This study aims to
regulate the cognitive structures related to the concepts in Human Rights
Citizenship and Democracy lesson of the 4th grade primary school pupils by
means of active learning method. These 10 concepts are solidarity, equality,
justice, participation, active citizen, democracy, freedom of expression,
rights, freedom and responsibility. In parallel with the purpose of the
research, an action research from qualitative research patterns was used. The
research was conducted in a public school located in the central district of
Aydın. There are a total of 23 pupils, 9 male and 14 female students, in the
study group. Activities for concept teaching were held by the class teacher for
12 weeks under the supervision of the researcher. These activities were
selected in accordance with the class level from among active learning
activities. The cognitive structure between the concepts was tested using the
Word Association Test (WAT) as a pre-test and post-test. Based on test results,
concept networks were created. In addition, two worksheets were used to inspect
learning. The concepts that the study group had difficulty to understand were
rearranged in a different activity. At the end of the research, it has been
revealed that the active learning model makes improvement on the cognitive
structures of the learners about the concepts. The students made definitions
about the concepts and found more qualified words. The study has revealed that
there is a relationship between the cognitive structure about the concepts and
the socioeconomic status of the students and their learning levels.
Bu çalışmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin İnsan
Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi dersindeki kavramlarla ilgili bilişsel
yapılarının aktif öğrenme yöntemiyle düzenlenmesi amaçlanmıştır. Bu kavramlar
dayanışma, eşitlik, adalet, katılım, aktif vatandaş, demokrasi, ifade özgürlüğü,
hak, özgürlük ve sorumluluk olmak üzere 10 adettir. Araştırmanın amacına
paralel olarak nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılmıştır.
Araştırma Aydın merkez ilçede bulunan bir devlet okulunda yapılmıştır. Çalışma
grubunda 9 erkek 14 kız olmak üzere toplam 23 öğrenci bulunmaktadır. Sınıf
öğretmeni tarafından araştırmacı gözetiminde 12 hafta boyunca kavram
öğretiminde kullanılmak üzere etkinlikler yapılmıştır. Bu etkinlikler aktif
öğrenme etkinlikleri içeresinden sınıf düzeyine uygun olarak seçilmiştir. Ön
test ve son test olarak Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılıp kavramlar
arasındaki bilişsel yapı test edilmiştir. Test sonuçlarına göre kavram ağları
oluşturulmuştur. Ayrıca öğrenmeyi kontrol etmek için iki adet çalışma yaprağı
kullanılmıştır. Çalışma grubunun anlamakta zorlandıkları kavramlar farklı bir
etkinlikle yeniden düzenlenmiştir. Araştırma sonunda aktif öğrenme modeliyle
öğrencilerin kavramlarla ilgili bilişsel yapılarında ön bilgilerine göre bir
ilerleme olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrenciler kavramlarla ilgili tanımlar yapmış
ve içerik olarak daha nitelikli kelimeler bulmuşlardır. Kavramlarla ilgili
bilişsel yapıyla öğrencilerin sosyo ekonomik durumları, öğrenme düzeyleri
arasında bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.