Bu araştırmanın amacı, çocuk gelişimi ve okul öncesi öğretmenliği bölümü lisans öğrencilerinin eğitim felsefesi eğilimleri ile öğrenme ortamı algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, ilişkisel tarama modeline dayanan nicel bir yöntem kullanmaktadır. Araştırmaya toplam 445 lisans öğrencisi katılmıştır. Veri analizinde betimleyici istatistikler (ortalama ve standart sapma), korelasyon analizi ve Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) uygulanmıştır. Bulgulara göre, uygulamalı bilimler fakültesi öğrencileri (2,59), eğitim felsefesi olarak essentializme daha az eğilim gösterirken, eğitim fakültesi öğrencileri (2,67) bu felsefeyi daha fazla benimsemiştir. Öğrenciler arasında en yaygın olarak benimsenen felsefi yaklaşımın progresif felsefe (4,50; 4,52) olduğu, perennialist (3,68; 3,63) ve essentialist (2,59; 2,67) felsefelerin ise daha az tercih edildiği belirlenmiştir. Felsefe dersleri alan öğrencilerin öğrenme ortamı algılarının daha yüksek olduğu (x=3,65, sd=,78, t=2,897) ve bu algının eğitim felsefesi eğilimleri ile yakından ilişkili olduğu anlaşılmıştır. Essentialist eğiliminin öğrenme etkinlikleri (r: 0,25) ve değerlendirme (r: 0,28) üzerinde anlamlı bir etkisi (p < 0,001) olduğu, bunun temel bilgi ve becerilere vurgu yapan yapılandırılmış öğrenme süreçlerine odaklanmasından kaynaklanabileceği düşünülmektedir. Perennialist eğilimin öğrenme etkinlikleri (r: 0,29) ve değerlendirme (r: 0,20) üzerindeki anlamlı etkisi (p < 0,001), evrensel değerlere dayanan klasik öğretim yöntemlerini benimseyen öğretmenlerin varlığına işaret edebilir. Rekonstrüktivist eğilimin öğrenme etkinlikleri ve değerlendirme üzerindeki (r: 0,19; p < 0,001) anlamlı etkisi, bu yaklaşımın eleştirel düşünmeyi ve toplumsal dönüşüme odaklanan öğrenme süreçlerini benimsediğini göstermektedir. Progresif eğilimin öğrenme etkinlikleri üzerindeki (r: 0,14; p < 0,001) etkisi, bu yaklaşımın öğrenci merkezli, deneyimsel ve problem çözme temelli öğrenme süreçlerini benimsediğini ifade etmektedir.
The aim of this research is to examine the relationship between educational philosophy tendencies and learning environment perceptions of undergraduate students of child development and preschool education departments. This cross-sectional study applied a correlational research model to address the research questions at hand. A total of 445 undergraduate students participated in the current study. Descriptive statistics such as mean and standard deviation, correlation analysis, and Structural Equation Modeling (SEM) have been utilized in data analysis. It has been observed that students in the faculty of applied sciences (2,59) show less inclination towards essentialist philosophy, whereas students in the faculty of education (2,67) are more likely to adopt it. Among students, progressive philosophy (4,50; 4,52) is found to be the most commonly adopted philosophical approach, while perennial (3,68; 3,63) and essentialist (2,59; 2,67) philosophies are less frequently adopted. Those students who take philosophy courses have higher perceptions of their learning environment (x=3,65, sd=,78, t=2,897), and it is understood that their perception is closely related to their educational philosophical tendencies. The significant effect (p < 0.001) of the Essentialist tendency on learning activities (r: 0.25) and evaluation (r: 0.28) may be due to this approach's focus on structured learning processes that emphasize fundamental knowledge and skills. The significant effect (p < 0.001) of the perennialist tendency on learning activities (r: 0.29) and evaluation (r: 0.20) may be an indication of teachers who adopt classical teaching methods and learning processes based on universal values. The significant effect (r: 0.19; p < 0.001) of the reconstructivist tendency on learning activities and evaluation shows that this approach embraces critical thinking and learning processes focused on social transformation. The progressive tendency (r: 0.14; p < 0.001) on learning activities indicates that this approach adopts student-centered, experiential, and problem-solving learning processes.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Philosophical and Social Foundations of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2025 |
Submission Date | October 18, 2024 |
Acceptance Date | September 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |
The articles published by AJESI are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.