Araştırmada öğrencilerin bütüncül öğrenme eğilimlerini belirlemeye yönelik kullanılabilecek bir ölçme aracını geçerli ve güvenilir bir şekilde geliştirmek amaçlanmıştır. Bütüncül öğrenme eğilimleri ölçeğinin faktör yapısının belirlenmesi üzere açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. AFA sonucuna dayalı olarak ölçek üç faktörlü ve on üç maddeden oluşmaktadır. “Toplumsal fayda erdemi” faktörü beş madde içermekte ve açıkladığı varyans oranı %19.792’dir. “Öz farkındalık” faktörü beş madde kapsamaktadır ve açıkladığı varyans oranı %16.118’dir. “Farklılıklara açık olma” faktörü üç madde ile biçimlenmiştir ve açıkladığı varyans oranı %11.261’dir. Üç faktörün toplamda açıkladığı varyans oranı %47.171’dir. Üç faktörlü yapı modeli, doğrulayıcı faktör analizi ile sınanmış ve hesaplanan uyum indeksleri, 2 değeri=122.18 (sd=61, p<0.000), (x2/sd)=2.00, GFI= 0.95, RMSEA=0.052, AGFI=0.93, CFI=0.94, NFI=0.89, RMR=0.019, SRMR=0.055 olarak ulaşılmıştır. Ölçeğin madde-toplam korelâsyonları, 0.28 ile 0.56 arasında ulaşılmıştır. Alt %27 ve üst %27’lik grupların madde ortalama puanları arasında yapılan t-testi sonuçlarından, tüm maddelere ilişkin farkların anlamlı olduğu belirlenmiştir. Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları “toplumsal fayda erdemi” faktörü için 0.74; “öz farkındalık” faktörü için 0.62 ve “farklılıklara açık olma” faktörü için ise 0.42 olarak tespit edilmiştir. Ölçeğin tüm maddelerine ilişkin Cronbach Alpha değeri ise 0.68 olarak ulaşılmıştır. Ölçeğin geliştirilmesine ilişkin ulaşılan bulgular sonucunda geçerli ve güvenilir bir ölçeğin alana kazandırıldığı söylenebilmektedir. Bütüncül öğrenme sürecine ilişkin farklı yaş grupları için de ölçme araçlarının geliştirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
ASYA ÖĞRETİM DERGİSİ (E-AJI)
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.