Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates

Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 87 - 110, 01.02.2019
https://doi.org/10.18039/ajesi.520825

Abstract

Bu
çalışmanın amacı; öğretmen adaylarının gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO)
düzeyleri ile bilgisayar laboratuvarında gerçekleştirdikleri siberaylaklık
davranışlarının belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma
betimsel tarama modeline dayalı olarak gerçekleştirilen, nicel bir
araştırmadır. Bu kapsamda veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu,
Gökler, Aydın, Ünal ve Metintaş (2016)’ın Türkçeye uyarlamış olduğu
“Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeği (GKKÖ)” ve Yaşar (2013)’ın güncelleme
çalışmasını yaptığı “Siberaylaklık Etkinlikleri Ölçeği (SEÖ)” kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini Anadolu Üniversitesi, Fırat Üniversitesi ve Necmettin
Erbakan Üniversitesi Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Örneklemin seçiminde uygun örnekleme yöntemi kullanılmış olup,
bu üniversitelerden kendilerine çevrimiçi ortamda gönderilen formu gönüllü
olarak dolduran 79 kadın 62 erkek toplam 141 öğretmen adayı çalışmanın
örneklemini oluşturmaktadır. Elde edilen veriler üzerinde bağımsız örneklemler
t-testi, bağımsız örneklemler için tek faktörlü anova, basit korelasyon ve
basit doğrusal regresyon testleri gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına
göre öğretmen adaylarının gelişmeleri kaçırma korkusu düzeyleri orta seviyededir
ve cinsiyete göre farklılaşmamaktadır. Ayrıca öğretmen adaylarının
siberaylaklık seviyeleri ortalamanın üzerindedir ve cinsiyete göre
farklılaşmaktadır. Öğretmen adaylarının siberaylaklık ve gelişmeleri kaçırma
korkusu düzeyleri öğrenim gördükleri üniversiteye göre farklılaşmamaktadır. Ek
olarak öğretmen adaylarının gelişmeleri kaçırma korkusu düzeyleri ile sosyal
siberaylaklık davranışları arasında anlamlı bir ilişki vardır. Gelişmeleri
kaçırma korkusu, sosyal siberaylaklık davranışının anlamlı bir yordayıcısıdır.

References

  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeği’nin (GÖYÖ) Türkçe’ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-131.
  • Baturay, M. H., & Toker, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle. Computers in Human Behavior, 50, 358-366.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (9. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chow, H. P. (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: A multivariate analysis. Social Indicators Research, 70(2), 139-150.
  • Doorn, O. V. N. (2011). Cyberloafing: A Multi–Dimensional Construct Placed in a Theoretical Framework (Master Thesis). Eindhoven University of Technology, Department Industrial Engineering and Innovation Sciences. Eindhoven. Netherlands.
  • Dost, M. T. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 132-143.
  • Ersoy, M. (23 Kasım 2014). Dünya dönmeye devam ediyor. Havadis Gazetesi. Erişim Tarihi: 25 Ekim 2016. Erişim Linki: http://i-rep.emu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11129/2498/ersoy_metin.pdf?sequence=1
  • Eşitti, Ş. (2015). Bilgi çağında problemli internet kullanımı ve enformasyon obezitesi: problemli internet kullanımı ölçeğinin üniversite öğrencilerine uygulanması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 49, 75-97.
  • Galluch, P. S., & Thatcher, J. B. (2006). Slacking and the internet in the classroom: a preliminary investigation. SIGHCI 2006 Proceedings, 12.
  • Gökler, M. E., Aydın, R., Ünal, E., & Metintaş, S. (2016). Sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu ölçeğinin türkçe sürümünün geçerlilik ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17, 53-59.
  • Gündoğar, D., Gül, S. S., Uskun, E., Demirci, S., & Keçeci, D. (2007). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordayan etkenlerin incelenmesi. Klinik Psikiyatri, 10(1), 14-27.
  • Henle, C. A., & Blanchard, A. L. (2008). The interaction of work stressors and organizational sanctions on cyberloafing. Journal of Managerial Issues, 383-400.
  • Joyce, R., & Schmidl, H. (2008). The big brother and better early college grades. In Proceeding of the Southern Association for Information Systems Conference. Richmond, VA, USA. Online: http://www.cs.miami.edu/~harald/papers/sais2008.pdf
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Davranışları ile Öz Düzenleme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara. Türkiye.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research methods]. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Matheny, K. B., Curlette, W. L., Aysan, F., Herrington, A., Gfroerer, C. A., Thompson, D., & Hamarat, E. (2002). Coping resources, perceived stress, and life satisfaction among Turkish and American university students. International Journal of Stress Management, 9(2), 81-97.
  • Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452.
  • Tozkoparan, S. B. (2016). İnternet Bağımlılığı ve Öğrenmeye İlişkin Tutumun Siberaylaklık Davranışlarına Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mevlana Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Konya. Türkiye.
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M. & Odom, M. D. (2008). Profiling cyber-slackers in the workplace: demographic, cultural, and workplace factors'. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75 -89.
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M., & Odom, M. D. (2011). Cyber-slacking: self-control, prior behavior and the impact of deterrence measures. Review of Business Information Systems (RBIS), 12(1), 75-88.
  • Yaşar, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Denetim Odağı ve Bilgisayar Laboratuvarına Yönelik Tutumlarının Siberaylaklık Davranışlarına Etkisi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara. Türkiye.
  • Yaşar, S., & Yurdugül, H. (2013). The Investigation of Relation Between Cyberloafing Activities and Cyberloafing Behaviors in Higher Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 600-604.
Year 2019, Volume: 9 Issue: 1, 87 - 110, 01.02.2019
https://doi.org/10.18039/ajesi.520825

