This study was conducted to identify the challenges encountered in large-scale open and distance education institutions such as Anadolu University Open Education system, to offer solutions and to determine relevant research priorities. The project adopted a qualitative case study design. Participants were selected through criterion sampling, consisting of academic and administrative personnel with a minimum of five years of experience within Anadolu University’s Open Education System. Data was collected via focus group interviews utilizing semi-structured questions. The interview form, comprising six open-ended questions, was refined based on feedback from qualitative research experts. Findings were categorized into four main themes: (i) production, (ii) implementation, (iii) assessment-evaluation, and (iv) business development. Significant sub-themes highlighted in the study include: considering editors' and authors' areas of expertise; developing quality scales specific to educational materials; reviewing content repetitions; enhancing editors' engagement with textbooks; initiatives aimed at retaining human resources; ensuring mobile compatibility of learning environments; leveraging artificial intelligence for support services; exploring the feasibility of supervised online examinations; diversifying examination questions; investigating reasons behind student attrition; and analyzing learner preferences during program selection processes. Existing gaps in literature concerning distance education pose significant issues for Anadolu University’s Open Education System, which serves millions of learners on a mass scale. Outcomes from this research aim to enhance the effectiveness and efficiency of the system, thereby strengthening its lifelong learning mission and providing learners with improved educational opportunities.
Anadolu University Open Education System open and distance education institutions distance education life long learning research priorities
2008E104
Bu proje, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi'nde karşılaşılan zorlukları belirlemek, çözüm önerileri sunmak ve ilgili araştırma önceliklerini saptamak amacıyla yürütülmüştür. Projede, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması (case study) deseni kullanılmıştır. Katılımcılar, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi’nde en az beş yıl deneyime sahip akademik ve idari personelden ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Katılımcıların görüşleri, yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılarak gerçekleştirilen odak grup görüşmeleriyle elde edilmiştir. Görüşme formu, nitel araştırma uzmanlarının görüşleriyle şekillendirilmiş ve toplam 6 açık uçlu sorudan oluşmuştur. Araştırmada elde edilen bulgular; (i) üretim, (ii) yürütme, (iii) ölçme-değerlendirme ve (iv) iş geliştirme olarak dört ana tema altında sınıflandırılmıştır. Çalışmada ön plana çıkan alt temalar şu şekildedir: editör ve yazarların uzmanlık alanlarının dikkate alınması, materyallere özgü kalite ölçeğinin geliştirilmesi, içerik tekrarlarının gözden geçirilmesi, editörlerin kitaplara ilgisinin artırılması, insan kaynağının korunmasına yönelik çalışmalar yapılması, öğrenme ortamlarının mobil uyumluluğunun sağlanması, destek hizmetlerinde yapay zekanın kullanılması, gözetimli çevrimiçi sınavların uygulanabilirliğinin araştırılması, sınav sorularında çeşitlilik sağlanması, sistemi terk eden öğrencilerin nedenlerinin incelenmesi ve program seçimlerinde öğrenci tercihlerinin analiz edilmesi gerektiği vurgulanmıştır. Uzaktan eğitim alanındaki mevcut literatürde eksiklikler bulunması, milyonlarca öğrencisiyle kitlesel düzeyde eğitim hizmeti sunan Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi için önemli bir sorundur. Bu çalışmanın bulguları, sistemin daha etkili ve verimli işlemesini sağlayarak, hayat boyu öğrenme misyonunu güçlendirecek ve öğrenenlere daha kaliteli eğitim imkânları sunacaktır.
Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Sistemi açık ve uzaktan eğitim kurumları uzaktan eğitim hayat boyu öğrenme araştırma öncelikleri
Bu çalışma kapsamında Anadolu Üniversitesi Etik Kurulu tarafından gerekli etik izinler alınmıştır.
Bu çalışma Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri kapsamında 2008E104 numarasıyla Yayın ve Araştırma Teşvik Projesi türünde desteklenmiştir (01.12.2020- 08.12.2023).
2008E104
Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimine çalışmamızı destekledikleri için teşekkürlerimizi sunarız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies, Lifelong learning |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 2008E104 |
Publication Date | September 27, 2025 |
Submission Date | April 10, 2025 |
Acceptance Date | August 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |
The articles published by AJESI are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.