Research Article
BibTex RIS Cite

MUHASEBE DERSİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEK ETİĞİ İLKELERİNE YÖNELİK ALGI DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ: AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 381 - 393, 25.10.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.741560

Abstract

Bu çalışmada, muhasebe öğrencilerinin etik kavramını algılamasına yönelik, farklı etik boyutlar ele alınarak bir analiz yapılmıştır. Çalışmada kullanılan veriler, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde çeşitli muhasebe dersleri almış 198 öğrenciye anket uygulanarak elde edilmiştir. Veriler frekans analizi, ortalamalar, t-testi ve ANOVA gibi yöntemlerle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi’nde muhasebe dersi alan öğrencilerin, muhasebe meslek mensuplarının dürüstlük ve şeffaflık etik boyutlarını daha fazla ihlal ettiğini düşündükleri saptanmıştır. Ayrıca yapılan t-testi ve ANOVA sonuçlarına göre öğrencilerin etik algılarında staj yapıp yapmama, okudukları bölümler ve cinsiyetlerine göre gruplar arası anlamlı bir farka rastlanamamıştır

References

  • Ağyar, E., Kutluk , F. A., & Cengiz, E. (2012). Meslek Yüksekokulları Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik Değişkenler Işığında Mesleki Etiğe Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Akdeniz Üniversitesi Örneği. Journal of Yasar University, 25(7), 4203-4228.
  • Akbaş, H., Özsözgün, A., & Özarslan, E. (2009). Muhasebe Mesleğinde Etik Algısı ve Etik Dışı Davranışlarla İlişkisi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme. Öneri, 8(32), 175-184.
  • Akın, O., & Özdaşlı, K. (2014, Temmuz). Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Faaliyetlerinde Uymaları Gereken Etik İlkelere Uyma Düzeyine Yönelik Meslek Mensupları İle Meslek Yüksek Okulu Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Algıları. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 59-74.
  • Alkan, G. (2015). Muhasebe Eğitiminde Etik: Ön Lisans Öğrencilerinin Etik Algılarına Yönelik Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal, 6(2), 113-125.
  • Ameen, E., Guffey, D., & McMillan, J. (1996). Gender Differences in Determining the Ethical Sensitivity of Future Accounting Professionals. Journal of Business Ethics(15), 591–597.
  • Armstrong, M. (1987). Moral Development and Accounting Education. Journal of Accounting Education, 5(1), 27-43.
  • Ay, M., & Güler, E. (2011). Öğrencilerin Etik Değerleri: Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. 3. Ulusal Kurumsal Yönetim, Yolsuzluk,Etik ve Sosyal Sorumluluk Konferansı, (s. 131-138). Nevşehir.
  • Azaltun, M., & Kaya, E. (2006). Muhasebe Eğitiminde Meslek Etiğinin Yeri ve Önemi: Anadolu Üniversitesi’nde Yapılan Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyasi Dergisi, 8(1), 107-126.
  • Chan, S., & Leung, P. (2006). The Effects of Accounting Students’ Ethical Reasoning and Personal Factors on Their Ethical Sensitivity. Managerial Auditing Journal, 21(4), 436-457.
  • Cohen, R., Pant, L., & Sharp, D. (2001). An Examination of Differences in Ethical Decision Making Between Canadian Business Students and Accounting Professionals. Journal of Business Ethics, 30(4), 319–336.
