Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE POLİS ADAYLARINIIN SÜREKLİ ÖFKE-ÖFKE İFADE TARZLARI İLE BAĞLANMA STİLLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 18, 06.05.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.673590

Abstract

Öfke üzerinde uzlaşılan temel duygulardan biridir. Diğer duygular kadar normal olmasına rağmen zarar verici ve olumsuz bir duygu olarak düşünülmektedir. Her duygunun oluşumu, yaşanması şiddeti farklı bireysel özelliklerden etkilenmektedir. Bu özelliklerin neler olduğu ile ilgili çeşitli araştırmalar yapılmaktadır. Bu araştırmanın amacı da öğretmen ve polis adaylarında sürekli öfke – öfke ifade tarzları ile bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu eğitim fakültesi mezunu 73 öğretmen adayı ve 107 polis adayı oluşturmaktadır. Veriler KPSS hazırlık için dershaneye giden öğretmen adayları ile eğitim fakültesini bitirdikten sonra polis olmak amacıyla POMEM de eğitim gören polis adaylarından gönüllülük esasına göre toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 24 programı ile analiz edilmiştir. Ölçek puanları arasındaki ilişkinin belirlenmesi için yapılan korelasyon analizinde Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır Verilerin normal dağılım gösterip göstermediklerini belirlemek amacıyla Kolmogrow-Smirnow testi yapılmıştır. Normal dağılım gösteren ikili grup karşılaştırmalarında t-testi, göstermeyenler Mann Whitney U testi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda bağlanma boyutları ile sürekli öfke ve Öfke ifade tarzları arasında bir ilişki olduğu görülmektedir. Ayrıca cinsiyet, meslek ve psikolojik tedavi görüp görmeme durumuna göre de farklılaşmalar olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgular litertaür doğrultusunda tartışılmıştır.

Abstract


Anger is one of the primary emotions. Although it is as normal as other emotions, it is considered as a damaging and negative emotion.
The formation of each emotion, feeling it and its intensity are affected by different individual characteristics. Various researches are conducted to find out these characteristics. This study aims to examine the relationship between trait anger-anger expressions and attachment styles of teacher candidates and police officer candidates. The study group consists of 73 prospective teachers and 107 prospective police officers who were graduated from education faculties. The data were voluntarily collected from candidate teachers who go to courses for preparing Public Personnel Selection Examination (KPSS), and from the education faculty graduates who study at the Police Vocational Training Center (POMEM) to become police officers. The data obtained were analyzed with the SPSS 24 software.
Spearman correlation coefficient was used in the correlation analysis to determine the relationship between the scale scores. The Kolmogrow-Smirnow test was performed to determine whether the data were normally distributed. T-test was used in normally distributed binary group comparisons and Mann-Whitney U test was used in non normally distributed ones. As a result of the analyzes, it is seen that there is a relationship between attachment dimensions and trait anger, anger expression styles. Furthermore, differences were identified based on gender, occupation and receiving psychological treatment or not. The findings were discussed in accordance with the literature.

