Fahrettin, 2006,Epigrafik anıtlar Ermeni iddialarının ifşasinda önemli kaynak olarak. Nahçıivan Tarihi gerçeklik, müasir durum, inkişaf perspektivleri. Nahçıivan. s. 258-269
  • 5. İSMAILOV Faik, 2012, Laçin: gerçekler, düşünceler, tarihi değerler, Nurlar. Bakı 183. s.
  • 6. GULİYEVA Vefa, Azerbaycan mimarisinin başyapıtlarının duru www.tekedergisi.com
  • 7. ŞENER Cemal. 2003, Şamanizm (Türklerin İslamiyetten önceki dini). Berdan. İstanbul, 142 s.
  • 8. Azerbaycan tarihi: 7 ciltte, III cilt, Baкu: Elm, 1999, 584 s.
There are 8 citations in total.

Details

Journal Section MAKALELER
Authors

Sara Haciyeva

Naci Edi

Publication Date October 30, 2017
Submission Date April 5, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Haciyeva, S., & Edi, N. (2017). ORTA ASIR AT, KOÇ VE KOYUN HEYKELLİ KABRİNDEKİ ABİDELERE ERMENİ İDDİASI. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 75-83.