  • Daştan, A., Bellikli, U., & Bayraktar, Y. (2015). Muhasaebe Eğitiminde Etik İkilem ve Etik Karar Alma Konularına Yönelik KTÜ-İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 75-92.
  • Eleren, A., & Kayahan, C. (2007). Muhasebe Eğitiminin Öğrenci Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi ve Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokullarında Bir Araştırma. Muhasebe ve Denetime Bakış, 7(23), 47-63.
  • Kerr, D., & Smith, L. (1995). Importance of and Approaches to Incorporating Ethics into the Accounting Classroom. Journal of Business Ethics,(14), 987-995.
  • Kısakürek, M., & Alpan, N. (2010). Muhasebe Meslek Etiği ve Sivas İlinde Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi(41), 213-228.
  • Kurnaz, N., & Gümüş, Y. (2010). Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Mesleği ile İlgili Etik Dışı Davranışlara İlişkin Algı Analizi: Dumlupınar Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi(45), 157-174.
  • Kurt, G., Okan, P., & Başer, F. (2010). Muhasebe Meslek Mensubu Olabilecek Öğrencilerin Meslek Etiği Konusundaki Algılama ve Eğilimlerinin Belirlenmesi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Landry, R., Moyes, G., & Cortes, A. (2004). Ethical Perceptions Among Hispanic Students: Differences by Major and Gender. Journal of Education for Business, 80(2), 102-108.
  • Mugan, C. Ş., & Atay, D. Ö. (2003). Contextual Effects on Ethical Sensivity and Penalty Judgments. Teaching Business Ethics, 7(4), 341–363.
  • O'Leary, C., & Radich, R. (2001). An Analysis of Austra-lian Final Year Accountancy Students' Ethical Attitudes. Teaching Business Ethics, 5(3), 235-249.
  • Sakarya, Ş., & Kara, S. (2010). Türkiye'de Muhasebe Meslek Etiğine Yönelik Düzenlemeler ve Meslek Mensupları Tarafından Algılanması Üzerine Bir Alan Araştırması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12(18), 57-72.
  • Sevilengül, O. (2016). Genel Muhasebe (18 b.). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shaub, M. (1994). An Analysis of The Association of Traditional Demographic Variables with the Moral Reasoning of Auditing Students and Auditors. Journal of Accounting Education, 12(1), 1-26.
  • Stanga, K., & Turpen, R. (1991). Ethical Judgements on Selected Accounting Issues; An Empricial Study. Journal of Business Ethics, 10(10), 739-747.
  • Yıldız, G. (2010). Muhasebe Mesleğinde Meslek Etiği Ve Kayseri İl Merkezinde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(36), 155-178.
  • Yurtseven, H. (2000). İşletme Yönetiminde Etik: Toplum ve İşletmeler Açısından Çanakkale Kentinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma. 8. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi (s. 250). Nevşehir: Erciyes Üniversitesi.
  • Yücenurşen, M., Duman, H., & Polat, Y. (2017). Muhasebe Eğitimi Alan Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Etik Davranışlarının Tespiti Üzerine Bir Araştırma: Ortaköy MYO Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 96-110.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 381 - 393, 25.10.2020
https://doi.org/10.31463/aicusbed.741560