References

  • 1. Akmaz, N. (2009). Eğitim yöneticilerinin bağlanma stilleri ve sürekli öfke ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi.Yeditepe Üniversitesi. İstanbul 2. Arman, E., (2009), İlköğretimde ve ortaöğretimde çalışan öğretmenlerin öfke ifade biçimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum. 3. Ayyildiz, E.,ve Elkin, N. (2016). Üniversite ögrencilerinin baglanma stilleri ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzlari arasindaki iliskinin incelenmesi. Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 51. 4. Barthomew , K. and Horowitz , L. M. (1991) Attachment styles among young adults: A Test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226-24. 5. Bostancı, N., Çoban, Ş., Tekin, Z. ve Özen, A. (2006). Üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre öfke ifade etme biçimleri. Kriz Dergisi, 14(3): 9-18. 6. Bowlby J. (2012). Bağlanma ve Kaybetme 1. Bağlanma. T.,V. Soylu (Çev.) İstanbul: Pinhan Yayınları 7. Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge Falmer. 8. Çoban, A., Öfke kontrol bozuklukları, www.htanoropsikiyatri.com/ofke patlamalari, erişim tarihi: 14.10.2019. 9. Geçtan, E. (2004), Psikanaliz ve Sonrası, Metis Yayınları, Istanbul. 10. Geçtan, E. (2014). İnsan olmak. (12.Baskı). Metis Yayınları, Istanbul. 11. Gordon, T.(1998) Etkili Öğretmenlik Eğitimi. Sistem Yayıncılık, Ankara. 12. Hollenhorst,P.S.(1998). What do we now about anger managment programs in coreections. Federal Probation 62 (2), 52-64. 13. İmamoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının öfke ve öfke ifade tarzları ile bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. 14. Karslı, N.(2012). Dindarlık ve öfke kontrolü ilişkisi üzerine tecrübi bir araştırma. EKEV Akademi Dergisi,50,57-70. 15. Kısaç, İ., (1999), Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke ve öfke ifade biçimi düzeyleri. Mesleki Eğitim Dergisi, 1999, 1, 63-74. 16. Kısaç,İ. (2005). Gençlerin öfkelerini ifade ettikleri hedef kişiler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (2), 71-81. 17. Kökdemir, H. (2004). Öfke ve öfke kontrolü. Pivolka, 3 (12), 7-10. 18. Köksal, F. ve Gençdoğan, B. (2007). Depresif olanlar ile olmayanların suçluluk, utanç ve öfke tarzlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 163-175. 19. Kuruoğlu, D. S. (2009). Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke düzeyleri, öfke ifade tarzları ile obsesif kompulsif semptomları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul. 20. Lerner, H. (2012). Öfke dansı. Varlık Yayınları, Istanbul. 21. Lulofs, R., S. Ve Cahn, D., D. (2000) Conflict from theory to action. United States of America: Aperson Education Company 22. Oatley, K. (2004). Blackwell brief histories of psychology. Emotions: A brief history. Blackwell Publishing 23. Önem, Ç. (2010). Üniversite öğrencilerinin öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin akılcı olmayan inançlar ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya. 24. Özer, K. (1994). Sürekli Öfke ( SL – Öfke ) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke - Tarz) Ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 9 (31), 26-35. 25. Özmen, A.(2006). Öfke: Kuramsal yaklaşımlar ve bireylerde öfkenin ortaya çıkmasına neden olan etmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39, 39-56. 26. Özmen, A. (2004).Seçim kuramına ve gerçeklik terapisine dayalı öfkeyle başa çıkma eğitim programının ve etkileşim grubu uygulamasının üniversite öğrencilerinin öfkeyle başa çıkma becerileri üzerindeki etkisi. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. 27. Özmen, A. (2006). Öfke ile başa çıkma. Editör (Uğur Öner). Nobel Yayınevi, Ankara. 28. Soykan, Ç., (2003), Öfke ve öfke yönetimi, Kriz Dergisi, 11(2), 19-28. 29. Starner TM, Peters RM Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing, (2004). 20 (6): 335-342. 30. Suter, J. M., Byrne, M. K., Byrne, S., Howells, K. ve Day, A. (2001). Anger in prisoners: Women are different from men. Personality and Individual Differences, 32, 1087– 1100. 31. Sümer, N. (2006). Yetişkin bağlanma ölçeklerinin kategoriler ve boyutlar düzeyinde karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(57), 1-22. 32. Tambağ, H., ve Öz, F. (2005). Aileleri ile birlikte ve yetiştirme yurtlarında yaşayan ergenlerin öfke ifade etme biçimleri. Kriz Dergisi, 13(1), 11-21. 33. Tanış, İ.Z.(2014).Yetişkinlerde bağlanma stilleri ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Haliç Üniversitesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul. 34. Tatlıoğlu, K ve Karaca,M., (2013). Öfke Olgusu Hakkında Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. International Journal of Social Science, 6(6), 1101-1123. 35. Türker, S. (2010). Öğretmenlerin çatışma yönetim stratejileri ile sürekli öfke ve öfke ifade düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. 36. Yöndem Z. D., ve Bıçak, B. (2008). Öğretmen adaylarının öfke düzeyi ve öfke tarzları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (2): 1-15.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 18, 06.05.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.673590

