This research was carried out in order to reflect the negative emotions of children on their paintings and to examine the strategies they use while regulating these emotions. The phenomenological design was adopted in this study in accordance with the qualitative research approach. The participants were chosen by means of homogeneous sampling and on a voluntary basis. The data of this study, which was conducted with a total of 50 children aged between 6 and 10 years, were obtained through drawing and interview techniques. The children were allowed to draw the emotions they assumed as negative in their natural environment without time limitation. Then, one-to-one semi-structured interviews were conducted with each child about the picture they drew. The obtained data were analyzed by content analysis method. As a result of the research, it was seen that there were no negative emotions such as anxiety and fear in the pictures and interviews of the six-year-old children. On the other hand, these feelings were encountered in ten-year-old children. According to another result, feelings such as jealousy, loneliness and insecurity were not encountered in children in the ten-year-old group, unlike the children in the six-year-old group. It was observed that children generally included feelings of sadness and anger in their drawings. In addition, it is noteworthy that ten-year-old children also include anxiety and fear. In the context of emotion regulation strategies, it was revealed that ten-year-old children used more emotion regulation strategies than six-year-old children.
children negative emotions emotion regulation examining drawing emotion regulation strategies
Bu araştırma, ilkokul çocuklarının olumsuz duygularını resimlerine yansıtmaları ve bu duygularını düzenlerken kullandıkları stratejileri inceleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak yapılan bu araştırmada olgubilim deseninden yararlanılmıştır. Katılımcılar, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan benzeşik örnekleme tekniği ile gönüllülük esaslarına bağlı olarak belirlenmiştir. Toplam 50 çocuk ile gerçekleştirilen bu çalışmanın verileri, resim çizdirme ve görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Çocukların olumsuz olarak varsaydıkları duyguları, kendi doğal ortamlarında süre kısıtlaması olmadan çizmeleri sağlanmıştır. Ardından her çocuk ile çizdikleri resim hakkında birebir yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda altı yaş çocuklarının resim ve görüşmelerinde kaygı ve korku gibi olumsuz olarak kabul edilen duyguların olmadığı görülmüştür. Buna karşın on yaş grubu çocuklarda bu duygularla karşılaşılmıştır. Bir diğer sonuca göre altı yaş grubu çocuklardan farklı olarak on yaş grubu çocuklarda kıskançlık, yalnızlık ve güvensizlik gibi duygularla karşılaşılmamıştır. Çocukların genel olarak üzüntü ve öfke duygularına çizimlerinde yer verdikleri görülmüştür. Buna ek olarak on yaş grubu çocuklarının kaygı ve korkuya da yer verdikleri dikkat çekmektedir. Duygu düzenleme stratejileri bağlamında on yaş grubu çocuklarının altı yaş grubu çocuklarına oranla daha fazla duygu düzenleme stratejisi kullandıkları ortaya çıkmıştır.
Çocuk resimleri olumsuz duygular duygu düzenleme duygular duygu düzenleme stratejileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.