Abstract

References

  • Ağyar, E., Kutluk , F. A., & Cengiz, E. (2012). Meslek Yüksekokulları Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik Değişkenler Işığında Mesleki Etiğe Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Akdeniz Üniversitesi Örneği. Journal of Yasar University, 25(7), 4203-4228.
  • Akbaş, H., Özsözgün, A., & Özarslan, E. (2009). Muhasebe Mesleğinde Etik Algısı ve Etik Dışı Davranışlarla İlişkisi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme. Öneri, 8(32), 175-184.
  • Akın, O., & Özdaşlı, K. (2014, Temmuz). Muhasebe Meslek Mensuplarının Mesleki Faaliyetlerinde Uymaları Gereken Etik İlkelere Uyma Düzeyine Yönelik Meslek Mensupları İle Meslek Yüksek Okulu Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Algıları. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 59-74.
  • Alkan, G. (2015). Muhasebe Eğitiminde Etik: Ön Lisans Öğrencilerinin Etik Algılarına Yönelik Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal, 6(2), 113-125.
  • Ameen, E., Guffey, D., & McMillan, J. (1996). Gender Differences in Determining the Ethical Sensitivity of Future Accounting Professionals. Journal of Business Ethics(15), 591–597.
  • Armstrong, M. (1987). Moral Development and Accounting Education. Journal of Accounting Education, 5(1), 27-43.
  • Ay, M., & Güler, E. (2011). Öğrencilerin Etik Değerleri: Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. 3. Ulusal Kurumsal Yönetim, Yolsuzluk,Etik ve Sosyal Sorumluluk Konferansı, (s. 131-138). Nevşehir.
  • Azaltun, M., & Kaya, E. (2006). Muhasebe Eğitiminde Meslek Etiğinin Yeri ve Önemi: Anadolu Üniversitesi’nde Yapılan Bir Araştırma. Muhasebe Bilim Dünyasi Dergisi, 8(1), 107-126.
  • Chan, S., & Leung, P. (2006). The Effects of Accounting Students’ Ethical Reasoning and Personal Factors on Their Ethical Sensitivity. Managerial Auditing Journal, 21(4), 436-457.
  • Cohen, R., Pant, L., & Sharp, D. (2001). An Examination of Differences in Ethical Decision Making Between Canadian Business Students and Accounting Professionals. Journal of Business Ethics, 30(4), 319–336.
  • Daştan, A., Bellikli, U., & Bayraktar, Y. (2015). Muhasaebe Eğitiminde Etik İkilem ve Etik Karar Alma Konularına Yönelik KTÜ-İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 75-92.
  • Eleren, A., & Kayahan, C. (2007). Muhasebe Eğitiminin Öğrenci Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi ve Afyon Kocatepe Üniversitesi Meslek Yüksekokullarında Bir Araştırma. Muhasebe ve Denetime Bakış, 7(23), 47-63.
  • Kerr, D., & Smith, L. (1995). Importance of and Approaches to Incorporating Ethics into the Accounting Classroom. Journal of Business Ethics,(14), 987-995.
  • Kısakürek, M., & Alpan, N. (2010). Muhasebe Meslek Etiği ve Sivas İlinde Bir Uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi(41), 213-228.
  • Kurnaz, N., & Gümüş, Y. (2010). Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Mesleği ile İlgili Etik Dışı Davranışlara İlişkin Algı Analizi: Dumlupınar Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi(45), 157-174.
  • Kurt, G., Okan, P., & Başer, F. (2010). Muhasebe Meslek Mensubu Olabilecek Öğrencilerin Meslek Etiği Konusundaki Algılama ve Eğilimlerinin Belirlenmesi. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Landry, R., Moyes, G., & Cortes, A. (2004). Ethical Perceptions Among Hispanic Students: Differences by Major and Gender. Journal of Education for Business, 80(2), 102-108.
  • Mugan, C. Ş., & Atay, D. Ö. (2003). Contextual Effects on Ethical Sensivity and Penalty Judgments. Teaching Business Ethics, 7(4), 341–363.
  • O'Leary, C., & Radich, R. (2001). An Analysis of Austra-lian Final Year Accountancy Students' Ethical Attitudes. Teaching Business Ethics, 5(3), 235-249.
  • Sakarya, Ş., & Kara, S. (2010). Türkiye'de Muhasebe Meslek Etiğine Yönelik Düzenlemeler ve Meslek Mensupları Tarafından Algılanması Üzerine Bir Alan Araştırması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 12(18), 57-72.
  • Sevilengül, O. (2016). Genel Muhasebe (18 b.). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shaub, M. (1994). An Analysis of The Association of Traditional Demographic Variables with the Moral Reasoning of Auditing Students and Auditors. Journal of Accounting Education, 12(1), 1-26.
  • Stanga, K., & Turpen, R. (1991). Ethical Judgements on Selected Accounting Issues; An Empricial Study. Journal of Business Ethics, 10(10), 739-747.
  • Yıldız, G. (2010). Muhasebe Mesleğinde Meslek Etiği Ve Kayseri İl Merkezinde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(36), 155-178.
  • Yurtseven, H. (2000). İşletme Yönetiminde Etik: Toplum ve İşletmeler Açısından Çanakkale Kentinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma. 8. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi (s. 250). Nevşehir: Erciyes Üniversitesi.
  • Yücenurşen, M., Duman, H., & Polat, Y. (2017). Muhasebe Eğitimi Alan Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Etik Davranışlarının Tespiti Üzerine Bir Araştırma: Ortaköy MYO Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 96-110.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Utku Şendurur 0000-0002-8303-4315

Publication Date October 25, 2020
Submission Date May 22, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Şendurur, U. (2020). MUHASEBE DERSİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEK ETİĞİ İLKELERİNE YÖNELİK ALGI DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ: AĞRI İBRAHİM ÇEÇEN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 381-393. https://doi.org/10.31463/aicusbed.741560