Eğitimciler
olarak okullarımızın ve sınıflarımızın değişen demografik yapısına ne kadar
hazırlıklıyız? sorusundan hareketle bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler
öğretmenlerinin ortaokullarda öğrenim gören mülteci öğrencilere sunulan eğitim
öğretim hizmetleri hakkındaki görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada sosyal
bir grup olan mültecilerin eğitimleriyle ilgili derinlemesine bir inceleme
yapılmaktadır. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum
çalışması modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı
örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Söz
konusu ölçüt, mülteci öğrencilere en az bir eğitim-öğretim yılı eğitim hizmeti
sunmak olarak belirlenmiştir. Bu bağlamda çalışma grubu, 2016-2017 eğitim öğretim
yılında Ordu ili Altınordu ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
devlet ortaokullarında mültecilere eğitim veren 10 sosyal bilgiler
öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında yarı
yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma verileri nitel
araştırmanın doğasına uygun olarak betimsel analizle çözümlenmiştir. Araştırma
bulgularına göre katılımcıların sosyal bilgiler ders içeriğinin mültecilerin
ülkemize uyumunu sağlama ve diğer öğrencilerin mülteci öğrencileri kabullenme
noktasında yetersiz olduğunu düşündükleri, mülteci öğrencilerle ilgili yaşanan
sorunların temelinde dil farklılığının olduğunu belirttikleri, sosyal bilgiler
öğretim programına mültecilikle ilgili göç, mülteci hakları ve özgürlükleri,
mültecilerin kendi kültürlerine ait unsurları içerecek yeni konuların
eklenmesinin önemli olduğunu düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, sosyal bilgiler öğretim programının ve ders içeriklerinin
mülteci olgusu dikkate alınarak düzenlenmesi, sosyal bilgiler öğretmenlerinin
söz konusu gruba eğitim verebilmesi için hizmetiçi eğitimlere alınması, mülteci
öğrencilere kendi kültürel unsurlarını yansıtabilecekleri ortamlar sunulmasının
sağlanması önerilmektedir.
Staring from the question of ‘how much prepared for
the changing demographic structure of our school and our class as educators?’,
the purpose of this research is to evaluate the educational service provided to
the refugee students who are trained in secondary school according to social
studies teacher opinions. A thorough investigation is carried out on education
as a social group of refugees in the research. This research is a case study
model, one of the qualitative research methods. Criteria sampling method, which
is one of the purposeful sampling methods, has been adopted in the study group
of the study. The criterion is that it provides at least one educational year
for the refugee students. In this context, the study group consists of 10
social studies teachers who provide education to the refugees in state
secondary schools affiliated to the Ministry of National Education, which is
located in the Altınordu province of Ordu in 2016-2017 educational years.
Semi-structured interview technique was used to collect research data. The
research data were analyzed by descriptive analysis in accordance with the
nature of the qualitative research. According to research findings, the
participants think that the content of social studies course was insufficient
in terms of adapting refugees in our country, and for other local students to
accept refugee students, the main reason for this was stated as language
insufficiency, it was also found that the participants thought that it was
important to include some topics in social studies curriculum as asylum,
refugee rights and freedom, cultural elements that refugees bring in our
society. According to the results of the research, it is suggested to organize
the social studies curriculum and the course contents considering the refugee
status; to take refugee education the in-service trainings so that the social
studies teachers can teach such groups, and to provide the refugee students
with environments where they can reflect their own cultural elements.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Şubat 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.