The aim of this study is to collect and examine
teachers’ opinions about classifications based on the Sato Test Theory (STT)
and provide feedback on the functioning of the items and the learning situations
of the students. For this purpose, a 12-item questionnaire was applied to 70
teachers who were working at different levels in Turkish National Education
Ministry schools, online and face-to-face.
By following a descriptive method, frequency values and percentages of
the responses given by the teachers to each item of the questionnaire were
reported. The results show that the vast majority of participating teachers
(81.4%) are willing to use the STT. However, it was determined that the
participants were satisfied with the feedback provided by STT about the
functioning of the test items and the learning situations of the students. In
addition, the vast majority of teachers believe that the feedbacks of STT
encourages them to build an item pool and facilitates their work at the point
of improving teaching. However, it was observed that a significant proportion
of the teachers participated in this study had an ambiguity about whether the
feedbacks related to the items and the students were sufficient. It is also a
remarkable finding that 41.4% of the participants expressed their hesitancy
about choosing classical methods for substance analysis.
Sato test theory student-problem chart analysis item and test analysis
Bu araştırmanın amacı, Sato Test Kuramı (STK)'na
dayalı olarak gerçekleştirilen ve maddelerin işlerliği ile öğrencilerin öğrenme
durumları hakkında dönüt sağlayan sınıflamalara yönelik öğretmen görüşlerinin
toplanması ve incelenmesidir. Bu amaçla MEB’de farklı düzeylerde görev yapan 70
öğretmene çevrimiçi ve yüzyüze olmak üzere 12 maddelik bir anket uygulanmıştır.
Betimsel bir yöntem izlenerek öğretmenlerin her bir anket maddesine verdiği
yanıtların frekans değerleri ve yüzdelikleri raporlanmıştır. Elde edilen
sonuçlar, katılımcı öğretmenlerin büyük çoğunluğunun (%81.4) STK’yı kullanmaya
istekli olduklarını göstermektedir. Bununla birlikte katılımcıların, STK ile
test maddelerinin işlerliği ve öğrencilerin öğrenme durumları hakkında verilen
dönütleri beğendikleri ve işe yarar buldukları belirlenmiştir. Ayrıca
öğretmenlerin büyük çoğunluğu dönütleri madde havuzu oluşturma konusunda teşvik
edici bulmakta ve öğretimi iyileştirme noktasında işlerini kolaylaştıracağını
düşünmektedirler. Buna karşın, bu araştırmaya katılan öğretmenlerin önemli bir
kısmının maddeler ve öğrencilerle ilgili dönütlerin yeterli olup olmadığına
ilişkin kararsızlık yaşadıkları görülmüştür. Ayrıca katılımcıların %41.4’ü
madde analizleri için klasik yöntemleri tercih edip etmeme noktasında
kararsızlık yaşadığını ifade etmiştir.
Sato test kuramı öğrenci-madde çizelgesi analizi madde ve test analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Şubat 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.