Abstract

References

  • 1. Akmaz, N. (2009). Eğitim yöneticilerinin bağlanma stilleri ve sürekli öfke ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi.Yeditepe Üniversitesi. İstanbul 2. Arman, E., (2009), İlköğretimde ve ortaöğretimde çalışan öğretmenlerin öfke ifade biçimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum. 3. Ayyildiz, E.,ve Elkin, N. (2016). Üniversite ögrencilerinin baglanma stilleri ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzlari arasindaki iliskinin incelenmesi. Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 51. 4. Barthomew , K. and Horowitz , L. M. (1991) Attachment styles among young adults: A Test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226-24. 5. Bostancı, N., Çoban, Ş., Tekin, Z. ve Özen, A. (2006). Üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre öfke ifade etme biçimleri. Kriz Dergisi, 14(3): 9-18. 6. Bowlby J. (2012). Bağlanma ve Kaybetme 1. Bağlanma. T.,V. Soylu (Çev.) İstanbul: Pinhan Yayınları 7. Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge Falmer. 8. Çoban, A., Öfke kontrol bozuklukları, www.htanoropsikiyatri.com/ofke patlamalari, erişim tarihi: 14.10.2019. 9. Geçtan, E. (2004), Psikanaliz ve Sonrası, Metis Yayınları, Istanbul. 10. Geçtan, E. (2014). İnsan olmak. (12.Baskı). Metis Yayınları, Istanbul. 11. Gordon, T.(1998) Etkili Öğretmenlik Eğitimi. Sistem Yayıncılık, Ankara. 12. Hollenhorst,P.S.(1998). What do we now about anger managment programs in coreections. Federal Probation 62 (2), 52-64. 13. İmamoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının öfke ve öfke ifade tarzları ile bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. 14. Karslı, N.(2012). Dindarlık ve öfke kontrolü ilişkisi üzerine tecrübi bir araştırma. EKEV Akademi Dergisi,50,57-70. 15. Kısaç, İ., (1999), Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke ve öfke ifade biçimi düzeyleri. Mesleki Eğitim Dergisi, 1999, 1, 63-74. 16. Kısaç,İ. (2005). Gençlerin öfkelerini ifade ettikleri hedef kişiler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (2), 71-81. 17. Kökdemir, H. (2004). Öfke ve öfke kontrolü. Pivolka, 3 (12), 7-10. 18. Köksal, F. ve Gençdoğan, B. (2007). Depresif olanlar ile olmayanların suçluluk, utanç ve öfke tarzlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 163-175. 19. Kuruoğlu, D. S. (2009). Üniversite öğrencilerinin sürekli öfke düzeyleri, öfke ifade tarzları ile obsesif kompulsif semptomları arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul. 20. Lerner, H. (2012). Öfke dansı. Varlık Yayınları, Istanbul. 21. Lulofs, R., S. Ve Cahn, D., D. (2000) Conflict from theory to action. United States of America: Aperson Education Company 22. Oatley, K. (2004). Blackwell brief histories of psychology. Emotions: A brief history. Blackwell Publishing 23. Önem, Ç. (2010). Üniversite öğrencilerinin öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin akılcı olmayan inançlar ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya. 24. Özer, K. (1994). Sürekli Öfke ( SL – Öfke ) ve Öfke İfade Tarzı (Öfke - Tarz) Ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 9 (31), 26-35. 25. Özmen, A.(2006). Öfke: Kuramsal yaklaşımlar ve bireylerde öfkenin ortaya çıkmasına neden olan etmenler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39, 39-56. 26. Özmen, A. (2004).Seçim kuramına ve gerçeklik terapisine dayalı öfkeyle başa çıkma eğitim programının ve etkileşim grubu uygulamasının üniversite öğrencilerinin öfkeyle başa çıkma becerileri üzerindeki etkisi. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. 27. Özmen, A. (2006). Öfke ile başa çıkma. Editör (Uğur Öner). Nobel Yayınevi, Ankara. 28. Soykan, Ç., (2003), Öfke ve öfke yönetimi, Kriz Dergisi, 11(2), 19-28. 29. Starner TM, Peters RM Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing, (2004). 20 (6): 335-342. 30. Suter, J. M., Byrne, M. K., Byrne, S., Howells, K. ve Day, A. (2001). Anger in prisoners: Women are different from men. Personality and Individual Differences, 32, 1087– 1100. 31. Sümer, N. (2006). Yetişkin bağlanma ölçeklerinin kategoriler ve boyutlar düzeyinde karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 21(57), 1-22. 32. Tambağ, H., ve Öz, F. (2005). Aileleri ile birlikte ve yetiştirme yurtlarında yaşayan ergenlerin öfke ifade etme biçimleri. Kriz Dergisi, 13(1), 11-21. 33. Tanış, İ.Z.(2014).Yetişkinlerde bağlanma stilleri ve öfke ifade tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Haliç Üniversitesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul. 34. Tatlıoğlu, K ve Karaca,M., (2013). Öfke Olgusu Hakkında Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. International Journal of Social Science, 6(6), 1101-1123. 35. Türker, S. (2010). Öğretmenlerin çatışma yönetim stratejileri ile sürekli öfke ve öfke ifade düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. 36. Yöndem Z. D., ve Bıçak, B. (2008). Öğretmen adaylarının öfke düzeyi ve öfke tarzları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (2): 1-15.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Gülin Yazıcı Çelebi 0000-0002-6779-9123

Publication Date May 6, 2020
Submission Date January 16, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Yazıcı Çelebi, G. (2020). ÖĞRETMEN ADAYLARI İLE POLİS ADAYLARINIIN SÜREKLİ ÖFKE-ÖFKE İFADE TARZLARI İLE BAĞLANMA STİLLERİNİN İNCELENMESİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 1-18. https://doi.org/10.31463/aicusbed.673590