The aim of this study was to investigate the relationship among demographic variables of university students and their attributional complexity (AC), emotional intelligence (EI) and fluid intelligence (FI) scores. The studied demographic variables were gender, age, areas of education, faculty and classes. A total of 627 university students including 270 males and 357 females took part in the present study. The results showed that females FI scores were statistically higher than males‟ scores; 4th grade students‟ AC scores were higher than 2nd grade students‟. Also, the results indicated that as the ages of students increased FI scores decreased and AC scores increased. Additionally, it was detected that students in the faculty of education had the highest AC and EI scores when compared to other faculties. Moreover, students FI scores in Health School were higher than other faculties. Also, it was revealed that social sciences students‟ AC and EI scores were higher than the scores of students in natural and applied sciences. However, natural and applied sciences students FI scores were higher than the students in the social sciences
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin bazı demografik değişkenleri ile yükleme karmaşıklığı, duygusal zekâ ve akıcı zekâ puanları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Demografik değişkenler olarak: Cinsiyet, yaş, öğrenim görülen alan, fakülte ve sınıf ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 270’i erkek ve 357’si kız olmak üzere toplam 627 öğrenciden oluşturulmuştur. Yapılan analizler sonucunda, kız öğrencilerinin akıcı zekâ puanlarının erkek öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu; 4. Sınıfların 2.sınıflardan daha yüksek yükleme karmaşıklığı puanlarına sahip olduğu; öğrencilerin yaşı arttıkça, akıcı zekâ puanlarının düştüğü; yükleme karmaşıklığı puanlarının ise arttığı görülmüştür. Eğitim Fakültesinde öğrenim görenlerin, yükleme karmaşıklığı ve duygusal zekâda diğer fakültelerden daha yüksek olduğu; Sağlık Yüksekokulunun ise, akıcı zekâ puanlarında diğer fakültelere göre yüksek olduğu görülmüştür. Sosyal bilimlerde öğrenim görenlerin, fen bilimlerindekilerden daha yüksek yükleme karmaşıklığına ve duygusal zekâya sahip olduğu, fen bilimlerinde öğrenim görenlerin ise, sosyal bilimlerdekilerden daha yüksek akıcı zekâ puanlarına sahip olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2014 |
Submission Date | December 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |
Contents Licenced By Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)