Yoksulluk Ve Din İlişkisine Dair Sosyolojik Bir Araştırma
Year 2021,
Volume: 7 Issue: 2, 121 - 135, 01.12.2021
Burcu Güdücü
,
Serpil Taşkaya
Abstract
Tarihsel süreç içerisinde Batıda ortaya çıkan Kapitalizm uzun yıllar devam eden sömürge ve emperyalizm neticesinde ortaya çıkan bir ekonomik düzendir. Kapitalist düşünce, emperyalizm ve bunun bir sonucu olarak uygulanan sömürge sistemi ile birlikte gelişme gösteren tüketim anlayışı tüm dünyayı etki alanına çekmekle birlikte yoksullar bu etki alanının dışında kalmışlardır. Çalışmamızda yoksulluğun din ile ilişkisi irdelenerek yine yoksulluğun dindarlığa etki boyutları sosyolojik zeminde ele alınmıştır. Çalışmamız İstanbul genelinde yaşayan 40 dindar katılımcı ile derinlemesine mülakat tekniği kullanılarak uygulanmıştır. Örneklem grubumuz, çevresi tarafından dindar olarak nitelendirilen kişilerden oluşmakla birlikte çalışmamız söylem analizine dayanmaktadır. Araştırmamızın sonucuna göre yoksulluğun insanları daha çok dua etmeye, umut etmeye, çaresizliklerinden dolayı onları Allah’a daha çok yaklaştırdığı sonucuna elde edilen veriler neticesinde ortaya çıkmıştır.
References
- Bauman, Z. (2008). Azınlığın Zenginliği Hepimizin Çıkarına Mıdır? İstanbul: Ayrıntı.
- Beaudoin, S. M. (2017). Yoksulluğun Tarihi. İstanbul: Dedalus Kitap Yay.
- Çukur, C. Ş. (2008). Yoksulluğun Psikolojisi: Yoksulluğun Sosyal Bilişsel Olarak Yapılandırması ve Sosyal-Duygusal Sorunlar ile İlişkisi. N. Oktik içinde, Türkiye'de Yoksulluk Çalışmları. İzmir: Yakın Yayınları.
- Kafalı, H. (2019). Yoksulluk ve Din. Ankara: İlahiyat.
- Kurt, A. (2009). Dindarlığı Etkileyen Faktörler. U.Ü. İlahiyat Fak. Dergisi, 18(2), 1-26.
- Macit, M. (2016). Yoksulluk ve Din. N. Akyüz, & İ. Çapcıoğlu içinde, Din Sosyolojisi El Kİtabı. Ankara: Grafiker Yay.
- Mardin, Ş. (2018). Din ve İdeoloji. İstanbul: İletişim Yay.
- Onay, A. (2004). Dindarlık, Etkileşim ve Değişim Üniversite Öğrencileri Örneklemi. İstanbul: Dem Yayınları.
- Özdemir, Ş. (2003). Yoksullukla Mücadelede İslamın Ortaya Koyduğu Bazı İlkeler. Diyanet İlmi Dergi, 95-108.
- Sönmez, B. (2017). Dindarlık algısının Açmazları. Journal of Islamic Research, 279-289.
- Sungur, E. (2016). Postmodern Yoksulluk Karşısında Dintar Tavrına Dair Bir Araştırma. Recep T. Erdoğan.üniv. İlahiyat Fak. Dergisi, 29-64.
- Uysal, V. (1996). Din Psikolojisi Açısından Dinî Tutum Davranış ve Şahsiyet Özellikleri. MÜ İlahiyat Fakültesi Vakfı Yay.
- Yaşar, S., & Taşar, M. (2019). Kavramsal Olarak Türkiye'de Yoksullukla Mücadele Politikalarının Etkileri. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 118-144.
Year 2021,
Volume: 7 Issue: 2, 121 - 135, 01.12.2021
Burcu Güdücü
,
Serpil Taşkaya
References
- Bauman, Z. (2008). Azınlığın Zenginliği Hepimizin Çıkarına Mıdır? İstanbul: Ayrıntı.
- Beaudoin, S. M. (2017). Yoksulluğun Tarihi. İstanbul: Dedalus Kitap Yay.
- Çukur, C. Ş. (2008). Yoksulluğun Psikolojisi: Yoksulluğun Sosyal Bilişsel Olarak Yapılandırması ve Sosyal-Duygusal Sorunlar ile İlişkisi. N. Oktik içinde, Türkiye'de Yoksulluk Çalışmları. İzmir: Yakın Yayınları.
- Kafalı, H. (2019). Yoksulluk ve Din. Ankara: İlahiyat.
- Kurt, A. (2009). Dindarlığı Etkileyen Faktörler. U.Ü. İlahiyat Fak. Dergisi, 18(2), 1-26.
- Macit, M. (2016). Yoksulluk ve Din. N. Akyüz, & İ. Çapcıoğlu içinde, Din Sosyolojisi El Kİtabı. Ankara: Grafiker Yay.
- Mardin, Ş. (2018). Din ve İdeoloji. İstanbul: İletişim Yay.
- Onay, A. (2004). Dindarlık, Etkileşim ve Değişim Üniversite Öğrencileri Örneklemi. İstanbul: Dem Yayınları.
- Özdemir, Ş. (2003). Yoksullukla Mücadelede İslamın Ortaya Koyduğu Bazı İlkeler. Diyanet İlmi Dergi, 95-108.
- Sönmez, B. (2017). Dindarlık algısının Açmazları. Journal of Islamic Research, 279-289.
- Sungur, E. (2016). Postmodern Yoksulluk Karşısında Dintar Tavrına Dair Bir Araştırma. Recep T. Erdoğan.üniv. İlahiyat Fak. Dergisi, 29-64.
- Uysal, V. (1996). Din Psikolojisi Açısından Dinî Tutum Davranış ve Şahsiyet Özellikleri. MÜ İlahiyat Fakültesi Vakfı Yay.
- Yaşar, S., & Taşar, M. (2019). Kavramsal Olarak Türkiye'de Yoksullukla Mücadele Politikalarının Etkileri. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 118-144.