In this research preschool education in Turkey and countries that are succesful in OECD's PISA programme was evaluated comparatively. Qualitative survey method was used in research. Research's data source is 34 OECD countries. Criterion sampling method was used to define study grup. In study grup there are seven countries , our country, Korea, Japon, Finland, Estonia, Switzerland, Holland , that are in first ten countries as a result of OECD's 2012 PISA programme. Preschool education was investigated in Turkey and OECD' s countries. Datas were given in tables comparatively. Although preschool education isn't compulsory in OECD's countries, the rate of schooling in preschool education is so high. In OECD's coutries the rate of preschool education is parallel to the rate of woman employment. Our coutry is under the average of OECD's countries in the rate of schooling in preschool education, teacher career situation, number of student for a teacher, per capita expenditure in education, the rate of education budget. Also our country has the lowest rate in study grup. It is necessary that familes should be made conscious of preschool education and physical situation of schools should be improved to increae schooling in preschool education in our country. Preschool education should be compulsory at least 1 year before primary school and free of charge to become prevalent
Bu araştırmada OECD’nin PISA programında başarılı olan ülkelerde okul öncesi eğitim ile ülkemizin okul öncesi eğitim durumunu karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını, 34 OECD ülkesi oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ise ölçüt örnekleme yöntemine dayalı olarak, OECD’nin 2012 yılındaki PISA programı sonuçları doğrultusunda ilk 10 ülke içerisinde yer alan Kore, Japonya, Finlandiya, Estonya, İsviçre, Hollanda ile ülkemiz olmak üzere yedi ülke oluşturmaktadır. Çalışma grubunu oluşturan ülkemiz ve OECD üyesi ülkelerin okul öncesi eğitim sistemleri incelenmiş, elde edilen veriler karşılaştırmalı olarak tablolar halinde verilmiştir. OECD üyesi ülkelerde okulöncesi eğitim zorunlu olmamasına karşın, okul öncesi okullaşma oranı oldukça yüksektir. OECD üyesi ülkelerde okulöncesi okullaşma oranı ile kadın istihdam oranı paralellik göstermektedir. Ülkemiz okul öncesi eğitimde okullaşma oranı, öğretmen kariyer durumu, bir öğretmene düşen öğrenci sayısı, kişi başı harcama, eğitimin bütçe içindeki oranı gibi verilerde OECD ortalamasının altında olmakla birlikte en alt değerlere sahip ülkedir. Ülkemizde okulöncesi eğitimde okul öncesi eğitim okullaşma oranlarının arttırılması için ailelerin bilinçlendirilmesi ve okulların fiziki şartlarının iyileştirilmesi gerekmektedir. Okulöncesi eğitimin yaygınlaşması için, okulöncesi eğitim ilkokul eğitiminden önce en az bir yıl zorunlu ve parasız olmalıdır.
Anahtar Kelimeler: OECD, okulöncesi eğitim, anaokulu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 1 |
ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.