Homework is the preparations made for students to reinforce the topics they learn and to adopt a supportive education approach in out-of-class practices. Homework, which provides meaningful information by researching from different sources, enables students to practice on the subject. At the same time, with the homework, the students go into the detail of the subjects learned. Considering this feature of homework, which finds different application areas in traditional and contemporary education approaches, it can be said that it is actually very important. Because homework develops students' skills such as responsibility, problem solving, critical thinking, analyzing relationships between subjects and evaluating. These skills that homework brings to students are included in many studies. In addition, in the studies, many variables were discussed with the homework subject and discussed with different methods. From this point of view, the problem sentence of this research is to determine the articles and theses on homework by compiling them. In the research, about homework, 21 articles were accessed from the Dergipark database and 8 theses from the National Thesis Center of the Council of Higher Education. The data obtained from the studies downloaded from the database and National Thesis Center of the Council of Higher Education were subjected to content analysis. Then, the percentages and frequencies of the studies were presented in tables in the findings section. As a result of the research, it was seen that the most discussed topic in the studies on homework was success. It was concluded that homework was aimed at reinforcement, qualitative studies were used intensively, students participated in the sampling the most, the number of samples was 51 and above, interviews were preferred as data collection tools, and descriptive statistics were preferred more in data analysis. Various suggestions were presented in the study in line with the results obtained.
Ev ödevi, öğrencilerin öğrendiği konuları pekiştirmesi ve sınıf dışı uygulamalarda destekleyici bir eğitim anlayışını benimsemesi için yapılan hazırlıklardır. Farklı kaynaklardan araştırma yaparak anlamlı bilgilerin oluşmasını sağlayan ev ödevi, öğrencilerin konu hakkında pratik yapmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda ev ödeviyle öğrenciler öğrenilen konuların detayına inmektedir. Geleneksel ve çağdaş eğitim anlayışlarında farklı uygulama alanı bulan ev ödevinin bu özelliğine bakıldığında aslında çok önemli olduğu söylenebilir. Çünkü ev ödevi, öğrencide sorumluluk, problem çözme, eleştirel düşünme, konular arasında ilişkileri analiz etme ve değerlendirme gibi becerileri geliştirmektedir. Ev ödevinin öğrenciye kazandırdığı bu beceriler, birçok çalışmada yer almaktadır. Ayrıca çalışmalarda, ev ödevi konusuyla birçok değişken ele alınarak farklı yöntemlerle tartışılmıştır. Buradan hareketle, bu araştırmanın problem cümlesi ev ödevi konusunda yapılan makale ve tezleri derleme yoluyla belirlemektir. Araştırmada ev ödevi ile ilgili 21 makale Dergipark veri tabanından, 8 tez ise YÖK Ulusal Tez Merkezi'nden ulaşılmıştır. Veri tabanından ve YÖK Ulusal Tez Merkezi'nden indirilen çalışmalardan elde edilen veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. Daha sonra çalışmaların yüzde ve frekansları bulgular kısmında tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda ev ödeviyle ilgili yapılan çalışmalarda en fazla ele alınan konunun başarı olduğu görülmüştür. Ev ödevinin pekiştirme amaçlı olduğu, nitel çalışmaların yoğunlukta kullanıldığı, örnekleme en fazla öğrencilerin katılım gösterdiği, örneklem sayısının 51 ve üzeri olduğu, veri toplama aracı olarak görüşmelerin, verilerin analizinde ise betimsel istatistiklerin daha çok tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda araştırmada çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | April 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.