Bu araştırmada öğretmen adaylarının kopya çekmeye
ilişkin tutumları ile akademik sahtekârlık eğilimleri arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama türündeki bu araştırma 2016-2017
öğretim yılı güz yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni bir
devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan öğretmen
adaylarından oluşurken, örneklemi ise aynı fakültenin farklı sınıf ve
bölümlerinde öğrenim gören 635 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın
verileri “Kopya Çekmeye İlişkin Tutum Ölçeği” ve “Akademik Sahtekârlık Eğilimi
Ölçeği”nden elde edilmiştir. Verilerin analizinde Mann-Whitney U,
Kruskal-Wallis H ve Spearman Korelasyon Analizi testleri kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının kopya çekmeye ilişkin tutumları
arasında cinsiyet, bölüm, sınıf ve not ortalaması değişkenlerine göre anlamlı
farklılık bulunmuştur. Öğretmen adaylarının akademik sahtekârlık eğilimlerinde
ise cinsiyet, bölüm ve not ortalaması değişkenlerine göre anlamlı farka
ulaşılırken sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılığa ulaşılmamıştır.
Ayrıca, öğretmen adaylarının kopya çekmeye ilişkin tutumları ile akademik
sahtekârlık eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırma
sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının kopya çekme ve akademik sahtekârlığa
yönelik farkındalıklarının artırılması amacıyla seminerler verilmesi, akademik
sahtekârlık eğiliminin azaltılması için öğretmen adaylarının ödevlerinin
değerlendirilmesinde intihal programlarının kullanılması önerilmektedir.
Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi Koordinasyon Birimi
2016/290
In this study, it
is aimed to examine the relationship between prospective teachers' attitudes
towards cheating and academic dishonesty tendencies. The research in the
relational survey type was conducted in the fall semester of the 2016-2017
academic year. The population of the research consists of prospective teachers
studying at a public university education faculty. The sample of the study
consists of 635 prospective teachers studying in different classes and
departments of the same faculty. The data of the study were obtained from the
“Scale for Attitude towards Cheating” and the “Academic Dishonesty Tendency
Scale”. Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H and Spearman Correlation Analysis tests
were used to analyze the data. According to the results of the study, it was
found that there was a significant difference between the attitudes of the
prospective teachers about cheating according to gender, department, grade and
grade point average. While there is a significant difference in academic
dishonesty tendencies of prospective teachers according to gender, department
and grade point average variables, there is no significant difference according
to grade variable. In addition, there was a significant relationship between
prospective teachers' attitudes towards cheating and academic dishonesty
tendencies. According to the results of the research, it is recommended that
prospective teachers should be given seminars in order to increase their awareness
about cheating and academic dishonesty, and it is recommended to use plagiarism
programs in the evaluation of student teachers' assignments in order to reduce
the tendency of academic dishonesty.
2016/290
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 2016/290 |
Publication Date | July 1, 2019 |
Submission Date | March 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |
The articles published by AJESI are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.