Research Article
BibTex RIS Cite

GÜNCELLENEN 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 26 - 57, 31.10.2021
https://doi.org/10.31463/aicusbed.887809

Abstract

Bu çalışmada güncellenen 5. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (SBDÖP)’nı öğretmen görüşlerine göre değerlendirmek amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Erzurum ilinin metropol ilçelerinde (Aziziye, Palandöken, Yakutiye) görev yapan 168 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Arastırmada veriler, USLU (2007) tarafından gelistirilen katılımcılara ait bilgilerin yer aldığı kisisel bilgi formu ve altı bölümden olusan katılımcıların güncellenen 5. sınıf SBDÖP’ye yönelik düşüncelerinin yeraldığı tarama yöntemi olan anket formu ile toplanmıstır. Araştırmada verilerin analizi SPSS 22.00 istatistik paket programı kıllanılmıştır. Araştırma kapsamına alınan öğretmenlerin mesleki kıdemlerine göre ankete verilen yanıtlar arasındaki farklar Kruskal Wallis H testi ile incelenmiştir. Öğretmenlerin ankete verdikleri yanıtlara göre; 5. sınıf SBDÖP’nin genel amaçları, vizyonu, içeriği, öğrenme ve öğretme süreçleri, ölçme ve değerlendirme ile uygulama boyutları öğretmenlerin genel olarak beklentilerini karşıladığı görülmektedir. Fakat öğretmenler, SBDÖP’de kullanılan yaklaşımlar öğrencinin empati kurma yeteneğinin gelişmesine katkıda bulunmadığını, programının içeriğinin somuttan soyuta olacak şekilde düzenlenmediğini ve öğrenme alanlarının işlenişi sırasında öğretmenlerin kullanacağı yeterli uygulama örnekleri bulunmadığını kısmen düşünmektedir. Sosyal bilgiler öğretmenleri arasında mesleki kıdem değişkenine göre anlamlı fark görülmemiştir.

References

  • Ece, B. (2007). İlköğretim Birinci Kademe 2005 Sosyal Bilgiler Programının Öğretmen Görüşlerine Gore Değerlendirilmesi-Afyonkarahisar ili Örneği(Yüksek Lisans Tezi), Afyonkarahisar Üniversitesi
  • Kamber T. , Acun İ. , Akar C. (2011). İlköğretim Birinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Uygulanabilirliği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4/2, 195-218
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. Basım). Nobel Yayın Dağıtım
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de Sosyal Bilgilerin Tarihsel Gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30/2, 663-672
  • Kılıçoğlu, G. (2007). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Kars İli Örneği)( Yüksek Lisans Tezi), Kafkas Üniversitesi
  • Kösterelioğlu, İ. ve Özen, R. (2014). Dördüncü ve Besinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Öğelerinin Değerlendirilmesi (Bolu İli Örneği). Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 286-316
  • MEB (1998), Tebliğler Dergisi, 533 (2487)
  • MEB (2015), Sosyal Bilgiler Dersi 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar Öğretim Programı, MEB Yayınları
  • Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 Sosyal Bilgiler Ders Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitim Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:1-2, 66-81
  • Öztürk, C.(2009). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler arası Bir Bakış. C. Öztürk (ed), Sosyal Bilgiler Öğretimi, 1/28. PegemA Yayınları RG. (1997), T.C. Resmi Gazete, 18 Ağustos, (23084)
  • Sağlam, E. (2014). 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı İle İlgili Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Erzincan Üniversitesi TTKB (2017), Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine... 18 Temmuz 2017 Basını Toplantısı Metni (https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf )
  • Uslu, E. (2007). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programının Öğretmen ve İdareci Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi(Yüksek Lisans Tezi),Niğde Üniversitesi
  • Yazar, O. (2008). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi(Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi
Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 26 - 57, 31.10.2021
https://doi.org/10.31463/aicusbed.887809

Abstract

References

  • Ece, B. (2007). İlköğretim Birinci Kademe 2005 Sosyal Bilgiler Programının Öğretmen Görüşlerine Gore Değerlendirilmesi-Afyonkarahisar ili Örneği(Yüksek Lisans Tezi), Afyonkarahisar Üniversitesi
  • Kamber T. , Acun İ. , Akar C. (2011). İlköğretim Birinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Uygulanabilirliği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4/2, 195-218
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. Basım). Nobel Yayın Dağıtım
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de Sosyal Bilgilerin Tarihsel Gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30/2, 663-672
  • Kılıçoğlu, G. (2007). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Kars İli Örneği)( Yüksek Lisans Tezi), Kafkas Üniversitesi
  • Kösterelioğlu, İ. ve Özen, R. (2014). Dördüncü ve Besinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Öğelerinin Değerlendirilmesi (Bolu İli Örneği). Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 286-316
  • MEB (1998), Tebliğler Dergisi, 533 (2487)
  • MEB (2015), Sosyal Bilgiler Dersi 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar Öğretim Programı, MEB Yayınları
  • Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 Sosyal Bilgiler Ders Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Eğitim Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:1-2, 66-81
  • Öztürk, C.(2009). Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler arası Bir Bakış. C. Öztürk (ed), Sosyal Bilgiler Öğretimi, 1/28. PegemA Yayınları RG. (1997), T.C. Resmi Gazete, 18 Ağustos, (23084)
  • Sağlam, E. (2014). 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı İle İlgili Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Erzincan Üniversitesi TTKB (2017), Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine... 18 Temmuz 2017 Basını Toplantısı Metni (https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf )
  • Uslu, E. (2007). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programının Öğretmen ve İdareci Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi(Yüksek Lisans Tezi),Niğde Üniversitesi
  • Yazar, O. (2008). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi(Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Vehbi Şara This is me 0000-0003-2090-3357

Emine Teyfur 0000-0001-7869-0513

Publication Date October 31, 2021
Submission Date February 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Şara, V., & Teyfur, E. (2021). GÜNCELLENEN 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 26-57. https://doi.org/10.31463/aicusbed.887809