Abstract

References

  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeği’nin (GÖYÖ) Türkçe’ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-131.
  • Baturay, M. H., & Toker, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle. Computers in Human Behavior, 50, 358-366.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (9. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chow, H. P. (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: A multivariate analysis. Social Indicators Research, 70(2), 139-150.
  • Doorn, O. V. N. (2011). Cyberloafing: A Multi–Dimensional Construct Placed in a Theoretical Framework (Master Thesis). Eindhoven University of Technology, Department Industrial Engineering and Innovation Sciences. Eindhoven. Netherlands.
  • Dost, M. T. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 132-143.
  • Ersoy, M. (23 Kasım 2014). Dünya dönmeye devam ediyor. Havadis Gazetesi. Erişim Tarihi: 25 Ekim 2016. Erişim Linki: http://i-rep.emu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11129/2498/ersoy_metin.pdf?sequence=1
  • Eşitti, Ş. (2015). Bilgi çağında problemli internet kullanımı ve enformasyon obezitesi: problemli internet kullanımı ölçeğinin üniversite öğrencilerine uygulanması. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 49, 75-97.
  • Galluch, P. S., & Thatcher, J. B. (2006). Slacking and the internet in the classroom: a preliminary investigation. SIGHCI 2006 Proceedings, 12.
  • Gökler, M. E., Aydın, R., Ünal, E., & Metintaş, S. (2016). Sosyal ortamlarda gelişmeleri kaçırma korkusu ölçeğinin türkçe sürümünün geçerlilik ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17, 53-59.
  • Gündoğar, D., Gül, S. S., Uskun, E., Demirci, S., & Keçeci, D. (2007). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordayan etkenlerin incelenmesi. Klinik Psikiyatri, 10(1), 14-27.
  • Henle, C. A., & Blanchard, A. L. (2008). The interaction of work stressors and organizational sanctions on cyberloafing. Journal of Managerial Issues, 383-400.
  • Joyce, R., & Schmidl, H. (2008). The big brother and better early college grades. In Proceeding of the Southern Association for Information Systems Conference. Richmond, VA, USA. Online: http://www.cs.miami.edu/~harald/papers/sais2008.pdf
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Davranışları ile Öz Düzenleme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara. Türkiye.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research methods]. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Matheny, K. B., Curlette, W. L., Aysan, F., Herrington, A., Gfroerer, C. A., Thompson, D., & Hamarat, E. (2002). Coping resources, perceived stress, and life satisfaction among Turkish and American university students. International Journal of Stress Management, 9(2), 81-97.
  • Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452.
  • Tozkoparan, S. B. (2016). İnternet Bağımlılığı ve Öğrenmeye İlişkin Tutumun Siberaylaklık Davranışlarına Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mevlana Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Konya. Türkiye.
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M. & Odom, M. D. (2008). Profiling cyber-slackers in the workplace: demographic, cultural, and workplace factors'. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75 -89.
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M., & Odom, M. D. (2011). Cyber-slacking: self-control, prior behavior and the impact of deterrence measures. Review of Business Information Systems (RBIS), 12(1), 75-88.
  • Yaşar, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Denetim Odağı ve Bilgisayar Laboratuvarına Yönelik Tutumlarının Siberaylaklık Davranışlarına Etkisi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara. Türkiye.
  • Yaşar, S., & Yurdugül, H. (2013). The Investigation of Relation Between Cyberloafing Activities and Cyberloafing Behaviors in Higher Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 600-604.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Süleyman Burak Tozkoparan

Abdullah Kuzu

Publication Date February 1, 2019
Submission Date February 12, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Tozkoparan, S. B., & Kuzu, A. (2019). The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 87-110. https://doi.org/10.18039/ajesi.520825
AMA Tozkoparan SB, Kuzu A. The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates. AJESI. February 2019;9(1):87-110. doi:10.18039/ajesi.520825
Chicago Tozkoparan, Süleyman Burak, and Abdullah Kuzu. “The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 9, no. 1 (February 2019): 87-110. https://doi.org/10.18039/ajesi.520825.
EndNote Tozkoparan SB, Kuzu A (February 1, 2019) The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates. Anadolu Journal of Educational Sciences International 9 1 87–110.
IEEE S. B. Tozkoparan and A. Kuzu, “The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates”, AJESI, vol. 9, no. 1, pp. 87–110, 2019, doi: 10.18039/ajesi.520825.
ISNAD Tozkoparan, Süleyman Burak - Kuzu, Abdullah. “The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 9/1 (February 2019), 87-110. https://doi.org/10.18039/ajesi.520825.
JAMA Tozkoparan SB, Kuzu A. The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates. AJESI. 2019;9:87–110.
MLA Tozkoparan, Süleyman Burak and Abdullah Kuzu. “The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, vol. 9, no. 1, 2019, pp. 87-110, doi:10.18039/ajesi.520825.
Vancouver Tozkoparan SB, Kuzu A. The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates. AJESI. 2019;9(1):87-110.

Cited By